Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2788 ggr
Skogsraah
7/20/15, 4:43 PM

Ni som flyttat långt

Visste inte riktigt på vilken sajt jag skulle posta det här, men tror det här blir närmast rätt! Annars får ni gärna hänvisa mig vart jag kan få hjälp.

Det är så att jag och min fästman ska flytta från Piteå till Karlstad om ungefär en månad. Det är lite mer än 100 mil och vi kan inte bli kloka på hur vi smartast ska genomföra flytten. Få med oss alla grejer främst. Vad som blir billigast, smidigast mm. När vi har tittat på att anlita en flyttfirma verkar det som att det i billigaste laget blir runt 8000, vilket vi INTE vill lägga ner. Vi ska även resa med djur, en hund och en väldigt skygg katt, och känns som att bilresan kommer ta så otroligt lång tid om vi packar med så mycket vi kan i ett släp och åker iväg. Nästan femton timmar i bil känns inte så lockande med djur. 

Hyra lätt lastbil? Något annat tips? Det är fortfarande lite öppet att eventuellt någon av våra vänner där nere kan komma upp hit och hjälpa oss ta med oss sakerna, men det är inte säkert att det funkar. Angående grejerna vill vi ha med oss så gott som allt då vi trivs väldigt bra med alla våra möbler och har fyndat i princip allt. 

Återigen tacksam för tips och erfarenheter 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
ChristineL
7/20/15, 4:58 PM
#1

Jag har flyttat ca 30 mil, vi hyrde den största lastbilen som finns på statoil och smockade in allting i, det fick inte plats så blev en vända dagen efter med personbil också. Katterna hade vi i förarhytten i lastbilen. 

Flyttfirma har ju sina fördelar men jag tycker inte det är värt det, och så vill jag inte ha främmande människor som rotar bland mina saker. Städfirma däremot är värt! Kolla om det finns någon pensionärspool eller liknande som kan utföra flyttstäd, det kan bli billigare.

Skogsraah
7/20/15, 5:02 PM
#2

#1 Okej! Kan man hyra lastbil på statoil också? Inte bara släp? Vi har ju inte direkt möjlighet att åka två vändor ifall vi inte får hjälp, vi får se. 

Flyttstäd hade jag verkligen velat ha. Men fästmannen städar hellre själv 😛 Men med min ångest hade det varit skönt att lämna det åt en firma. Ska prata lite mer med honom.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Halvdansken
7/20/15, 5:07 PM
#3

Räkna på det.
100 mil med ett släp, hur många gånger blir det fram o tillbaka? Eller kan ni få allting med er i en omgång i en liten lastbil?
Ska ni tillbaka o flyttstäda? Har ni kompisar som åker med och hjälper till att bära?

Jag hade betalt de 8000 och varit fri från en massa bekymmer, efterom det är så långt. Det är en engångsutgift. Förmodar att du ringt/googlat olika firmor.
Flyttfirmor rotar inte bland personliga saker, man packar själv, och så bär de flyttlådor och möbler.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Skogsraah
7/20/15, 5:12 PM
#4

#3 Sant. Det kan ju hända att vi någon gång i framtiden flyttar tillbaks hit upp, men det är ju säkert minst 10 år bort. Vännerna är som sagt osäkert, om det finns möjlighet att hjälpa.

Ja, vi har ju pengarna till en flyttfirma (eller snarare min fästman). Det kan ju vara värt + att vi tar oss ner snabbare. Man vill ju inte resa med djur särskilt länge, och vi vill inte åka två vändor. Är ju mer än halva Sverige nästan…

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Halvdansken
7/20/15, 5:38 PM
#5

Förmodar att ni i de 8000 också har försäkringar.
Om ni tycker det är dyrt ( det är mycket pengar, det håller jag med om) så tänk på att de ska köra tillbaka igen.
Om ni hyr en liten lastbil, kan ni då lämna tillbaka den i Karlstad, eller ska ni köra den tillbaks till Piteå - och hur kommer ni då ner till Karlstad igen? Tåg?

Det kan plötsligt bli dyrt med många små utgifter.
Jag betalade 4000 för att flytta från Malmö till Danmark. Ca 6 mil. År 2001. Så det är inget dåligt pris med 8000.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ChristineL
7/20/15, 5:40 PM
#6

#8 - Ja, lätta lastbilar har de, så den största av de är ju att rekommendera. Men ja, det är lite meck, otroligt svårt att veta hur mycket som får plats.

Annons:
MagArne
7/21/15, 2:58 PM
#7

Det är inte speciellt kul för era stackars vänner att köra 100 mil och sedan 100 mil hem. Bara där har ni ju 3000kr att betala i bensinersättning per bil om de får 15kr/mil. Kostnad för hyrsläp tillkommer.

Det går ju även att hyra Thule envägstrailer där ni kan lämna släpet i Karlstad och slipper köra tillbaka med vagnen. Lite dyrare men mycket skönare på väg hem för era vänner.

Jag hade alla gånger anlitat flyttfirman. Kolla upp när de anländer och planera er färd ner så det passar. Möjligt att ni får bo en dag eller två hos vänner innan ni åker snabbt utan släpkärra och tar emot flyttlasset.

Carrosh
7/25/15, 8:27 PM
#8

När jag flyttade från Stockholm till Karlstad kunde vi låna ett större släp med kåpa, där vi lämnade 500 kronor som vi fick tillbaka när den lämnades åter. Men jag tror inte företaget finns här i Karlstad, och minns inte vad det hette. Men släp/lastbil med utrymme för djuren kanske vore en idé! Känner ni inte folk här i Karlstad som kan hjälpa till att bära och lyfta hade jag nog anlitat en firma. 

När går flytten och var i Karlstad ska ni bo? Är jag ledig så har ni ett par extra händer här i så fall. 🙂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: