Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2677 ggr
PogoPedagog
2015-03-23 16:41

Måla utsidan på huset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bor i ett väldigt fult hus, egentligen är det väldigt gammalt ( minst tidigt 1800-tal) men det syns inte längre. Att få det snyggt utvändigt skulle innebära ett enormt arbete och pengar vi inte har. Nu har vi fått en idé om att måla kurbits på det för att då blir det iaf roligt och lite finare. Vad tycker ni? Har klippt in lite slarvigt i ett foto ungefär hur jag tänkt mig men det blir en annan färgskala, mer kalla fäger. Kan tilläggas att vi bor på landet inte i detaljplanerat område.

Annons:
VildaVittra
2015-03-23 16:52
#1

Fast är det verkligen så dyrt att ta bort eternitplattor nu för tiden? Har för mig att det kostar mycket mindre än förut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

PogoPedagog
2015-03-23 17:13
#2

Bara ta bort eternitplattorna kommer inte göra detta hus vackert är jag rädd! Man skulle behöva bygga om utbyggnaden och fixa sadeltak där, flytta dörren till mitten, ta bort rabatten samt byta ut panoramafönstret. Vi har två små barn så tiden är mkt begränsad.

[JeanetteK]
2015-03-23 19:58
#3

Jag tror det blir fint! :) Jag skulle ha målat något mellan de två fönsterna i mitten också. Något smalt snirkel-snorkel.

PogoPedagog
2015-03-23 20:06
#4

#3 Ja det är ju en idé, måste prova lite. Jag funderade faktsik på lite snirklar runt alla fönster istället för krubitsarna, ska nog göra en snabb skiss på det med.

Surpan
2015-03-24 14:19
#5

Jag tycker det är ett jättefinthus! Och jag tror målningen du pratar om blir jättefin! 🙂

/Surpan

VildaVittra
2015-03-24 14:23
#6

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
PogoPedagog
2015-03-24 16:39
#7

Haha ja det hade varit kul….så om ungefär tio år har jag kanske tid med så mycket målning :) Har faktiskt en ettårig dekorationsmålar utbildning i bagaget så jag har gjort en del sådant.

Jalking
2015-03-24 17:20
#8

Jag skulle ha börjat med att dänga dit rejäla fönsterfoder på eternitdelen och måla dem i någon passande färg.
Jag vet från mitt eget hus att det kan göra stor skillnad. Det är typiskt elementhusblekgrågult med bruna gavelspetsar. Gråvita foder från början. Allt bara blekt och trist. Jag målade fodren mossgröna och det blev ett helt nytt hus!

PogoPedagog
2015-03-24 20:45
#9

#8 Ja det skulle jag jättegärna göra för jag stör mig egentligen inte på eterniten, den gör ju att jag slipper måla på fritiden med! Men just avsaknaden av foder och knutar gör huset väldigt tråkigt. Problemet är att eterniten går ända fram till insidan av karmen.  Så antingen måste jag såga loss lagom mycket av eterniten runt fönsterna för att sätta dit foder = mkt dålig idé då man inte ska ha sönder eternitplattor, eller så måste jag fästa foder utanpå eterniten på något magiskt vis, Då kommer fodren dessutom ligga en bit utanför karmen och det blir inte snyggt.

Ergo min fundering på att måla lite uppiggande kurbits på huset, det finns helt enkelt inget sätt att göra det snyggt på allvar med min budget och tidsram.

[Forest]
2015-03-24 21:59
#10

9 ja dom du säger ska man inte ha sönder skivorna tror det blir lite väl svårt att limma fast fönsterkarmar 😃Att måla dit fönsterkarmar och knutar kanske med skulle piffa till huset.  Då eran ekonomi inte tillåter hel ommålning så har du ändå kommit fram till ett till bra ide, det skulle vara väldigt eget o sånt tycker jag är fint :) Det bästa med eternitplattor är att dom är underhållsfria men kan bli fula, lite tvätt kan göra susen. Tänk på att tvätta det innan du målar så håller det längre

VildaVittra
2015-03-25 07:26
#11

#9 Varför då inte måla dit foder?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: