Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 1696 ggr
Fridaaaa
2/1/15, 5:11 PM

Något särskilt man bör tänka på?

Aldrig tapetserat i hela mitt liv. Något speciellt man ska tänka på när man gör det?
Vet att vissa har mönsteranpassning 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
beem
2/1/15, 11:06 PM
#1

Det är viktigt att du kollar  mönsterpassningen så du inte kapar fel längder. Underarbetet är också viktigt. Hål efter krokar i väggen måste spacklas.  Vissa tapeter måste man ta  bort innan man sätter ny tapet. 

Bäst svar får du på affären där du köper tapeten.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Fridaaaa
2/1/15, 11:07 PM
#2

#1 Ska köpa på rusta och de har inte så bra kunskaper därför frågar jag här :) Ja mönsteranpassning vet jag, kollat upp det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JMW
2/1/15, 11:34 PM
#3

Se till att alla rullar du köper har samma nummer så det inte blir färgskiftningar. Som beem skriver är underarbetet viktigt. Så trist att sätta upp tapeter för att sedan upptäcka någon "bula" eller liknande. 

Det är jätteroligt att tapetsera! Jag tapetserade tre rum i huset när vi flyttade in. Hade aldrig tapetserat innan. Vi gjorde som sagt ett noggrant underarbete. Vi tog bort gammal tapet med hjälp av vatten. Duschflaska, duscha vatten, låt vara en stund sedan gick det lätt att dra ner den gamla tapeten.

Halvdansken
2/3/15, 10:06 PM
#4

Ta noga reda på vilken typ det är, om man ska lägga på klistret på väggen eller på tapeten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2/4/15, 9:34 AM
#5

#4 Bra att du sa det!  👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2/7/15, 11:58 PM
#6

Skall du sätta tapeterna våd i våd eller skall de vara överlappande?
Om de skall vara överlappande så är det viktigt att den delen som är överlappande ligger mot fönstret, annars får du en skugga på nästa tapetvåd.

Tapetsera alltså från fönstret och inåt rummet.

Annons:
Fridaaaa
2/8/15, 10:01 AM
#7

#6 Det vet jag inte ännu, visste inte att man kunde göra både och hehe mest sett de som lagt kant i kant så att säga :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tant Grön
2/11/15, 1:23 PM
#8

Börja med att loda, så du ser att väggen är rak. Det går bra med en liten tyngd i ett snöre. Tänk på att låta tapeten ligga och dra några minuter när du penslat på klistret. Se till att ha alla redskap hemma innan du börjar. Ett bord där du skär till dom, en stor pensel till klistret, en tapetborste som du använder när du sätter upp dom, Linjal, speciell tapetkniv att skära nederkanten med, trasor att torka bort överflödigt lim. Har säkert glömt något.  Jo, skruvmejsel så du kan skruva loss kåpan på väggurtagen, stäng av strömmen först. Man sätter sedan tapeten över dom, skär ett kryss och klipper ut så tapeten kommer något innanför kåpan innan den sätts tillbaks.

Tant Grön
2/11/15, 1:24 PM
#9

Glömde….när du penslat på klistret så viker du över och underkant på tapeten så dom möts ungefär på mitten, så inte klistret torkar.

Tant Grön
2/11/15, 1:26 PM
#10

Och torka av tapetbordet mellan varje gång så du inte får en massa klister på nästa tapet. 🥵

Upp till toppen
Annons: