Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1449 ggr
Soleii
11/21/14, 3:53 PM

Skultna mässingsstakar

Hej! Jag köpte ett par dyyyra mässingsstakat från Skultuna/Artilleriet i somras som jag älskar. Eftersom de blivit lite missfärgade och fått stearin på sig tipsade min kompis om att putsa med salt och citron (jag använder gärna miljövänliga och skonsamma rengöringsmedel). Dock har staksrna nu fått ett "lager" på sig och har mörknat en del. På ett ställe har det blivit röd/kopparfärgat, har hört att det händer när ytlagret på mässing är förstört, stämmer det? Har nu beställt Skultunas egen rengöring men det dröjer ju innan det kommer… är mina ljusstakar fördärvade? Är väldigt ledsen för detta, skulle aldrig lyssnat på min kompis :(

Annons:
Joppo
11/21/14, 4:15 PM
#1

Borde de inte vara i solitt gods, dvs mässing rakt igenom? Då borde det inte vara nåt problem att putsa upp dem igen, förutsatt att du har ett bra medel. Spontant har jag svårt att tro att ljusstakarna är belagda med ett tunt lager mässing ovanpå någon annan billigare metall. Detta eftersom Skultuna är ett premiummärke samt även för att legeringen i sig är förhållandevis billig.

Soleii
11/21/14, 4:24 PM
#2

Sant som du säger i och för sig. Ska testa deras eget puts och hoppas på det bästa :) men undrar vad det röda kan vara? Håller tummarna!

Joppo
11/21/14, 4:37 PM
#3

Mässing består väl till största del av koppar så gissningsvis har det väl skett nån slags reaktion när den kom i kontakt med saltet och citronen. Men nu spekulerar jag bara :) Men det blir nog bra när du putsat den. Jag håller tummarna också :)

Upp till toppen
Annons: