Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2555 ggr
MagArne
2014-11-27 13:25

Bolån vid köp av renoveringsobjekt

Hur fungerar det med lån om man vill köpa sig ett renoveringsobjekt?

Bolån får man väl enbart för köp av själva huset va och kostnader för renovering får man lösa med blancolån?

Annons:
[Misanthropist]
2014-11-27 13:38
#1

Om man redan äger en bostad, brukar man kunna utöka det befintliga lånet, till t.ex. renovering, genom att ställa bostaden som säkerhet. Men ska man köpa nytt, är det nog blancolån som gäller, eftersom bostanden kommer att stå som säkerhet för lånet du tar för köpet.

För utökning av befintligt lån, brukar gälla samma gränser som vid nyköp, dvs du får låna högst en viss del av bostadens värde. När jag köpte, fick jag ta 75% som bottenlån, 10% som topplån och resten fick jag ta av mina sparpengar.

MagArne
2014-11-27 14:02
#2

Som jag trodde.
Finns många riktigt billiga hus där jag bor men då de flesta saknar kommunalt VA så kommer det till en dyr anslutningsavgift eller kostnad för bygge av godkänt avlopp. Utöver kontantinsatsen vid husköpet så svider det då att hosta upp 200.000kr till för anslutningen/avloppsbygge.

oh-la
2014-11-27 20:41
#3

å andra sidan höjer ju en anslutning till kommunalt VA värdet på bostaden, vilket gör att man bör kunna värdera upp sin bostad och därmed låna till detta.

Niklas
2014-11-28 09:00
#4

Eventuellt kan du få ett byggnadskreditiv. Det är ungefär som en kredit som ökar allteftersom huset färdigställs och blir mer värt. Hör efter med din bank.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[jnordstrom]
2014-11-29 08:17
#5

Man kan få låna till pengar för renovering. Men man behöver ofta då en detaljerad plan på vad som ska göras vad det kommer att kosta och hur mycket man uppskattar att det ökar värdet på bostaden. Men får ju inte låna till att tapetsera om men att fixa om brunnen eller dra nya avlopp är något som ökar värdet under långtid.

Upp till toppen
Annons: