Annons:
Etikettträdgård-och-växter
Läst 6910 ggr
wingren
11/17/14, 6:26 PM

Plantera om/sticklingar hur?

Jag hade tänkt sätta sticklingar (kallas det så?). Alltså ta skott från någon/några växter här hemma o antingen sätta i vatten för att vänta tills rötterna kommer igång eller plantera direkt i jorden. Vad behöver jag tänka på? Jag postar lite bilder så får ni gärna hjälpa mig vad som kan sättas direkt i jorden och vad som behöver snittas och sättas i vatten. Även hur man gör det hade varit bra att veta ^^, Mina krukväxter brukar alltid dö så småningom så bra att ha flera av dem känner jag. Samt att dem jag nu tagit bild på har levt i snart ett år här hemma, vilket i sig är otroligt ;) Tack på förhand. Länkar till bilderna nedan.

http://tradgard.ifokus.se/discussions/546a2dfbce12c45bef00954c-plantera-omsticklingar-hur

Annons:
Carrosh
11/18/14, 12:35 PM
#1

Din paraplyaralia ser jag har växt riktigt fint! Grattis till den! Har själv en sådan hemma :) Den skulle jag inte vilja röra för allt i världen just nu iaf :) Inte mer än omplantering när det behövs.

Det allra bästa tipset jag kan ge dig är att läsa på om skötselråden för de olika växterna du har, för att de på allra bästa sätt ska få den vård och omtanke som behövs. Det kan ju varierar rätt rejält mellan olika växter, hur de ska vattnas, var de ska stå, vilken jord de ska ha, hur rymligt eller tajt de vill ha det i krukan osv.

Blomsterlandets hemsida har flertalet artiklar, för både växtsorter och artiklar för växtgrupper om skötsel och tips och råd. De brukar vara rätt duktiga att svara på specifika frågor också. Så börja med att kolla upp skötselråden och sök upp om du finner något om sticklingar från de olika växterna.

Lycka till!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Lill-Kisse
11/18/14, 5:29 PM
#2

Först och främst bör du nog vänta med att ta sticklingar och försöka föröka någonting alls nu före jul. Det brukar lyckas mycket bättre lite senare som t ex i februari då vi går mot ljusare tider.

wingren
11/19/14, 3:43 PM
#3

#1 Vilken är paraply-tjosan? den stora? ^^ kan tyvärr inte ta credd för den då jag fick den av en kompis i sommras, men den verkar må bra efter omplanteringen den fick då :p

Tack för tipset om webbsidan! Verkar finnas en hel del där :)

#2 Åh va tråkigt, jag vill ju göra det nu nu nu x) haha. Får se om jag kan bärja mig eller om jag gör något halvhjärtat försök med någon av dem ^^

Carrosh
11/19/14, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Det är den där bladen är formade som blomblad typ.
Det brukar vara en bra grej att plantera om, speciellt de man köper i butik, då jorden den står i oftast är förbrukad och inte har någon näring kvar.

Så här ser min ut (ber om ursäkt för den kassa kvaliteten, men så du vet vilken växt jag menar):

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

wingren
11/20/14, 5:03 PM
#5

Aa men då vet jag :) kul o ha namn med :p Hur ofta brukar/bör man plantera om? :)

Carrosh
11/21/14, 2:41 AM
#6

Schefflera heter själva växten. Schefflera nora tror jag just den här sorten kallas. Men vardagligt säger man iaf paraplyaralia. :)

Det beror nog lite på.. Man märker när jorden börjar få svårare att ta in vatten och liksom börjar "lossa" från innerkrukan. Och beroende på hur mycket plantan växer så kan det variera lite också. Börjar det bli ont om plats (och rötterna börjar leta sig ut från krukan underifrån, du ser på hålen på undersidan av innerkrukan ifall rötterna börjar leta sig ut) bör man plantera om, och även om jorden börjar bli torr och mer som en torkad klump.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
wingren
11/25/14, 9:37 PM
#7

#6 Tack! Då är det nog dags att börja plantera om dem jag köpt i våras för jisses vad vattnet bara rinner rätt ner i ytterkrukan ^^,

Upp till toppen
Annons: