Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 3173 ggr
Surpan
2015-01-06 12:40

Badrumsförvaring

Hej allihopa!

Efter två dagars googling och fundering så är jag redo att ge upp..

Jag letar efter ett smart sätt att förvara mina och sambons prylar i badrummet. I vår tidigare lägenhet hade vi ett ganska litet badrum, varpå vi skötte det mesta i hallen och hade en hög smal byrå med allt sorterat i. Nu går inte den byrån in i badrummet så vi behöver tänka om lite.

I badrummet har vi tvättmaskin och torktumlare med en bänk över. Över bänken är det två stycker linneskåp, varpå högre hurtsar (ursprungliga idéen) inte får plats under. I skåpen förvarar vi det mesta, men vi har ju mycket sånt som används väldigt regelbundet, vilka vi har framme på bänken. 

Jag behöver alltså tips på en snygg och praktisk förvaringslösning som ska kunna svälja relativt mycket och kunna stå fritt på en bänk. Inga lösningar som behöver skruvas fast i väggen och liknande.

/Surpan

Annons:
VildaVittra
2015-01-06 12:51
#1

Hur högt är det mellan bänken och överskåpen? Och hur brett får det maximalt vara? 

Bild?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-06 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sprang in och tog en bild och mätte lite. Ursäkta röran 😞. Allt är i centimeter.

/Surpan

VildaVittra
2015-01-06 13:25
#3

Om du klassificerar det där som röra, vad skulle du då tycka om mitt hem? 😎

Är lampan under skåpen livsviktig att den sitter just där?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-06 13:27
#4

Nej inte alls, den används inte. Mer än till att ladda min eltandborste som synes på bilden. Men den sitter ju liksom lite fast så jag vet inte om det går att ta bort den?

/Surpan

VildaVittra
2015-01-06 13:35
#5

Det går säkert att montera bort den. Ingen du känner som kan el som kan titta på det? Kanske flytta det hela och ha inuti ett skåp och sätta en vitrinlucka och glashyllor till snygga parfymflaskor och sånt?

Kikade runt lite till en börja med på utrymmet bredvid skåpen och Ballingslöv har köksskåp med det djupet (ungefär). Så jag skulle till en börja med sätta upp ett till skåp och fylla utrymmet. http://www.ballingslov.se/kok/koksstommar/stommar-overskap/overskap-kf3

Ska kika vidare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-06 13:44
#6

Jag har funderat på att sätta in ett skåp till men det känns så himla krånligt.. En idé jag hade var att ställa in en hurts i det utrymmet, men höga hurtsar ser dumt ut när de slutar på halva skåpen, och många skrivbordshurtsar är för djupa.. 

Har funderat lite på denna typ av sängbord att ställa där: https://www.google.se/search?q=cylinder+byr%C3%A5&espv=2&biw=1920&bih=955&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=PdirVO2OHeK6ygOM44K4AQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=kartell+componibili&revid=1149548418&imgdii=_ men då får man hosta  upp en del..

Har också funderat på hörnhyllor men inte hittat nått bra.

/Surpan

Annons:
Surpan
2015-01-06 13:48
#7

En annan idé är att sätta stänger mellan väggen och skåpen och hänga upp sånt här där: https://www.google.se/search?q=cylinder+byr%C3%A5&espv=2&biw=1920&bih=955&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=PdirVO2OHeK6ygOM44K4AQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=kartell+componibili&revid=1149548418&imgdii=_

Men då skulle jag vilja ha såna stänger man spänner upp utan att behöva borra.

/Surpan

VildaVittra
2015-01-06 13:49
#8

#6 Det är inte krångligt alls, speciellt inte som några vänliga hantverkare redan satt upp skåp bredvid i lod så du bara behöver mäta efter dom. En annan variant är att köpa ett skåp från Ballingslöv som är lika högt som skåpshöjden+bänk till skåp och sonika ställa den på bänken samt skruva fast i befintliga skåp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-06 13:56
#9

#8 Ja det skulle nog gå. Skulle dock vilja ha öppet där så det vardagliga inte hamnar på bänken igen av lathet.. heh.. Men man kan ju ha utan dörr på skåpen.

/Surpan

VildaVittra
2015-01-06 14:11
#10

Under de två befintliga skåpen skulle en trave sådana här kunna stå: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20192828/

Står tyvärr inte hur höga de är.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-06 14:14
#11

De där var ju supersmarta! Ska jag kika på. Tack för alla tips.

/Surpan

annia1
2015-01-07 00:55
#12

Surpan är det en hyreslägenhet ni bor i eller är det en bostadsrätt.

Är det en hyreslägenhet så ska du komma ihåg att du ska kunna återställa allt som du gör när du flyttar.

Sen är det ett våtutrymme och då får du tänka extra. Jag skulle inte ta bort lampan för den är insatt på ett sätt som passar i våtutrymme. Sen om jag förstår rätt så ska du ev göra hål i kaklet. Förutom att du ska kunna återställa så bakom kaklet finns det nåt som kallas spärrskikt alt tätskikt. Det är ett skikt som ska skydda mot fuktskador. Så om det görs hål så måste hålen tätas med silikon.  Hål är sen svåra för er att återställa så ni får sannolikt betala kostnaden till hyresvärden för återställning.

Om tätskiktet är skadat och det blir en fuktskada så betalas ingen försäkring ut. Om det är en hyreslägenhet så kan det bli ni som får stå för reparationskostnader.

Så försök hitta en lösning där vad du än hittar är fristående.

Även om det är en bostadsrätt så gäller det med tätskikt och att det ska vara intakt för att få ut på försäkring vid en ev skada.

Visst sannolikheten att det ska bli en fuktskada där är liten, men finns dock.

.

Surpan
2015-01-07 06:52
#13

#12 Det är en bostadsrätt, men i första hand vill jag lösa det utan att borra. Behöver vi borra så kommer vi att se till att det blir rätt. Tack ändå!

/Surpan

Annons:
VildaVittra
2015-01-07 07:09
#14

#12 Det där är faktiskt fel, men en populär myt på nätet. Man måste inte alls återställa, utan arbetet ska vara fackmannamässigt gjort. Man får alltså borra hål, även i kakel. Man får även byta golv, tapeter osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annia1
2015-01-07 16:05
#15

VildaVittra ja det stämmer man får göra massvis med saker, men gillar inte hyresvärden det du gjort så får du betala för att dom sen gör om det.

Ja man får borra i kakel, men då ska man se till att täta hålet med silikon för det finns få om ens nåt försäkringsbolag som betalar om du får en fuktskada om fuktspärren inte är intakt.  Och det gäller oavsett om man bor i hyreslägenhet, bostadsrätt eller eget hus.

.

Surpan
2015-01-07 16:23
#16

Självklart så ska det göras korrekt om man vill göra om hemma! 🙂

Vad gäller hyresrätter så får du göra vad du vill så länge det inte sänker värdet på lägenheten. Då kan man behöva betala. Det är alltså inte så att man behöver betala bara för att värden inte gillar det. Skulle det bli en tvist om det så värderas lägenheten av hyresnämnden, vilka är oberoende. 

Man får också såklart skadestånd om man gör någon som ger en fuktskada eller liknande genom fuskjobb som du är inne på.

24 a § http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P24

/Surpan

VildaVittra
2015-01-07 16:36
#17

#15 Nej, det har inget med vad hyresvärden tycker att göra, utan det regleras i hyreslagen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annia1
2015-01-08 14:22
#18

Man får inte göra vad man vill i en hyreslägenhet. Jag har ringt till hyresvärden här på orten och frågat och det svar jag fick gäller inte bara här utan även på andra ställen.

Man får måla och tapetsera och det ska vara såna färger/mönster så att även nästa hyresgäst kan acceptera det det säger även hyresgästföreningen på en fråga.

När det gäller byta golv. Vill man byta ut det helt och hållet alltså ta bort befintligt golv och lägga nytt så ska man ha hyresvärdens tillåtelse. Vill man däremot lägga nytt golv uppepå existerande så behöver man inte fråga. Och då gäller det löst liggande golv som går att ta bort.

När det gäller våtutrymme så får man inte borra i kaklet. I själva duschutrymmet är det helt förbjudet. När det gäller övriga områden i våturymmet så ska man fråga först så att nån kommer dit och anvisar vart man får borra. Och det står i kontraktet under skötsel av våturymme. Jag trodde själv att man fick borra i kaklet bara man satt i silikon, men så är det inte.

Och hon sa även att gör man annat i lägenhet så ska man kunna återställa det. 

Så det som är en myt i sammanhanget är att man får göra vad vill.

.

VildaVittra
2015-01-08 14:36
#19

#18 Så din hyresvärds ord står över lagen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annia1
2015-01-08 14:43
#20

Du kanske ska läsa vad som står i lagen. Paragraf 24a. Där står att man får måla och tapetsera och därmed jämförliga åtgärder. Mer står inte.  Och det står även att man kan man kan skriva så att det inte gäller. 

Och som du ser när det gäller tapetsering/målning så säger hyresgästföreningen samma sak att det ska vara så att nästa hyresgäst kan acceptera det.

.

Annons:
annia1
2015-01-08 14:54
#21

Här är en länk till en sida som ger råd och tips. Hur mycket som stämmer på den vet jag inte. Men läser man den lilla rutan som finns där så står lite av samma sak som jag sa.

.

Upp till toppen
Annons: