Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 2458 ggr
[JeanetteK]
11/13/15, 1:47 PM

Måla om i köksskåp

Är det någon av er som gjort det? Vilken typ av färg ska man använda? Det måste ju vara en färg som får en hård yta. Är det lackfärg man använder då? Jag vet att man kan fråga på färgaffären och det lär jag göra också. Jag vill bara kunna planera lite hemifrån innan, så jag tänkte se om någon har erfarenheter av detta. 

Jag har målat om köksluckor en gång och använde då en lackfärg om jag inte minns helt fel. Jag använde också en liten roller med typ filtyta vilket funkade jättebra och ytan blev kanonfin. Men nu är det som sagt invändigt i skåpen jag tänkte måla om.

Annons:
[Forest]
11/14/15, 8:19 PM
#1

Det var många årsen jag måla om kökskåp då var det min första lägenhet som hade mörkbruna gammla skåp som fick nytt ansikte i vitt. Jag tog ner dom tvätta av dom med målartvätt tog sampapper och gnugga av ytan. Målade med liten fin roller och pensel färgen var lackfärg. Så gjorde jag och det vart riktigt bra, färgen satt bra :) Jag hitta denna sida som kanske är till lite hjälp för dig http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5010

Nu hyr vi lägenhet men har ett gammalt skåp som jag ska tapetsera om det kanske kan vara något annars för även dig att fundera på - tapetsera skåpluckorna. Det har min syster gjort i deras stuga men bara överskåpen underskåpen och lårdorna fick vara i sin vanliga färg vart snyggt som bara den :) Googla lite på det om du är nyfiken 😉

JMW
11/14/15, 11:25 PM
#2

Det är nog säkerligen lackfärg du ska ha. Det måste ju tåla att man drar porslin och glas och annat. I alla fall hyllplanen. Jag blev så trött på luckorna så jag tog bort dem på två av överskåpen. Sedan tapetserade jag bakväggen i skåpet med en gammal tapet jag hittade på vinden.  Blev faktiskt riktigt snyggt.

Upp till toppen
Annons: