Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 939 ggr
Soleii
9/16/15, 9:01 PM

Måla väggar men blir olika nyanser?

Hej, Alltså jag måste fråga: Vi ska på lördag flytta in i en ny lägenhet och håller i vecksn på att måla sovrummet ljusblått. Sedan tidigare sitter en krämfärgad tapet i rummet. Först målade vi talet och tog då en bit ner på väggen pga att vi vill ha en vit kant. Sambon menade att det inte behövdes grundfärg på resten av väggarna. Nu när vi målat första lagret så ser man en tydlig skillnad där vi målat ned med vit färg - tapeten "suger upp" färgen på ett annat sätt än den lilla målade ytan. Jag är rädd att detta kommer att synas även när vi målat vårt andra lager färg, men sambon menar att det inte kommer synas… Men det är ju redan nu skillnad i nyanser (mörkare uppe, ljusare nere) och jag tänker att det blir väl inte mindre nyansskillnad bara för att vi lägger ett till lager. Jag är ledsen och lite förbannad för detta eftersom det känns som han inte lyssnar och bara försöker ta genvägar, men jag vill ha det ordentligt gjort! Varken han eller jag är särskilt färgkunniga. Vad tror ni, kommer det synas skillnad i skutresultatet? Ni som har större erfarenhet av målning kanske vet bättre… :)

Annons:
Record
9/17/15, 10:43 AM
#1

Du är kritisk som man skall vara, "börja om & göra rätt", det kallas lärpengar, det återkommer under hela livet, men man lär sig alltid något nytt.

Ett bra exempel är det gulskimrande huset.

http://www.gp.se/bostad/1.2835961-braket-kring-det-gula-huset-fortsatter

👍

[Forest]
9/18/15, 9:41 AM
#2

1 själv anser jag inte den färgen stör för fem öre, huset var betydligt värre innan dom köpte huset då det vart tom x antal år. Tycker det är roligt när folk inte följer strömmen alltid.  Så jag anser inte det är ett bra exempel 🙂

Jag har målat många gånger har man grundat lite så kan det betyda att man ser skillnad.  Jag skulle prova på att måla lite på den grundade delen och bredvid för att se om man ser skillnad även då :)

PogoPedagog
9/23/15, 1:16 PM
#3

Skulle det vara färgskillnad även efter andra lagret är det ju inte värre än att ni målar ett lager till. Det blir ju andå likamånga strykningar med 3 lager färdigfärg eller 1 grundfärg+ 2 färdigfärg.

Upp till toppen
Annons: