Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1689 ggr
[VGN]
1/25/15, 10:49 PM

Farligt

Hejhej!

Jag bor i en bostadsrätt och upptäckte nyligen något som gjorde mig upprörd. Ikväll när jag gick ut upptäckte jag att det låg fullt med glasbitar på golvet på den våning jag bor på. Jag misstänker att det var min granne eller en gäst till grannen som hade sönder en spritflaska. Jag är väldigt säker på att jag hörde en flaska gå sönder igår för det var då grannen hade fest och precis utanför grannens dörr finns det en vätska som klibbat fast.

Glasbitarna kan fastna i skor och "följa" med in i någons lägenhet av misstag och kan även vara farligt för barn eller hundar. Är det här något att klaga på eller är jag för nojig? Det enda jag vill är att den som är ansvarig, oavsett om det var en olycka eller medvetet, ska ta sitt ansvar 🙂  Vad ska jag göra och vem kan jag vända mig till? Alla tips mottages mer än gärna

Annons:
[0123]
1/25/15, 10:56 PM
#1

Ordförande?

ChristineL
1/25/15, 10:57 PM
#2

Prata med grannen kanske? Det är ju hen som är ansvarig att det städas efter att det har varit fest där. Bara påpeka det lite fint så det inte blir någon konflikt. Annars finns väl en bostadsrättsförening men dom kan nog inget göra.

VästkustFia
1/25/15, 11:05 PM
#3

Du är ju ganska säker på varifrån flaskan kom så kan du inte bara ta upp det med grannen (i vänlig ton) nästa gång ni råkar ses? "Jag märkte att nån hade tappat en flaska på vår våning häromkvällen"… osv. Om det är en engångsgrej finns ingen anledning att överdramatisera, samtidigt skadar det inte att nämna det.

[VGN]
1/25/15, 11:33 PM
#4

Jag kanske kan göra som ni föreslår - fråga i vänlig ton nästa gång vi ses i trapphuset 🙂Precis som det redan är sagt känner även jag att det inte finns någon anledning till göra det till en stor grej om det bara hänt en gång. Tack för tips 😊

[Daisy-Moa-Elsa]
1/26/15, 9:39 AM
#5

Bästa för grannsämjan är ju att du pratar direkt med din granne, det här var förhoppningsvis en engångsföretelse med glaset i trapphuset.

Men givetvis vid upprepade problem ska man meddela styrelsen i bostadsrättsföreningen. De kan alltid skicka ett brev om anmodan till rättelse till bostadsrättsinnehavaren. Varje bostadsrättsinnehavare är inte bara ansvariga för vad de själva gör utan vad deras gäster med gör.

 Enligt bostadsrättslagen kap. 7 § 9 tex;
"När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas".
Vidare stadgas det här;
"Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset".
Samt;
"Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för enligt 12 § tredje stycket 2".
Enligt kap. 7 § 12, svarar bostadsrättshavaren för;
a) någon som hör till hans eller hennes hushåll eller som besöker honom eller henne som gäst,
b) någon annan som han eller hon har inrymt i lägenheten, eller
c) någon som för hans eller hennes räkning utför arbete i lägenheten

[VGN]
1/26/15, 11:57 AM
#6

#5 Ja, precis som du säger är det bättre att prata direkt med grannen för att inte skapa några större konflikter. Tack för informationen gällande regler för bostadsrätter 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: