Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

Bygga & Renovera Ekonomi & juridik Inredning och design Sommar & Sol och allt annat Teknik & Media Växter & Trädgård
Växter & Trädgård

Extra bred gräsklippare

2015-06-26 09:26 #0 av: MagArne

Jag får inte köpa någon åkgräsklippare eller robotklippare för regeringen så är i behov av en extra bred och fin gräsklippare. Känner ni till några modeller?

Behöver inte ha någon uppsamlare men får gärna ha snabb drivning på hjulen så man blir klar någon gång. 

Har kollat som hastigast och hittat följande hos de kända tillverkarna. 3cm skillnad är ju inte så mycket att bråka om så vilken modell är ett säkert kort? Pris spelar inte så stor roll.
Klippo har 53cm breda
Husqvarna har 56cm breda
Jonsered har 55cm breda
Stiga har 53cm breda
Honda har 53cm breda

Sen har jag hittat Toro TimeMaster på hela 76cm men kostar 13.000kr vilket jag får 2st 53cm klippare eller en åkgräsklippare för ;-). Men den kanske är kungen av gräsklippare och värt pengarna?

Annars, är det något jag bör tänka på? Så stark motor som möjligt så jag kan springa över gräset med klipparen?

Anmäl
2015-06-26 11:03 #1 av: Niklas

Vi har en Klippo. Det är den bästa gräsklippare jag har kört. Efter vintern startar den på första rycket. Dessutom går den lite tystare än grannarnas maskiner. Den känns lyxig, inte så instabil som tidigare gräsklippare.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2015-06-26 11:06 #2 av: MagArne

När jag sommarjobbade som fastighetsskötare för många år sedan hade vi finare modeller av Klippo som gjorde ett utmärkt jobb. Min magkänsla säger också Klippo.

Anmäl
2015-06-28 13:33 #3 av: Halvdansken

Hur stort har du?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-06-28 20:06 #4 av: MagArne

Tomten är på 2378kvm men är en liten grusplan samt tre hus på den också. Så kanske 1900kvm gräsmatta att klippa.

Anmäl
2015-06-29 10:34 #5 av: Halvdansken

Vi tröttnade efter 15 år på att slå vår gräsmatta på sådär 2200 kvm, så vi har köpt en trädgårdstraktor.
Kan du inte övertala "regeringen" om att inskaffa en sån? Det spar otroligt mycket tid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-07-14 11:01 #6 av: MagArne

Har precis köpt hus och det är svårt att motivera en åkgräsklippare för 20.000kr i dagsläget. Jag är allergisk mot dålig kvalité så vill inte ha något skit att åka runt på vilket är precis vad man får i de lägre prisklasserna.

De jag klurar främst på är Klippo Pro 21 SH samt Husqvarna LB553S. Båda med Hondamotor. 53cm breda och en gånghastighet på 4,8km/h vilket tycks vara lite snabbare än många andra klippare som sniglar sig fram i 3,5km/h.

Anmäl
2015-07-14 21:15 #7 av: Bjallstal

Klippo alla dagar!

Anmäl
2015-07-15 13:05 #8 av: MagArne

Husqvarna LB553S har många gemensamma delar med Klippo Pro 21 SH och är 1000kr billigare så det lutar åt att jag beställer en sådan. Samma motor, hjul, hjulaxlar, chassie m.m. så reservdelar borde det finnas gott om.

Anmäl
2015-07-15 17:03 #9 av: Niklas

#8: Det verkar inte gå att luta handtaget på Husqvarnan. Kan vara bra att tänka på om det är något du behöver. Jag använder det i brantare sluttningar och när jag ska klippa inne vid häcken och inte vill gå i häcken själv.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2015-07-16 07:02 #10 av: MagArne

Ja, Klippos lutbara handtag är klart användbart. Men kommer få en relativt plan gräsmatta utan buskar. En hel del fruktträd står på den.

Beställer den med mest rabatt efter löning.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.