Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1300 ggr
Kurina
2015-02-18 08:50

Uppsägning av andrahandslägenhet

Har för mig att om man hyr i andrahand så har hyresgästen en uppsägningstid på en månad och den som hyr ut 3 månader. Kan det stämma?

Annons:
Surpan
2015-02-18 09:03
#1

Det beror ju på vad man skrivit i kontraktet. 🙂

/Surpan

JonasDuregard
2015-02-18 09:29
#2

Hyresgästen kan alltid säga upp avtalet med tre månaders uppsägningstid, kortare om det finns en klausul i kontraktet. 

Den som hyr ut har så vitt jag kunnat avgöra ingen rätt att säga upp avtalet i förtid, såvida det inte finns en klausul om uppsägningstid i kontraktet. 

Källa: http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyrestid-och-uppsagningstid/

Kurina
2015-02-18 10:51
#3

#2 Det fanns en länk om privatuthyrningslagen. Det var det jag menade. Tack för länken.  Antar nu att det är en månad som gäller eller :-/

Hur lång är uppsägningstiden om hyresavtalet löper på obestämd tid (tillsvidareavtal)?

Om inte parterna har avtalat att uppsägningstiden ska vara längre, kan hyresvärden säga upp ett tillsvidareavtal till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.

Hyresgästen kan säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån.

Upp till toppen
Annons: