Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 3266 ggr
Vaargen
1/28/15, 11:48 PM

Köpa ny madrass.

Jag ska köpa en ny madrass nästa månad ska ha den madrassen och en bäddmadrass över(bäddmadrassen har jag redan), har inte så bra med pengar men tänkte välja något av dessa alternativ, vilka av dessa tror ni är skönast/bäst för ryggen? såg att på den ena länken så stod det att sängen var tryckavlastande vad innebär det? ge gärna tips.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50244411/#/10244390

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50244524/#/50244519

Annons:
Inkanyezi
1/28/15, 11:59 PM
#1

Pocketresårer med ett lager ovanpå är tryckavlastande, så båda madrasserna har den egenskapen. Det kan så klart skilja på slitstyrkan. IKEA kanske räknar med att den ena håller längre, men jag tror snarare att det har med tillverkningskostnaden att göra att priset skiljer såpass mycket.

Jag tror att du kan prova att lägga dig på madrasserna på IKEA och känna hur de känns. Jag tycker själv om en mer fast madrass än många andra, och båda de här madrasserna finns i ett par olika hårdheter.

Prova, det är nog det enda råd jag har att ge. Jag har själv sedan elva år en IKEA-säng, men med en annan madrass (Sultan Storfors), och den är fortfarande efter att vi har sovit två på den i elva år som ny. Jag är mycket nöjd med den, men det är en klassisk resårmadrass. Pocketresårerna sägs vara mer följsamma.

Vaargen
1/29/15, 12:04 AM
#2

tack för svar ok.

Siggebus
1/31/15, 8:09 AM
#3

En sak man kan tänka på är vad man väger. Jag tror att affärerna har tabeller för vilken hårdhet på madrassen som kan passa bäst beroende på din vikt.
Är man t ex väldigt tung kan en allt för mjuk madrass vara fel för kroppen och om du väger som en "fjäder" ska du kanske inte ha för hård madrass för då sjunker du inte ned ordentligt och får det stöd du behöver.

Jag hade en ganska ny hård madrass som jag sov bra i men så började jag gå ner i vikt och började också sova sämre. Dvs jag kände mig inte utvilad och började känna mig öm och stel i kroppen.
När jag gått ner ca 45 kilo skulle jag flytta och tänkte passa på att köpa ny säng.
I samband med det läste jag om dessa vikt-tabeller och köpte en säng som enligt dem skulle passa mig bättre och absolut - nu sover jag gott och blir utvilad.
Bäddmadrassen är förstås också väldigt viktig.
Det ingick en billig 3 centimeters bäddmadrass men den bytte jag ut mot en tjockare.

Vaargen
1/31/15, 11:48 PM
#4

jag väger runt 68 o min man väger över 100 så blir ju lite "dubbelt" då i vad man ska välja : )

Siggebus
2/1/15, 9:07 AM
#5

#4
Aha men då bör ni ju ha två olika madrasser där ni väljer vad som passar var och en. 🙂

LisaF
2/2/15, 5:46 AM
#6

Ska du ha madrassen i en sängstomme eller vill du ha sängen på ben? De madrasserna du har länkat till är madrasser som inte innehåller någon träram längst ner, så du kan INTE sätta ben på den direkt. Då behöver du istället lägga madrassen i antingen en sängstomme med en ribbotten längst ner eller på en madrassbotten (kan enkelt kalla det en förhöjning av golvet) och bygga en kontinentalsäng (3-lager madrasser). Båda madrasserna är förövrigt bra. Det är viktigt att veta att den tryckavlastande delen i HYLLESTAD enbart finns i den fasta madrassen. Den medelfasta har ett lager av latex istället.

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: