Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3215 ggr
myrelina
2015-08-05 22:41

Tips flytta hemifrån

Hej! Jag har rätt länge egentligen känt mig 'flyttklar' men inte seriöst kollat förrän nu då jag blivit myndig och därmed har möjlighet att stå i bostadskö. Men gällande det känns läget rätt hopplöst. Hamnar på plats 368 av 373 som regel när jag hittar ettor med låga hyror . Och jag har a-b-s-o-l-u-t inga miljoner på banken att köpa bostadsrätt för. Kontakter är väl det som gäller - antar jag? Har ni något bra tips? Hur kom ni 'iväg' så att säga? 

Jag har absolut inte mycket krav när det gäller läge eller så, hellre egentligen att det är långt bort från stan än nära. Antar att det svåraste när det faktiskt gäller mina krav är ekonomin (hur får folk ekonomin att gå ihop??) + vill absolut inte bo med andra människor/dela ytor. Jag vet inte. Kanske fäller det krokben för mig. Berätta gärna om vart ni flyttade och hur gamla ni var.

Annons:
VildaVittra
2015-08-05 22:49
#1

När jag flyttade hemifrån flyttade jag till en studentlägenhet, efter det flyttade jag ihop med min dåvarande. Bodde i Sthlm, så det var ju inte den lättaste av bostadsmarknaderna. 

Men ett tips är att kolla på blocket och på lokus efter torp att hyra om du verkligen vill komma iväg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

myrelina
2015-08-05 22:55
#2

#1 Studentlägenhet skulle kunna bli aktuellt sedan då jag gått ut gymnasiet (nästa år). Men jag lär inte vara den enda som letar efter en sådan… Lokus kände jag inte till men den var bra! Tack för tipset! Torp eller litet hus på någons tomt hade varit idealiskt.

[LoveUnite]1
2015-08-05 22:56
#3

jag var 20 eller 21 när jag flyttade hemifrån, jag delade lgh med en kompis de första 2 åren tills jag fått in något stabilare inkomst sedan flyttade jag till en egen etta =) Jag bor i en liten stad så här är det lätt, nja, på den tiden ca 8 år sedan var det lättare att hitta ettor men jag har upptäckt att nu är 1.or och 2.or de svåraste att hitta och få.

Förr gällde det bara att vara snabbast på att anmäla intresse men nu har de införst kö system så det är väldigt tufft!

Swadika
2015-08-05 22:57
#4

Om du har facebook så brukar det finnas sidor där som heter "lediga lägenheter stad" eller liknande, där kan du även annonsera själv.  Nu vet jag inte om det är så i den staden du bor i, men i min stad har vi några hyresvärdar som inte har köpoäng utan det är först till kvarn.

Jag stälde mig i bostadskö dagen jag fyllde 18, för att få poäng. men flyttade till min egen lägenhet när jag var 20½.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

myrelina
2015-08-05 23:12
#5

#3 Skulle inte ha något emot att flytta till en mindre stad. Om alla förutsättningar var rätt (dvs fick med mig min pojkvän och mitt jobb/studier samt hans jobb/studier) då hade jag inte tvekat att slå till. Och kanske kan det vara en bra lösning, fundera på hur man skulle kunna få till något sådant i framtiden! Och/eller möjliggöra för om än relativ lång men möjlig pendling. 

#4 Det var bra tips! Tack!

Åsa S
2015-08-06 08:02
#6

Hur man klarar ekonomin = man mättar mun efter matsäcken.

Har man inte råd får man kanske skippa saker man haft när man bott hemma ex. TV, betalkanaler, dator, fina schamposorter, köpa nya kläder etc.

Man måste jobba för det man vill köpa, ett tag hade jag ett heltidsjobb + extra jobb för jag ville kunna betala av lite lån på bostaden + CSN så jag skulle få bättre ekonomi  på längre sikt, under kortare perioder kan man klara en hel del.

+Man klarar sig utan en hel massa saker som man ofta köper utan att ens tänka på. Har man ont om pengar kan det vara bra att göra en budget + ställa frågan till sig själv innan man köper nått Är detta nått jag måste ha eller klarar jag mig utan det?

Annons:
MagArne
2015-08-06 08:05
#7

Varför flytta hemifrån innan du gått ur gymnasiet?

Kolla upp var du vill läsa vidare och ställ dig i kö på de orterna med. Stå kvar i kön "hemma" så du kan flytta hem när du studerat klart.

Jag flyttade 40 mil till studentkorridor direkt efter gymnasiet när jag var 19. Var faktiskt riktigt kul med alla vänner jag fick och umgicks med. Väljer man en mindre attraktiv stad är det inga problem alls med studentboende.

myrelina
2015-08-06 11:00
#8

#6 Jag lär med största sannolikhet jobba och studera samtidigt, det är planen. Har också tänkt göra en budget-plan, så det var bra tips! Då jag har djur blir det mycket utgifter hos dem - som jag nu inte tänker på då min mamma hjälper till att betala. Så där måste jag vara förberedd på en del… 

Ekonomisk har jag varit sedan födelsen i princip. Så det är ingen risk att jag spårar iväg på den fronten som tur är. Men viktigt att hålla koll på, absolut! Och att acceptera 'livsstandard' förändringar, med avskalningar och allt det innebär. 

#7 Jag tror att jag skulle må betydligt bättre av det. Men som läget ser ut nu är jag rädd att det kan vara omöjligt. Jag har ställt mig i kö i två orter redan men vet inte vart jag ska studera än så kanske väntar tills jag utökar det. Hur var det i din korridor? Fick man ha djur där?

MagArne
2015-08-06 11:44
#9

#8 Ett tag hade vi två leguaner i terrarium i allrummet men annars var det ingen som hade djur och jag tror inte det var tillåtet heller.

myrelina
2015-08-06 14:35
#10

#9 Ah, där brister det för min 'del'. Djuren ska med, annars går det inte. Men kanske finns djurvänligare boenden också, vem vet? Blev lite hoppfull sent inatt då jag hittade några små uthyrningshus på folks tomter. Det hade varit det absolut mest ideala för mig. Nu låg de inte ens i närheten av Stockholm men det kanske kommer några sådana hit…?

[Udoon]
2015-08-09 11:57
#11

Jag kom inte hemifrån förräns jag fyllde 25, stått i bostadskö sen jag fyllde 18. Men då bor ju jag i Linköpingstrakten också, så inte helt lätt att hitta något här. Bra tänkt att ställa dig i kö tidigt iallafall🙂

fridelfina
2015-08-16 09:03
#12

Ungdomslägenheter är ett tips och sen att skriva brev/mail till privata hyresvärdar. Dem hittar du bla på kommunens hemsida, eller Google, eller fastighetsregistret som kan köpas för en 200 kr typ eller lånas på bibblan. Det finns en toppenbra sida på nätet, jagvillhabostad.nu som riktar sig till unga bostadssökande men alla bostadslösa har mycket info att hämta där. Ett till tips är att dela lgh med kompis man trivs bra med och litar på. Då blir de gemensamma kostnaderna mindre och en större lgh kan vara lättare att hitta än små. Eller varför inte leta kollektivbostad? Men det beror förstås på om man vill ha mycket gemenskap med sina grannar.

 
 

Maria
2015-08-16 09:04
#13

När vår son flyttade hemifrån så var det tillsammans med kompisar för att det var så svårt att hitta lägenhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Silverräv69]
2015-09-10 13:04
#14

Vi flyttade hemifrån till en Bostadsrätt i Landskrona, 2'a 56 m2, med relativt låg hyra när vi var 21 resp. 22 år gamla.

Jag stod i bostadskö hos HSB i Malmö, men det var hopplöst, så famijerna lade ihop till en bostadsrätt.

Har haft vänner som bara bott i hyres, även mina systrar som var 20 och 19 när de flyttade hemifrån, men de flyttande till en 4'a på 116 m2 med 9000kr i hyra. Men de klarade det galant!

myrelina
2015-09-11 11:23
#15

#14 Att köpa är inget alternativ än så länge! Men det hade ju varit trevligt om det gick haha. 

Är inne varje dag och kollar om nya hyres kommer upp men ligger fortfarande några hundra platser för långt bak på alla som kan vara aktuella. Söker inne på blocket också och letar. Kämpar på! Hoppas ha tur kring jul, då förhoppningsvis antalet som letar bostad försvunnit för ett tag in i pepparkakshetsen…

mikkan01
2015-09-13 10:16
#16

Är i samma sits som du, trots att jag har köat i 4 år på vissa ställen så är jag inte ens i närheten av "topp". Känns som att jag aldrig kommer att komma härifrån 😛
Söker runt sthlm och uppsala, inte det lättaste…

~mikkan

myrelina
2015-09-14 23:47
#17

#16 Inte det lättaste! Minst sagt. Heja på oss! 😃

Upp till toppen
Annons: