Annons:
Etikettteknik-och-media
Läst 4526 ggr
garmonbozia
2015-02-16 15:56

Bänkdiskmaskin - installation, råd och VVS-firma!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Kort: jag har fått en Bänkdiskmaskin. Bor i hyresrätt och har därför inte rätt till RUT-avdrag. Min vattenblandare i köket är inte anpassad för diskmaskin, dvs jag måste på sikt få en insats skruvad på min nuvarande blandare (se bild). Av en VVS-tekniker. Just nu sitter maskinen direkt i kranen med en adapter och det läcker lite (inte bra, men ingen fara då det rinner ner i vasken) Frågor: 1: Kan någon rekommendera en seriös VVS-installatör i Malmö som INTE kommer att ta ut tusentals kronor för en installation som är relativt enkel? Jag har inte mycket pengar att röra mig med och pga att jag bor i hyresrätt får jag liksom inte "tillbaka" min utgift senare. Och har inte rätt till RUT-avdrag. 2: Har hört olika meningar angående att koppla vattentillförseln direkt från toppen av kranen. Några säger att det är inga problem (förutom att det är opraktiskt), andra säger nej absolut inte. Hur ska jag tänka? 3: Någon med egna exempel på bra lösningar som gör att man kan använda kranen samtidigt som diskmaskinen är igång? Alla mina vattenrör sitter inne i väggen och min blandare är väggmonterad. Otroligt tacksam för svar!

Annons:
VildaVittra
2015-02-16 16:06
#1

Ring hyresvärden, de brukar kunna hjälpa till med installation gratis, alternativt berätta vem dom vill att du ska använda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

garmonbozia
2015-02-16 18:16
#2

Jag gjorde det (givetvis) men fick ingen hjälp där.

Zepp
2015-02-16 21:29
#3

Har oxå bänkdiskmaskin.. först hade jag den på kranen, man sätter en snabbkoppling i slutet!

Det var som du säger opraktiskt iomed att man inte kunde använda kranen under tiden.

Problemet med att koppla på kran är att du kan få rundgång på vattnet till de andra hyresgästerna, dvs det kan strömma från varmt till kallt eller vise versa medans du diskar!

Ett knep är att sätta den på kallvatten hela tiden, då är det mindre risk för överströmning.

Iomed att det är mitt hus, så köpte jag tillslut en blandare med inbyggd diskmaskinsanslutning!

Det är vad du behöver oxå, själva blandaren kostar nog inte mer än 2000:-, det är rörmokaren som är dyr!

Rörmokare är bland de dyraste hantverkarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: