Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 13183 ggr
Soleii
2015-10-25 15:28

Tvättmaskin tar ej in vatten

Hej! Vi har just flyttat till ny lägenhet, ska ha barn och skulle idag tvätta barnkläder i tvättmaskinen som kom med lägenheten. vi har använt den vid några tillfällen utan problem. Men nu när vi startar den så står den vara och burrar liksom och tar inte in något vatten. Vattenkranen är påvriden och det spelar liksom ingen roll hur vi vrider kranen - inget vatten kommer. Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel ochbom det finns något smart sätt att försöka lösa det? :)

Annons:
Inkanyezi
2015-10-25 15:38
#1

Ett vanligt fel när det här händer är att maskinen inte tömmer ordentligt. Då kan det hända i en del maskiner att de inte kommer förbi punkten där vattnet ska pumpas ut innan nytt fylls på. Så undersök om det är stopp i filtret för utloppsvatten. En gång hade min granne lyckats spola in en knapp som hindrade tömning, och jag fick inte loss den förrän jag tog bort avloppsslangen och kopplade den mot vattenkranen för att spola ut knappen med vatten bakvägen genom avloppsslangen.

Men det kan vara att maskinen är tömd, men att ventilen som ska släppa på vatten inte öppnar.

Om du, efter att ha kollat att ingenting täpper till avloppet, vrider programmet till "sköljning" och trycker igång den, och det fortfarande inte kommer in vatten, så kan det endera vara fel i programverket eller i den magnetventil som ska släppa på vatten.

Bådadera är rätt enkla fel, programverk eller magnetventil byts ut, men det är ganska kostsamt att ta hem en reparatör för att fixa det.

Om det är en hyreslägenhet med tvättmaskinen som inventarium bör hyresvärden fixa det, men är det bostadsrätt är nog det enklaste att köpa en ny tvättmaskin om den maskinen har några år på nacken.

Dexterr
2015-10-26 09:57
#2

Kan det vara kolen som behöver bytas? Vår stod oxå bara o burra. Tog in vatten men tömde inte självmant. Innan vi förstod felet så sluta den fungera helt nästan o ville inte snurra eller så. Vi bytte kolen som var nästan helt slut o funkar nu hur bra som helst :)

Soleii
2015-10-28 18:37
#3

Tack för svaren! Har läst upp för min sambo som ska titta på alla dessa grejer i veckan, håll tummarna för att det går lätt att fixa själv :)

[Ruffsetuss]
2015-10-30 11:07
#4

Vad är det för kol man behöver byta ? Har aldrig hört något om kol 😁

Inkanyezi
2015-10-30 11:21
#5

Kolen som nämns här är den elektriska motorns "borstar", en del som mycket sällan slits särskilt mycket på de tvättmaskinsmotorer som har kol. De flesta motorerna till tvättmaskiner är borstlösa, och där behöver man aldrig fundera över några kol. I alla tvättmaskiner jag har reparerat har jag inte någonsin stött på att kolen har varit utslitna, men i flertalet satt det borstlösa motorer. Jag har dock sett både och, särskilt i torktumlare, men inte heller där har jag sett någon motor ge upp på grund av slitna kol. Tvättmaskinsmotorer är bland det mest slitstarka som finns. Det gäller också motorerna till tömningspumpen.

När tömningen inte fungerar brukar det vara stopp i röret någonstans, ofta i nålfällan eller strax efter, och för det mesta kan man fixa det genom att göra rent, men i enstaka fall kan man bli tvungen att gå under skalet för att åtgärda det.

Vad som däremot är slitdelar, både i tvättmaskiner och tumlare är drivremmar, och tyvärr har nästan alla maskiner drivrem som slits och ibland slits ut. Det finns också direktdrivna trummor både i tvättmaskiner och tumlare. Där rem finns, främst i tumlare, är det en besparing i tillverkningen, eftersom det bara behövs en enda motor.

För att kontrollera om maskinen tömmer ordentligt, när man inte kan få den att släppa in vatten, kan man hälla in några liter vatten i luckan eller i tvättmedelsfacket och sedan starta maskinen med tömningsprogrammet. Då ser man om tömningen fungerar, och i så fall är det endera programverket eller magnetventilen på inloppet som knasar. Nyare maskiner har elektroniska programverk, och för att återställa ett elektroniskt programverk gör man maskinen strömlös. Man slår alltså av säkerhetsbrytaren eller drar ur kontakten. När man sedan ger den spänning igen startar programverkets dator om.

[Ruffsetuss]
2015-10-30 11:28
#6

Ibland kan det vara så enkelt som att maskinen inte står helt plant , min flyttar sig ibland för mycket under centrifugeringen och då när jag kör nästa maskin så pumpar den inte ur vattnet .

Annons:
Inkanyezi
2015-10-30 11:43
#7

Jag missade ett möjligt fel till, nivågivaren för tömningen.

Om nivågivaren visar att det finns vatten i maskinen kan det i en del maskiner med elektroniskt verk få dem att köra tömningspumpen och hålla programmet tills nivågivaren säger att den är tömd.

Felkontroll för nivågivare är inget att ge sig på för den som inte vet hur grejerna fungerar, men man kan misstänka det felet om tömningspumpen går och går, men maskinen är helt tömd, och programverket inte går vidare.

Men om tömningen fungerar, och tömningspumpen fortsätter gå, kan det vara fel på en nivågivare. Det behöver inte vara programverket. Äldre maskiner hade inte någon nivåkontroll för tömningen, utan de körde helt enkelt tömningspumpen en bestämd tid. Nyare maskiner med elektroniskt verk kör tömningspumpen en bestämd tid efter att nivågivaren har signalerat att det inte finns vatten. Om nivågivaren anger att det finns vatten kommer den inte förbi tömningsfasen.

Upp till toppen
Annons: