Annons:
Etikettövrigt
Läst 2869 ggr
Lamina
7/24/15, 2:27 AM

Luftfuktighet och hosta...

Under några veckors tid nu har jag upplevt att jag blivit hostig då och då. Har trott att jag bara varit lite sjuk. Men har nu börjat märka av mönstret att hostan kommer när jag går in på mitt rum. Har funderat på dethär ett tag nu och kommit fram till att det ju rimligen skulle kunna ha med luftigheten att göra. Googlade runt lite och fann att den luftfuktigheten jag har i rummet (ca 30%, tror jag, möjligen lägre) kan vara lite i lägsta laget. Stämmer det? Det konstiga med detta är att mitt rum är det varmaste i huset. Jag har nästan alltid dörren och fönstret stängt. I resten av huset står det alla dörrar och dom flesta fönstren öppna dygnet runt. Som jag har förstått det så är vädring på det viset dåligt då utomhusluften kommer in och värms upp vilket sänker luftigheten? Förutom det så har jag 4 akvarium (10-30 liter) i rummet. Dessa borde väl öka luftfuktigheten? Så mycket vatten som det avdunstar från dom varje vecka borde det väl göra en ganska stor skillnad? Är jag helt fel ute här? Kan det verkligen vara så att mitt rum är det torraste i huset? Vad kan jag göra åt detta? Jag har en luftfuktare jag köpte att ha brevid mitt terrarium för några månader sen. Men slutade använda den då den måste fyllas på flera gånger om dagen och ändå inte gjorde någon större skillnad (i terrariet).

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
[[Boris Sager]]
7/24/15, 4:42 AM
#1

Det låter onekligen torrt. Nu bor inte jag i Sverige, men vad jag hört har ni mycket regn, så jag kan tro att, om dörrar och fönster ofta är öppna I övriga huset blir där ökad luftfuktighet. Värme och luftfuktighet bidrar till fuktigare klimat också inomhus. Hosta får man lättare om slemhinnorna i luftvägarna blir torra, vilket de ju blir i torrt klimat.

Sindri
7/24/15, 7:55 AM
#2

Ja, visst är det fuktigare ute än inne, om det inte är extrem värmebölja. Det låter ganska osunt att aldrig öppna fönstret. Du borde prova att sova med öppet fönster.
Vid torr luft yr mycket damm omkring också. Vädra din säng, lägg kuddarna i fönstret och skaka dem innan du bäddar sängen. Så fort man klär av sig/på sig så blir det också mycket textildamm som yr omkring från kläderna. Kanske kan du göra det i ett annat rum?
Speciellt på vintern när elementen är på blir det torrt inomhus. Man kan hänga ett kärl på elementet som hjälper lite. Lägga våta frottehanddukar på kan också hjälpa. Det finns även växter som är bra för inomhusluften t ex ampellilja.

Det låter onekligen konstigt att inte dina akvarium ökar luftfuktigheten i rummet, men det är väl bara att acceptera.

Annars tycker jag du skall ha luftfuktaren igång i alla fall på vintern för att skona dina luftrör. Fick du fylla på den flera gånger om dagen så är det verkligen torrt i ditt rum.

Maria
8/2/15, 5:47 PM
#3

Det finns även sådana där "gammaldags" keramikbehållare man fyller med vatten och hänger på elementen. De avger då fukt.

Men lite märkligt är det ju med tanke på dina akvarium.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lamina
8/3/15, 1:59 AM
#4

Att luftfuktaren behövdes fyllas på så ofta hade inte med luftfuktigheten i rummet att göra. Vet inte hur andra luftfuktare fungerar, men på denhär ställer man själv in hyr mycket fukt man vill att den ska blåsa ut. Jag hade den på max, vilket gjorde att det gick åt betydligt mer vatten på en dag än dom 1,6 liter skiten rymmer. Har tagit till mig av det som skrivits och ställt fönstret på glänt. Har blivit kallare på mitt rum, men betydligt behagligare. Har ingen hosta längre. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Sindri
8/3/15, 12:14 PM
#5

Kul att du återkopplade. Vad bra att du blev av med hostan.

Halvdansken
8/3/15, 12:18 PM
#6

Jag skulle snarare tro på mögelproblem. Vad är det för fuktmätare du använt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Lamina
8/3/15, 12:22 PM
#7

Det är en som jag använder i terrariet. Har tagit ut den för att mäta i rummet. Men jag hostar ju inte längre. :p

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Forest]
9/18/15, 9:56 AM
#8

 7 kan man lita dom på ett rum som inte är stängt 24/7 som ett terrarium är ?   Jag har fuktmätare som vissligen är köpt hos clas ohlson en grön för 600 kr den testade vi och fann att sonen hostade påg fuktig vägg, nu har vi flyttat och problemet är löst men han hostade mer än vanligt. 

hur hög är din fuktighet nu efter införskaffat dig luftfuktare? Hur många dagar går det innan du behöver fylla på den?

[Ruffsetuss]
9/21/15, 9:56 PM
#9

Allergi ?

Upp till toppen
Annons: