Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

Bygga & Renovera Ekonomi & juridik Inredning och design Sommar & Sol och allt annat Teknik & Media Växter & Trädgård
Inredning och design

Vanlig soffa i uterum?

2015-01-09 22:31 #0 av: Idihs

Hejsan. 

Behöver lite tips o råd av er erfarna. 

Flyttade i höstas till ett hus.

Har ett uterum som vi inte inrett än då vi ville vänta tills efter jul. 

Nu sitter jag och kikar på lite insperation på inredning. 

I dagsläget finns bara ett utemöblemang i inte så fint skick. Skulle hellre vilja ha en soffa (men ej en sådan i rotting). 

Uterummet är ca 24 kvm med husväggen på en kort och en långsida och skjutdörraskjutdörrarr i glas på en kort och en långsida. Uterummet är inte Vinter isolerat. 

Solen ligger på där mestadels hela dagen. 

Min tanke är att ha en soffa och två fotöljer istället för utegruppen som är där nu. Samt att inreda med mattor och tyger för att skapa en mer avkopplande känsla men ändå så att man kan fika och äta där ute. 

Vad tror ni om att sätta ut en vanlig soffa där man tar in dynorna under vinterhalvårett? Elller finns det risk för att det sätter sig fukt i soffstommen och mattorna?

Anmäl
2015-01-10 00:24 #1 av: VildaVittra

Det skulle med stor sannolikhet mögla, i och med att rummet är oisolerat, om inte soffan är ostoppad i övrigt. Soffor består dessutom mest utav spånskiva, något som blir förstört av fukt. 

Men det finns ju träsoffor med dynor. Och det finns mattor av plast/syntet som passar. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2015-01-10 00:28 #2 av: VildaVittra

Eller för den delen i smide, ex: http://www.gardsromantik.se/tradgard/smidessoffa-romantic.html

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2015-01-11 22:08 #3 av: [jnordstrom]

Ovanstående har säkert rätt. Men när vi bodde i lägenhet med inglasad balkong hade vi mycket textilier. Bland annat en fåtölj i tyg, den stod där i 4,5 år utan att mögla :)

Anmäl
2015-01-12 16:25 #4 av: Bjallstal

Vi har soffa i vårt uterum, tredje året nu och den har hållt sig fräsch. Vi har bra ventilation och lite isolering.

Anmäl
2015-01-13 10:49 #5 av: oh-la

finns väldigt fina utegrupper i konstrotting som inte är vare sig riktigt lounge-grupp eller utemöbel. mamma och pappa har en från plantagen som är underbar att sitta i. http://www.plantagen.se/sortiment/leva_ute/lounge_och_konstrotting/52a861a1b61822434a000975/san-diego-2-1-1

kanske något sådant skulle kunna funka? så har man möbler som "trivs" ute också :)

Anmäl
2015-01-15 16:49 #6 av: Thiah

Vi har en tygstol på vår inglasade balkong och den har klarat sig fint i många år. 

Jag hade kanske köpt en soffa på second hand och satt ut. Så är det inte massor av pengar som gått åt i fall att den gått sönder. 

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-01-16 12:01 #7 av: Surpan

Jag har funderat på en sån här på vår balkong. Det är bara en stomme med ett överdrag över. Överdragen är bara att dra av och ta in om det skulle behövas. Glad

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80264964/

/Surpan
Sajtvärd på Hår iFokus

Anmäl
2015-01-16 12:16 #8 av: VildaVittra

#7 Alltså, är det ingen stoppning på soffan om man tar av överdraget, eller hur se den ut under? 

Anmäl
2015-01-16 12:24 #9 av: Surpan

#8 Det är någon studsmattakonstruktion som jag förstått det. Alltså nylon uppspänt med fjädrar antar jag?

/Surpan
Sajtvärd på Hår iFokus

Anmäl
2015-01-16 12:28 #10 av: VildaVittra

#9 Hmm, undrar om den skulle klara att stå utomhus året om? 

Anmäl
2015-01-16 12:31 #11 av: Surpan

#10 I ett utrum skulle jag tro det. Eller? Jag vet faktiskt inte. Om meningen är att man ska använda utrymmet på ventern så lär det väl vara okej i värme och fuktighet? Är det inte meningen att man ska använda uterummet på vintern så kan man ju lika gärna montera ner den. Glad Det går ju inte med en vanlig soffa.

/Surpan
Sajtvärd på Hår iFokus

Anmäl
2015-01-16 12:44 #12 av: VildaVittra

#11 Tänkte i min trädgård. Skulle vilja ha en soffa, men en träsoffa är så otymplig och tung att bära in i garaget på hösten, en metallsoffa skulle kanske klara sig bättre att stå kvar året om. 

Bor själv, så måste konka ensam. 

Anmäl
2015-01-16 12:57 #13 av: Surpan

#12 Ah, i see. Skulle tänka mig att denna klarar ett par säsonger i alla fall. Men man får nog sätta fast den i marken med några tältpinnar om det blåser mycket. annars är den ju gjord för att vara lätt så du kan nog bära in den själv i garaget, eller montera ner den. Glad

/Surpan
Sajtvärd på Hår iFokus

Anmäl
2015-01-16 13:09 #14 av: VildaVittra

#13 Det är ju sant. Sätter upp den på min önskelista, den ligger ju i alla fall i en prisklass som jag kanske skulle ha råd med (fattiglapp). Man skulle ju kunna sy ett överdrag i sån där vaxduk som ser ut och känns som tyg. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.