Annons:
Etikettövrigt
Läst 4923 ggr
[Forest]
2015-11-18 09:50

Putsa fönster tips

Nu bor vi i en vindsvånging där fönster öppnas utåt gammal model på fönster då det är gammalt hus. Men saken är den att dom är så breda att jag bara når halva fönstret på utsidan och då hänger jag utanför. Vill gärna slippa hänga utanför så mycket som jag måste göra idag 🥵

 Har ni tips på hur man kan putsa hela fönstret så det blir ett bra resutlat 🙂

Dessa fönsterskrapor med längre skaft har jag testat 2 olika modeller och det var inte ett bättre det är spröjs på fönstrerna, delbara gamla fönster ska inte säga hur mycket jag älskar dom i dessa lägen 😉

 Säkert konstigt val på vald grupp för inlägget men var inte mycket att välja på, ;)

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-18 19:29
#1

Sätter mitt avstamp här då jag också har utåtgående fönster… flera våningar upp och tar alla tips jag kan som TS får,

[Forest]
2015-11-18 20:16
#2

1, det är inte kul att hänga ut och försöka hålla sig fast med en hand, trots detta så når jag bara halva fönstret 😡 Ingen som har hyrt denna lägenhet har putsat fönstrerna nu är det flera år sen dom vart putsade på utsidan så det är inte så rena 😇

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-18 20:27
#3

Hear hear # 2 oavsett höjdskräck eller ej… jag drömmer fortfarande om "inåtgående" fönster…. tills dess lever jag de fakto helt accepterat med fönster om inte tvättas pluralis per år :-D

annia1
2015-11-19 04:24
#4

Hur gör grannarna som bor i våningen nedanför, för de borde ju ha samma problem.

Det finns ju moppar av olika slag som har teleskopskaft. Skaffa en sån och sen göra en egen anordning så det går att sätta på svamp/skrapa. 

Ett annat alternativ om det nu är hyreslägenhet. Prata med ägaren om det inte går att sätta in svängbara fönster.

.

Record
2015-11-19 10:06
#5

Lite klurigt blir det då det finns tre fönster i bredd intill varandra, alltid ett av dem går inte att putsa, inne ifrån. 🤔  hur då 😃

[Forest]
2015-11-20 15:09
#6

4 vi är dom ända som bor högt upp sen är våning 1 o 2 andra fönster på. Bodde innan i sådan o där är deras fönster delade 120 breda varje fönster 60 cm breda betydligt enklare att hänga ut. Fönsterskrapa med teleskop har ja redan o visst vill man få kasst resultat med ränder så funkar den ;) Tips på bättre sådan finns på Clas ohlsson :) Men våra har fasta fönsterspröjs så den funka inte för mig.

Annons:
annia1
2015-11-20 21:20
#7

Jag som missade att du har spröjs. Då tror jag det är omöjligt att hitta nåt verktyg att använda så du får helt rent. För du kommer ju inte mot spröjsen som är mot ditt håll. 

Enda jag kan komma på då är att skaffa en vattenslang och koppla till en vattenkran så du kan spola av dom. Kanske finns nån liknande högtryckstvätt så du även kan lägga i rengöringsmedel i apparaten. Sen får vattnet bara rinna av, visst det lär väl bli en liten kant nedtill, men på det stora hela så borde fönstren bli rena.

.

[Forest]
2015-11-21 10:21
#8

7 Hoppas du såg att jag gjorde en flörtis till dig för jag ville inte låta sur, du gav bra tips.

annia1
2015-11-21 14:59
#9

Forest det är lugnt, jag uppfattade det inte surt, hade inte uppfattat det så även utan smilisar. 

Jag bor i eget hus och har mellanrum mellan fönstren så är svårt även för mig att tvätta det andra inifrån och få det bra så jag förstår dig.

Men en sak som jag kom på just nu som jag inte ens vet om det är möjligt rent praktiskt. Om du öppnar fönstret så som du gör när du ska tvätta emellan finns det möjlighet att tvätta fönstren uppifrån på utsidan då. Alltså det fönstret står som triangel kommer du då åt att få ut nåt så du kan torka neråt. Vet inte hur jag ska förklara för att få det rätt. Inte nåt jag själv har provat så vet inte om det skulle funka. Det är väl det att nederdelen på fönstret kan bli svårt att komma åt.

Att bara öppna det och försöka tvätta uppifrån tror jag blir för vingligt. Kanske går att göra så om du bara spolar av det.

.

Upp till toppen
Annons: