Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 4155 ggr
[Tilde]
2015-05-21 10:27

Byta ut inbyggd spegel

Kan man på något sätt ta bort en spegel inbyggd i badrumsväggen och byta ut den utan att hyra in hantverkare? Jag vill gärna ha ett snyggt spegelskåp eller åtminstone en spegel med ram som inte sitter snett ovanför handfatet! Det är en helt vanlig spegel, utan ram, som sitter i väggen med badrumskakel runtom. Vad tror ni?

Badrummet är det enda rum i huset vi inte renoverade när vi flyttade in eftersom det var nyrenoverat redan… och det verkade helt ok i början. Nu när vi har bott här i nästan 1,5 år har man blivit riktigt trött på såna detaljer dock… 😕

Annons:
Inkanyezi
2015-05-21 10:39
#1

Visst kan det gå, men det handlar då kanske främst om att hitta kakel att ersätta hålet efter spegeln med. I värsta fall får man också ersätta en del plattor som sitter runtomkring spegeln. 

Om spegeln sitter rejält hårt limmad kan man vara tvungen att slå sönder den i småbitar för att få bort den, bila bort den. Det är ett knepigt jobb som måste göras med skyddsutrustning eftersom det kan sprätta riktigt vassa skärvor.

[Tilde]
2015-05-21 10:44
#2

#1 Tack för ditt svar! Ja då är frågan kanske om man ska vänta tills vi kan renovera hela badrummet… 🤔 Vi hade ändå tänkt att ta bort kaklet och sätta in en större dusch, osv. Det lär nog bara inte bli än på ett tag, tyvärr. 😕

Niklas
2015-05-21 10:58
#3

Kan du inte skaffa ett större badrumsskåp och sätta det över spegeln?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

VildaVittra
2015-05-21 13:54
#4

Varför inte sätta en tom ram runt spegeln? Då kan du med kanterna på ramen dölja att spegeln sitter snett.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tilde]
2015-05-22 10:38
#5

#3 Det är en väldigt stor spegel… Har inte sett något skåp som är så stort, men får nog leta lite bättre kanske. 👍

#4 Har funderat på det, men det går inte alls att dölja hur snett den sitter över handfatet eftersom det är en hel del. Kan försöka ta en bild för att visa… De har liksom varit lata och fått spegeln att passa mellan kakelplattorna så de slapp "pussla" ihop det…

Det är svårt att fånga på bild, men jag hoppas man ser. Den sitter nästan ut i kanten av handfatet till höger och har en bra bit kvar på vänster sida.

Niklas
2015-05-22 10:56
#6

Om du sätter ett smalt badrumsskåp över högra delen då så att den del av spegeln som syns ser centrerad ut?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Tilde]
2015-05-22 11:20
#7

#6 Hmm kanske det! Får kolla på saken. 🙂 

Tack för alla tips!

Inkanyezi
2015-05-22 11:43
#8

Jag spinner vidare på Niklas idé. Om man tar en smal hylla, utan baksida, så att man ser spegeln igenom, kan det bli riktigt snyggt. Om det inte finns en färdig sådan, är det rätt lätt att göra en, eller kanske modifiera något från IKEA.

[Tilde]
2015-05-22 11:45
#9

#8 Det skulle kunna vara snyggt, ja! :) Men hur fäster man den på spegeln i så fall?

Inkanyezi
2015-05-22 11:59
#10

Jag tror inte att man ska fästa på spegeln, utan utnyttja bården upptill för att hänga upp eventuellt skåp eller hylla. Det som bär upp hylla eller skåp måste vara tillräckligt starkt och får inte ge med sig med tiden eller på grund av fukt. Däremot kan man klistra med sättlim/gummi/silikon för att hålla en så pass lång hylla still, men det måste göras med finess, eftersom när man klistrar mot spegeln kommer det att synas.

[Tilde]
2015-05-22 15:39
#11

#10 Okej, tack så mycket för hjälpen :)

VildaVittra
2015-05-22 15:52
#12

Jag skulle inte dölja spegeln, utan bygga på. På den bredare sdan skulle jag sätta krokar och/eller hållare (som till tandborstarna. Ursäkta bildstölden,  det är lättare att visa än att förklara.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tilde]
2015-05-22 17:02
#13

#12 Ah det är ju smart! Vore skönt att få mer plats i lådorna under handfatet genom att sätta fram några saker. 👍

Annons:
Niklas
2015-05-25 13:04
#14

#12: Smart.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
2015-06-03 10:01
#15

#12, men det löser ju inte att spegeln sitter helt ocentrerat. Otroligt vilka lata hantverkare som har gjort badrummet… :-/ Tom

[Tilde]
2015-06-03 11:07
#16

#15 Ja verkligen. Det var så att husets gamla ägare (en gammal kvinna) dog och hennes barn tänkte renovera huset och bo här eller sälja vidare… Men de gav upp efter badrummet då det blev så dyrt. Så jag antar att de snålade med pengarna på både design och hantverkare. 🤔

VildaVittra
2015-06-03 16:38
#17

#15 Det gör att spegeln känns centrerad. Tänk dig själv hur du skulle sätta en sådan spegel jag ritat upp ovanför handfatet, inte skulle du väl sätta den så det svarta partiet stack ut på ena sidan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[SisselaJ]
2015-06-05 13:35
#18

Det ser ju faktiskt ut som att handfatet är det som inte är centrerat, i och med att spegeln sitter som den ska i linje med kaklet, men att kranen på handfatet inte sitter i linje. Fast det är ju lite svårare att göra något åt handfatet 😉. 
Jag skulle nog försökt hitta något snyggt självhäftande kakeldekor, som är brett nog för att få det att se jämt ut. Tyckte att lösningen i #12 var smart, men kakeldekor kan vara ett lättare alternativ.

[Tilde]
2015-06-05 18:48
#19

#18 Mjo fast jag tycker väl ändå att man anpassar en spegel efter handfatet och inte tvärtom. Dåligt jobb av hantverkarna helt enkelt. 🤔 Vad för slags kakeldekor menar du?

[SisselaJ]
2015-06-05 19:53
#20

Typ något sådant som finns på denna sidan: http://www.dekortorget.se/index.php?main_page=index&cPath=58 En av de kvadratiska kanske kunde få det att se jämt ut? Jag tänker mig att de satt dit spegeln och sen "hoppsan, handfatet fick visst inte plats under. Aja". ;) personligen handfatet borde suttit i linje med kaklet!

Annons:
[Tilde]
2015-06-05 20:37
#21

#20 Haha ja tekniskt sett är det väl handfatet som inte sitter jämt vid kaklet, men jag stör mig mest på spegeln. 😛

Tack för länken! Vissa av dem var riktigt fina faktiskt. Vet dock inte om sambon skulle gilla det 🤪 Kan fråga, hihi

Upp till toppen
Annons: