Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 6128 ggr
Bjallstal
1/27/15, 4:17 PM

Parhus, för och nackdelar

Jag och min blivande sambo(yeey) har så smått börjat titta på lite hus. Några av dem vi har intresse för är dock parhus. Någon här som har erfarenheter kring att bo i parhus.? Men renovering av tak/fasad etc. Något man bör tänka på när det gäller något annat?

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
[Tilde]
3/7/15, 4:06 PM
#1

Min sambo och jag bor i parhus just för vi inte ville ha en villa än. Vi totalrenoverade huset men fick inte ändra utsidan i färg eller så. Det är ganska strikta regler i området så alla hus ska se likadana ut (fast vissa är "uppiffade" medan andra ser 20 år äldre ut). 

Tycker det är skönt att bo i parhus. Det är privat som en villa men man har ändå hjälp av grannarna med allt som gäller området. Ibland skulle jag hellre ha en villa för att få det ännu mer privat och man slipper de dagar då man ska städa lekplatserna, osv…, men det är samtidigt mer jobb att ha fyra väggar på sitt hus att sköta om. 😛

Vet inte riktigt vad jag kan tipsa om! Ni kanske redan har bestämt er för en bostad nu… vad vet jag 😃

Maria
3/7/15, 4:48 PM
#2

Är det inte lite skillnad om det är ett helt fristående parhus eller om det är ett område med en förening så att säga.

Jag har bott i ett villaområde där flera av husen ägdes av två familjer men det var helt fristående hus och  då är det ju med det andra ägarparet man får göra alla överenskommelser med och det kan säkert se olika ut från hus till hus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tilde]
3/7/15, 5:07 PM
#3

Ja just det, tänkte inte ens på villor som två familjer delar på… 🤪 Vi bor alltså i en villa som sitter ihop med en annan villa, som radhus fast endast med två hus.

Bjallstal
3/8/15, 6:09 PM
#4

Dem vi tittar på är fristående parhus. Är som villa fast grannarna bor i samma husbyggnad. Nästan bara sådana till salu här i vår prisklass så blir nog ett sådant :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Zepp
3/9/15, 10:53 PM
#5

Friköpta parhus är snäppet under egen villa.

Snäppet över radhus.

För o nackdelar.

Egen fristående villa så ansvarar du för prexis allt själv, du får oxå göra prexis allt själv, du får göra vad du vill så länge det är lagligt!

Friköpt parhus/radhus så finns ofta en förening som har ansvar för själva området utanför hustomterna, då brukar det oxå finnas en avgift för skötsel och underhåll, snöskottning, gräsklippning o sådant.

Har du villa har du förmånen att skotta, klippa,rensa, gräva själv.. och det är inte helt ovanligt med vägförening, för skötsel och snöröjning av gemensamma vägar ut till allmän väg.

För unga par i barnåldern och hyfsad ekonomi är det en fördel med förening som sköter området och man betalar bara sin avgift.. får mer tid till barn/familj.

En bonus är/kan vara att det bor andra par i samma ålder med barn som man kan umgås med!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
3/10/15, 9:01 AM
#6

Vi bor i ett vanligt radhusområde där de flesta husen är friköpta. Det vill säga att vi äger våra hus helt. 

Vi betalar en samfällighetsavgift på 5 700 per kvartal. Då ingår fjärrvärme, vatten, skötsel av området, snöskottning, sophämtning, Com Hem, gemensam stor tvättstuga, parkering med motorvärmare, all service som byte av gatubelysning och underhåll med mera.

Det enda vi betalar separat är vår hushållsel vilket inte blir många kronor då vi har gasolspis och lågenergilampor både ute och inne 😉

Jag tycker det är väldigt bekvämt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Tilde]
3/10/15, 12:39 PM
#7

Vårt hus är också friköpt fast vi betalar allt för huset själva: värme, vatten, internet, TV, osv. osv. Betalar en kostnad per år som står för att gräset blir klippt i området (dock inte vår egna trädgård, tyvärr 😉) och liknande. Vi får dock klippa vår egna häck och sköta carporten själva. Så med andra ord är det i princip som att bo i villa bara det att man har extra grönområden och lekplatser att betala för att hålla fina, haha.

Upp till toppen
Annons: