Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

Bygga & Renovera Ekonomi & juridik Inredning och design Sommar & Sol och allt annat Teknik & Media Växter & Trädgård
Sommar & Sol och allt annat

Vad göra, när man är utelåst på natten?

2015-05-23 23:57 #0 av: Vaargen

Jag har blivit utelåst en gång sent på natten, då hade jag ingen telefon med mig men hade tur för postbilen kom förbi och kunde öppna!

Men hur skulle ni göra, om ni bodde som mig långt ifrån någon polisstation inga affärer var öppna och var utelåsta utan mobil på sig, hur söker man hjälp? jag menar att vara ute en hel natt kan ju vara farligt speciellt på vintern då det är kallt ute.

Anmäl
2015-05-24 00:00 #1 av: VildaVittra

Knacka på hos en granne där det lös/fanns en skällglad hund. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2015-05-24 00:17 #2 av: Vaargen

#1 Jo, man blir ju nästan tvungen att knacka på hos någon... fast jag bor lägenhet så blir jag utelåst så blir jag också utelåst från portuppgången och kan inte knacka på hos någon, men finns mycket villor och hus runt om där jag bor.. kanske man skulle vara tvungen att väcka någon mitt i natten? då lär dem väl bli rejält skrämda! 

Anmäl
2015-05-24 00:21 #3 av: [vattenhunden]

Knacka på hos någon, eller försöka bryta upp dörren med t.ex. ett kontokort eller ett mynt Förlägenhar funkat för mig tidigare Förlägen

Anmäl
2015-05-24 00:21 #4 av: Vaargen

#3 blir nyfiken nu, hur gjorde du med kontokort eller myntet? har du blivit utelåst ?:)

Anmäl
2015-05-24 00:28 #5 av: Tarotstollan

Kan du inte knacka på folks fönster som bor längst ner eller kasta något på deras fönster, det gör folk här! Allt från stenar, kottar, grenar, blomsterjord och snöbollar beroende på årstid.

Anmäl
2015-05-24 00:29 #6 av: Calcifer

Det smartaste är att se till att någon i närheten, inom gångavstånd, har en extranyckel. Min extranyckel är hos mamma. Tar väl en 45 minuter att gå dit så skulle inte direkt vara kul, men det är ju bättre än att sitta ute och frysa en hel natt som kan bli farligt just under vintern. Annars kan man faktiskt knacka på fönstren hos någon som bor på bottenvåningen i samma hus som en själv också. Det ska ju vara sista utvägen kan jag tycka, då jag själv har bott så och tyvärr i studentområde så det var rätt ofta folk fylleringde till min porttelefon eller knackade på mina fönster 3 på morgonen och ville in. Men i nödfall så tror jag väldigt få människor skulle bli sur om det händer EN gång. Händer det varje månad så får man nog räkna med att de till slut ber en fara åt pipsvängen. Men alla kan ju ha otur EN gång, liksom.

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
私はすごいジェダイです。

Anmäl
2015-05-24 00:33 #7 av: [vattenhunden]

Tog kortet/myntet & tryckte in den mellan dörren & dörrkarrmen, mot låskolven. Svårt att beskriva. Brukade göra så på dörrporten till lägenheten.

Anmäl
2015-05-24 00:47 #8 av: Huygens

Kolla om det kör runt en nattpolisbil.

Anmäl
2015-05-25 22:15 #9 av: tk1971

Det där hände mig en gång när hunden blev dålig i magen på natten. Det var bara att klä på sig och gå ut. Då bodde vi i ett flerfamiljshus, och porten var låst på nätterna. För sent kom jag på att jag inte hade tagit med mig nyckeln. Som tur var kom det gående en tjej, jag sa som det var och fick låna hennes telefon så jag kunde ringa och väcka sambon.

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2015-05-25 22:53 #10 av: beem

En del hyreshus har en backup med nycklar via ett bolag som man ringer och de rycker ut - mot en avgift. Kolla med hyresvärden.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2015-05-26 16:08 #11 av: Jojaton

Vi har kod in till huset, så hade jag blivit utelåst hade jag ändå kunnat sitta inne i trapphuset och vänta. 

Jag har tre lägenhetsnycklar, en är hos mamma och pappa (nästan tre mil härifrån) och en ska jag lämna till farmor och farfar som bor ca 20min gångväg härifrån. Det är väl det bästa, precis som #6 säger, att ha någon i närheten som kan ha en extranyckel.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.