Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3323 ggr
MarsvinsGrisarna
2015-02-25 00:07

månadskostnad

Hej

Vad kostar det i snitt månaden för två personer i 20 års åldern en tjej o en kille. Hittar inget för två utan bara för per person. Tänkte mat, förbrukningsvaror, kläder, mobil, bil osv. Och vad är den normala summan för mat och även vad är de minsta man kan komma undan med om man verkligen snålar i köper billigt.

Jag o pojkvännen vill köpa lägenhet men måste se om vi kan få det att gå runt. 3000 ligger hyran på med vatten o el.  Men tycker det är svårt att veta vad man lägger på allt. Vad tror ni är de minsta man kan komma undan på respektive "normala"? 

Vet inte om de är rätt ställe o skriva, men testar.

Annons:
[AnimeV4]
2015-02-25 00:12
#1

Det finns mycket tabeller på internet. Bara att googla på "kostnad i månaden 20 åring" eller dylikt. Sedan beror det ju på hur bra det stämmer i tabellen. Ett tips kan vara att följa den och sen jämföra själv. "Lägger jag verkligen såhär mycket på det här?". Lycka till!

Sindri
2015-02-25 00:13
#2

Här finns en jättebra broschyr som du kan ladda ner. Det står mycket om att flytta hemifrån och det finns också tabeller på vad olika saker kostar.

MarsvinsGrisarna
2015-02-25 00:22
#3

Tack så mycket:) Vart hittar jag denna broschyr :) Med maten tror jag att jag ligger en bit under, äter inte jätte mycket och äter mycket sällan mer än två måltider (Frukost o middag). Är vegan vilket kan vara billigare om man köper från grunden o gör själv, halvfabrikat kanske dock inte är så mycket billigare (vilket det blir en del). O ersättning istället för komjölk o kogrädde m.m. är ganska mycket dyrare.

VildaVittra
2015-02-25 00:24
#4

När ni söker lån för bostaden kommer bankerna beräkna er månadskostnad och se om ni har råd, de tar inte hänsyn till om man lever billigt osv utan utgår ifrån en färdig mall.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MarsvinsGrisarna
2015-02-25 00:38
#5

Okej, kommer inte behöva ta ett lån och skulle jag ha behövt de skulle jag inte fått något lån ändå. Har ingen fast inkomst mer än min A-kassa på på ca 7000kr, jobbar från o till också. De är därför jag är orolig för månads konsterna eftersom ingen av oss har nått säkert jobb för tillfället.

Annons:
MarsvinsGrisarna
2015-02-25 09:21
#7

Hihih de är lugnt :) Tack så mycket det ska jag kolla :)

Surpan
2015-02-25 10:05
#8

När jag tog lån så krävde banken att man skulle ha 7000 (tror jag det var.. det var löjligt högt i alla fall) över efter att ränta+amortering+avgiften var betalad. Så även om man kan leva på 3000 typ efter boendet är betalt så betyder inte det att banken godkänner det. Tyvärr. Men har du pratat med dom?

/Surpan

[Tilde]
2015-03-07 15:57
#9

Min sambo och jag sätter in 3000 DKK på matkontot varje månad. Detta går till mat, husgrejer, hygienvaror, osv. Vi går ofta lite över detta, men det är för vi inte snålar med mat 😛

Jojaton
2015-03-08 19:23
#10

#8 När jag pratade med min gamla bank så behövde jag ha över 10 000 över efter hyra+lån… Hittade dock en annan bank som var lite mer förstående och tillmötesgående som gick med på min budget :)

Här finns en bra kalkyl där du kan fylla i alla kostnader, se deras schablonkostnader och räkna ut skillnaden :)

Johanna - Instagram

Surpan
2015-03-08 20:07
#11

#10 Herregud, 10 000.. Ja bankerna har konstiga krav ibland. Skönt att det löste sig!

/Surpan

VildaVittra
2015-03-08 20:32
#12

#11 Fast helt ologiskt är det inte. Bankerna lånar inte ut pengar för att folk ska gå bankrutt om de blir arbetslösa eller sjuka. Har man 10 000 kr över efter att boendekostnaden är betald, så är sannolikheten stor att man har möjlighet till att lägga undan några tusenlappar varje månad till en buffert så man inte behöver flytta pang på. Man bör även ha råd med en ordentlig försäkring ifall ens partner (om det finns en sådan) dör, min systers sambo hade tack och lov tecknat en sådan, så hon kunde bo kvar efter att han dog.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-03-09 09:10
#13

#12 Ologiskt är det absolut inte, de vill ju såklart att man har så mycket som möjligt över varje månad. Och man måste såklart ha en buffert. Men jag bor i Stockholm, det finns inga hyresrätter att få tag på när man ska flytta hemifrån och andra hands lägenheterna är snordyra och på korta kontrakt ofta. De som pluggar får oftast göra det i en annan stad där det finns boende, eller så får de bo kvar hos föräldrarna, om det går.

Jag fick ett lån, för jag hade en lön som gjorde att jag hade 7 000 över, vilket min bank tyckte var OK. Men ska man flytta hemifrån till ett singelboende så tycker jag det är lite väl högt med 10 000. Det går att amortera bra, ha försäkringar och sparande på 7 000 i månaden i ett singelboende.

/Surpan

Annons:
Jojaton
2015-03-09 17:05
#14

#12 Självklart, men i mitt fall kostar ränta+amortering mellan 400-1000 kronor, beroende på hur mycket jag ska låna (har inte hittat en passande lägenhet än) så det är ju inga stora summor precis…

Johanna - Instagram

Zepp
2015-03-09 22:39
#15

Är man ung.. och ett par och flyttar ihop.. så är det inte helt ovanligt att någon i det paret blir gravid rätt vad det är!?

Såå, banken kan se det lite olika, dvs om man köper en lägenhet/bostad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Forest]
2015-03-14 09:29
#16

Innan ni börjar räkna så skulle jag kontakta banker för be om besök för att ta lån. Jag har själv grannar som vart nekade lån hos två banker men sen fick sen lån av en annan bank.

[SisselaJ]
2015-03-14 23:04
#17

Ja om någon av er ska ta lån (inte du?) måste ni räkna med amortering och ränta till era månadskostnader, även om någon skall ta lånen åt er. Vi lägger 3000 på mat per månad, mobilkostnaderna är ju olika beroende på ditt abonnemang. Ca 200-300 per person på bensin och sen några få hundralappar på nöje och shopping. Men då är vi studenter och har annan inkomst än den du har. För köpelägenhet har ni inte hyra dock, utan en avgift. Bara en sak att påpeka.

Upp till toppen
Annons: