Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3151 ggr
Zadeira
12/29/14, 7:59 PM

Flytta hemifrån - vad fixa före?

Om en vecka skriver jag på kontrakt för min första egna lägenhet. Har redan nu börjat göra upp en lista med saker som måste anmälas i tid eller som man bör se till att få i ordning snarast efter flytt.

- Adressändring

- Skaffa elbolag (hur långt innan flytt ska man fixa det?)

- Internet/telefon-abonemang

- Hemförsäkring (och eventuellt hyresgästföreningsavgift)

- TV-licens

Vad mer inom denna kategorin kan man behöva? (Inredning och allt sånt är givetvis påtänkt, men det är ju inte sånt man måste anmäla eller bli medlem eller ha papper i ordning för i förväg)

Annons:
[Udoon]
12/29/14, 8:02 PM
#1

adressändring kan man göra ganska långt i förväg, likaså internet. jag fick teckna hemförsäkring och elavtal samtidigt som jag skrev på hyreskontraktet. tv-licens brukar dom typ ringa och fråga om man har tv🤔

ChristineL
12/29/14, 8:03 PM
#2

Du kan fixa allt innan :) Man fyller alltid i från vilket datum det börjar gälla. Dessutom har ju oftast hyresvärden avtal med något internet/tv-bolag så kolla med dom hur du ska gå till väga.

Och grattis till lägenheten!

Blanksteg
12/29/14, 8:04 PM
#3

Kolla igenom lägenheten så att inget är trasigt. Man har en viss tid på sig att kolla upp eventuella fel i lägenheten, efter att den tiden löpt ut så måste man betala själv för eventuella skador som tidigare hyresgäst orsakat. Så var det för mig i alla fall när jag flyttade in i min nuvarande lägenhet.

zakkris
12/29/14, 8:05 PM
#4

TV- Licens behöver du inte skaffa på de sättet, köper du en ny tv regestreras de, om du där mot har en tv som du ska flytta med så bara kontrollera att de märker att du flyttar :) El kan du kolla på nu om du vill om inte hyresvärden har en specifik leverantör som min har. 

Nu vet inte ja hur lång tid de är kvar innnan du flyttar men om de är några månader skulle jag satsa på att köpa saker i torrvaror som man behöver typ mjöl, kryddor och sånt för det blir dyrt när man inte har nått sen innan.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Zadeira
12/29/14, 8:49 PM
#5

Tack för alla era svar! Då har jag ju fått med det mesta, så bara att kolla upp så fort jag skrivit på kontraktet och fått koll på om det är något speciellt som jag ska tänka på. Flyttar troligen in om två månader ifall det inte kommer gå fortare eftersom att nuvarande hyresgäst redan har ny bostad.

#3 Jo så är det inom detta bolaget också (har ju bott hemma men flyttar till egen lägenhet inom samma bolag så alla såna regler och sånt har jag koll på).

#4, TV får följa med i flytten. El verkar tydligen vara så att man ska betala en avgift till ett fast bolag, elnätsavgift, och sen kan man själv välja vilket bolag man vill ha som elbolag. Torrvaror har mamma lovat att fixa som inflyttningspresent till mig, en stor påse med sånt basic man behöver hemma men som är trist att köpa det första man gör ;)

Bjallstal
12/29/14, 11:06 PM
#6

Städartiklar är också en grymt bra inflyttningspresent. Så tråkigt att köpa själv och man måste ha det :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Maria
12/30/14, 9:54 AM
#7

Är det några skavanker i den nya lägenheten är det bra att fota dem så att du har "bevis" så att säga.

Grattis till en egen lägenhet.🙂 Det är inte så lätt att få eget kontrakt idag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Imasy
1/2/15, 12:34 AM
#8

Be om att få en kopia på besiktningsprotokollet också. I vår kommun brukar dyra skador från föregående hyresgäst "försvinna" från protokollen och krävs av nuvarande hyresgäst.

oh-la
1/4/15, 2:41 PM
#9

fixa försäkring så fort du skrivit på papper på lägenheten. du meddelar försäkringsbolaget från vilken dag den ska gälla. olyckor kan hända även precis när man flyttar in, så se till att det är försäkrat från det du har nyckel i hand.

brandlarm och brandsläckare är saker som jag vet inte alltid finns, men som är guld att ha.

grattis till lägenheten :)

[Biancalice]
1/9/15, 9:19 PM
#10

Bra tråd, nu fick jag också lite tips på ett par saker jag inte tänkt på.

SimsBrooke
1/13/15, 8:46 PM
#11

Bra tråd :D Jag flyttar nästa lördag och bra att hitta denna utifall att man missat nått =)

Men mitt tips till dig är att du gör din adressändring via Skatteverkets hemsida. Du kan bara välja mellan att betala 450 kr och att posten skickar tillbaka breven till avsändaren. Detta är om du bor hemma hos dina föräldrar fortfarande.

Jag bor hemma hos föräldrarna och finns ingen anledning till att betala 450 kr för 12 månader eftersom mina föräldrar tar med sig posten jag får eller att jag tar med den när jag hälsar på.

så det är mitt tips =) jag fick ringa och prata med adressändring och de tog bort min beställning. Jag hade skickat in en blankett med nya adressen och dylikt till skatteverket så behövde inte göra något.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

ChristineL
1/13/15, 8:47 PM
#12

#11 - Eftersändning är frivillig på adressändrings hemsida också ;)

SimsBrooke
1/13/15, 8:57 PM
#13

#12 Nej det är just det den inte är. Man har två alternativ antingen den som kostar 450 kr eller den där posten skickas tillbaka till avsändaren. Jag gjorde nämligen en adressändring i början av januari och jag har dessutom ringt dem i dag.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
ChristineL
1/13/15, 9:06 PM
#14

#13 - Då har dom ändrat det för när jag flyttade hemifrån behövde man inte eftersända. Det var ju visserligen några år sen då ;) Sorry :P Och nu tänkte jag inte på det, flyttar också i helgen men det är värt eftersändningen när man inte bor hemma iaf ;)

SimsBrooke
1/13/15, 9:16 PM
#15

#14 =) ja det kan vara klokt att ta när man inte bor hemma =) hihi

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Liz85
1/13/15, 9:55 PM
#16

Om man bara har koll på vilka abonnemang man har, vilka företag man använder mm så behövs inte eftersändning. Då räcker det med att tala om nya adressen för respektive företag och såklart vänner samt själv ändra på eventuella internetbutiker så är det löst. 😃

Upp till toppen
Annons: