Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1211 ggr
Evilina
5/6/15, 11:38 AM

Otillåtet avlopp

Hej! Jag och min sambo köpte ett hus för 9 månader sedan, och har inte förrän nu upptäckt att vårat enskilda avlopp inte är av en tillåten konstruktion. Att åtgärda detta kommer innebära att lägga ut en sandbädd runt brunnen och eventuellt installera ett reningsverk. Kostnader om 80-200 tusen kronor. Jag undrar om inte detta är något som en säljare och/eller mäklare har skyldighet att informera om, då jag tycker att det verkar konstigt att det skulle vara tillåtet att sälja en otillåten brunn?

Annons:
[tk1971]
5/6/15, 11:42 AM
#1

Det är nog så att du som köpare är skyldig att fråga om avloppet är godkänt.

Evilina
5/6/15, 11:45 AM
#2

Vi har frågat och han har sagt att det är inga problem. Finns även ett papper från mäklaren där han skrivit på att det inte finns några problem med avloppet.

[tk1971]
5/6/15, 11:48 AM
#3

Ja, i så fall låter det konstigt. Säljaren har upplysningsplikt och köparen har undersökningsplikt. Är det säljaren som iordningställt avloppet eller har det gjorts tidigare? Om det inte är han kan han ju säga att han inte visste nåt om nåt tillstånd, men om det är han blir det ju lite svårt att slingra sig ur det. I så fall skulle jag begära nedsättning av köpeskillingen.

Evilina
5/6/15, 11:58 AM
#4

Är ganska säker på att han gjort det själv då han bott där VÄLDIGT länge och fixat allt med huset själv

Niklas
5/6/15, 1:33 PM
#5

Kontakta mäklaren och fråga vad som gäller i ett sånt läge till att börja med.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
5/18/15, 4:00 PM
#6

Bestämmelsen om nya krav på infiltration är säkert ett par år gammal, så det är ägaren/mäklarens sak att tala om detta. Finns det fler fastigheter i närheten, kanske kostnaden kan minska men dyrt är det. Alternativet är en sluten tank  och tömningskrav.

http://www.villaagarna.se/Press/Nyheter/Nya-avloppsregler-kan-kosta-hushallen-39-mdr-kr/

Annons:
Upp till toppen
Annons: