Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2996 ggr
[Sammymyheart]
11/20/14, 12:15 AM

Är det ngt fel att bo hemma?

Är det ngt fel att bo hemma när man är 23år? och är arbetsökande??

Känner mig deppig då folk kollar på en som man vorre bortskämd för att man bor hos sina föräldrar..

Annons:
Carrosh
11/20/14, 1:20 AM
#1

Nej, klart det inte är fel. Vet många som är äldre än det som fortfarande bor hemma pga studier eller är arbetssökande. Du behöver absolut inte skämmas för det!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Bellbooh
11/21/14, 9:57 AM
#2

Såklart är det inte det. Ska själv förmodligen flytta tillbaka till föräldrarna nästa år då jag o sambon sälja lägenheten o han ska flytta till annan ort för att jobba/plugga. Sålänge man bidrar med hushållsysslor och sånt så ser jag inget fel med det. Dock känner jag ju till de fall där unga vuxna som bor hemma hos sina föräldrar varken bidrar med hushållsysslor eller ekonomiskt fast de har eget inkomst och det gör ju vem som helst tveksam.

[Udoon]
11/21/14, 5:33 PM
#3

jag har precis fått min första egna lägenhet, fyllde nyss 26. känndes lite skämmigt att ha bott hemma så länge, men det är ju bostadsbrist typ överallt, och när det är svårt att få jobb så är det ju egentligen inte konstigt eller skämmigt alls när man tänker efter.

Siggebus
11/21/14, 9:03 PM
#4

När jag växte upp ansågs det nog lite "knäppt" men i dessa svåra tider med jobb etc så borde det inte förvåna någon. 🙂

Maria
11/22/14, 8:02 AM
#5

Det har nog varit så i olika omgångar i historien. 

Innan miljonprojektet i städerna  tidigt 60-tal så var det många som bodde hemma länge. Det verkar som det är lika svårt med bostäder idag.

Sverige är dessutom en av de länder som toppar med flest ensamhushåll också, vilket säkert bidrar. Kanske fler ungdomar skulle satsa på att bo tillsammans när de flyttar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leon1973
11/23/14, 9:16 PM
#6

Absolut inget fel med det, jag har sagt till mina barn att de får bo hemma hos mig så länge de vill… Lägenheten kostar mig mer om de bor här heller inte.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
[WickedAlly]
11/24/14, 12:25 PM
#7

Bättre det än att sitta med en hyra man inte kan betala och kanske hamna hos kronofogden.  

Instämmer i att det inte är något skämmigt alls så länge man hjälper till och bidrar med det man kan, både ekonomiskt men också med sysslor i hemmet. Glider man bara räkmacka däremot så är det rätt skämmigt.

Drömmis
11/24/14, 3:26 PM
#8

Tror större delen av dagens 20 åringar (inkl.jag) bor hemma.

Är ju inte alls lätt att skaffa jobb idag eller hitta en bra billig bostad.

Lill-Kisse
11/24/14, 5:32 PM
#9

Passa på att vara till hjälp och mycket glädje för dina föräldrar. 
Senare kan det visa sig att du varken kan eller hinner p g a egen familj, mycket jobb och långt geografiskt avstånd.

SimsBrooke
11/27/14, 11:47 AM
#10

Det är inte alls konstigt. Jag är 26 och bor fortfarande hemma. Jag har varit arbetslös och inte hittat något jobb och inte varit säker på att jag skulle klara mig med alla räkningar som tillkommer.

Det är inte förrän nu som jag har vågat ta steget till att göra intresseanmälning på lägenhet och varit på visning.

Att bestämma sig för att flytta är något väldigt stort, jag har varit här hemma alldeles för länge. Speciellt när jag flyttade hemifrån två terminer när jag pluggade på annan ort. Och då fick jag flytta hem igen till föräldrarna eftersom jag inte hade något jobb och ingen direkt inkomst.

Nu har jag fått en lägenhet och flyttar i Januari.
Njut så länge du bor hemma, tänk på när du väl flyttar måste du göra allt själv, städa, handla, laga mat mm.
Ta vara på den tid du bor hemma och njut medan du kan =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

MagArne
11/27/14, 1:56 PM
#11

Passa på att ställ er i bostadskö där de har köpoäng. Det kan ni typ göra så fort ni fyllt 18år men ändå avser att bo hemma några år till. Bara söka de mest attraktiva lägenheterna om man nu måste söka något för att få samla poäng.

Samma sak om ni flyttar för att studera på annan ort. Kan vara skönt att ha möjlighet att flytta hem igen till en vettig lägenhet när studierna är klara.

Bjallstal
12/2/14, 11:48 PM
#12

Jag är 22 och flyttade hemifrån i somras. Jag har dock fast jobb sedan två år och hittade en två med klädkammare, helkaklat badrum, och balkong mitt i min stads centrum för under 4000kr i månaden, hade det inte varit för att lägenheten var för bra att tacka nej till, samt att jag har råd, så hade jag fortfarande bott hemma. :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
12/2/14, 11:51 PM
#13

Jag betalade dock hem, veckohandlade varannan fredag och hjälpte till hemma innan jag flyttade. Började jobba som 18-åring parallellt med gymnasiet så har betalat hem sedan jag fick lön varje månad. Min syster fyller 21, hon ströjobbbar och bor hemma. Betalardock inte hem ån, då hennes lön enligt mi a föräldrar är för liten, men hon får hjälpa till desstu mer

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Leon1973
12/3/14, 8:46 AM
#14

Det där med att betala hem tycker jag personligen är helt sjukt *sorry*. Jag växte själv upp med föräldrar som begärde detta från mig.

Jag började jobba direkt efter 9an och bodde så klart hemma, hade en hyfsat kass lön som dock blev bättre och bättre men anledningen till att jag tycker det är fel av föräldrarna att begära att barnen ska betala hem är att detta är en perfekt period för barnen att spara en stor del av sina pengar inför en framtida flytt, eller till saker som körkort och andra saker som behövs inför det vuxna livet. Som jag nämnde innan så kostar ju inte huset/lägenheten mer bara för att barnen/barnet fått jobb. 

Jag kan förstå att om det är dåligt ställt i hushållet med arbetslöshet, sjukskrivningar osv att man som barn/ungdom hjälper till,  men om det inte finns ett sådant behov så tycker jag det är fel att man som mina föräldrar begärde att en tredjedel (33%) av min lön skulle betalas hem och då skulle det täcka "kost & logi". Mina föräldrar hade inte något ekonomiskt behov av att få "ekonomiskt stöd" av mig. Deras ursäkt var att det är bra att du vänjer dig med att betala hyra för det är något man måste göra. 

Kommer jag låta mina barn bo kostnadsfritt hemma hos mig? Ja, så länge det inte finns ett behov för ekonomiskt stöd av dem så kommer de få bo kostnadsfritt hemma hos mig, hyran blir inte högre för att dem bor hos mig. Det enda som de kommer behöva stå för är en del av kostnader för maten. Deras kläder och andra ytterligheter får de själv stå för.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Maria
12/3/14, 3:50 PM
#15

#14 Jag håller med dig och jag känner igen mig så under min egen uppväxt.

Vår son har inte behövt betala något hemma. Nu flyttade han visserligen ganska tidigt men hade han bott kvar längre så hade jag också tyckt att de pengarna han tjänade vore bra till en buffert.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

SimsBrooke
12/3/14, 5:45 PM
#16

#14 Jag har betalat hemma. Till en början 2000 kr men nu har det blivit att jag betalar bara 1000 kr, men det är bara för att jag handlar matvaror. Skulle jag inte ha något jobb att gå till så skulle jag inte betala. Men jobbar jag en hel månad betalar jag.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Leon1973
12/3/14, 6:26 PM
#17

#16 - Hade det inte känts bättre om du kunnat få lägga undan de pengar på ett konto till den dagen du ska flytta hemifrån? Möbelbudget, körkort om du inte har det redan, bil.. 

Nu säger jag inte att det är så här överallt, men det verkar vara ett väldigt "Svenskt" beteende detta att barnen ska minsann betala hem om de har jobb. Inte en enda person som jag känner med utländsk härkomst har någonsin varit med om att "betala hem".

be inte om hjälp om du inte vill ha den

SimsBrooke
12/3/14, 8:20 PM
#18

#17 Och vem säger att jag inte redan har en budget för möbler, körkort har jag redan och mamma och pappa hjälpte mej dessutom med att köpa ett paket för 10 000. Jag har över 20 tusen i min möbelbudget som jag ska ha när jag flyttar. Så nog har jag pengar till möbler, de flesta saker har man ju sedan tidigare.

I mitt fall så kommer jag "bara" behöva köpa, tv-bänk, soffa och soffbord. Annars har jag allt jag behöver(nästan). Men för min del så är jag glad över att jag har fått betala för mig själv. Det hjälper mej in i framtiden att tänka på att allt kostar. Det är inte gratis att bo själv, så jag tycker det är en bra erfarenhet att få betala för sig hemma.

Så att få betala hemma tycker inte jag är en negativ sak.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Bjallstal
12/4/14, 1:36 PM
#19

Om jag bor hemma och tjänar mer pengar än min mamma så ser jag absolut inget fel med att betala hem en viss summa varje månad. Jag betalde hem 2000 kr och alla mina andra pengar (ut ca 15000 efter skatt då) kunde jag lägga hur jag ville. Dem betalde mitt körkort, betalde för min häst i 9 år osv. Spara kunde jag göra själv ändå.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
12/4/14, 1:38 PM
#20

Fick även min första bil av farmor, och andra av mina föräldrar då motorn rasade på den första. Så nej, jag tycker inte att det är fel att betala hem om man tjänar så pass bra att man kan göra det. Betalde alla mina möbler etc själv när jag flyttade

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Carrosh
12/6/14, 3:37 PM
#21

Jag kan tycka att det är rätt schysst att betala lite om man bor hemma och tjänar pengar. Dels så tar man ju upp ett rum (förmodligen), och dels så tar man upp en massa annan plats, maten kostar mer för fler personer (där kan jag också tycka att det är schysst om man hjälper till), el går det mer av ifall man använder dator och tv osv., vatten går extra osv. Man behöver ju kanske inte betala överpris, men en liten del av hyran och övriga kostnader (vatten/el, internet osv.), eftersom man ju faktiskt använder av det och tar upp plats i hemmet.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: