Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3066 ggr
VildaVittra
10/8/14, 11:03 AM

Renovera antik taklampa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har koll på textilkablar? Vilken färg ska man välja på kablarna till den här lampan och vilken form? De som går längs armarna är smalare än den i mitten. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
10/8/14, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sedan kommer vi till "ljusen". Höljena är gjorda av trä och jag har bara sett nya i plast, så vill behålla dom gamla. Finns det nya insatser att byta de gamla med? Var hittar jag sådana? Eller är det allt för brandfarligt med trä?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
10/8/14, 11:13 AM
#2

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
10/8/14, 11:34 AM
#3

Borde du inte kunna få tag på alla delar i en klassiskt lamp-affär? Jag har en känsla av att de kan ha rätt mycket lösa el-detaljer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

VildaVittra
10/8/14, 11:44 AM
#4

Fast de brukar inte ha tygklädda kablar. Sedan hatar jag att gå i affärer och shoppa, så handlar allra helst på nätet, snabbt och smärtfritt. Jag vet, jag är en konstig kvinna. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
10/8/14, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Monterade isär ett ljus för att se hur insatsen såg ut, plasten känns "frisk". Kan man återanvända dom då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
10/8/14, 2:04 PM
#6

Är det plast och inte bakelit då?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
VildaVittra
10/8/14, 2:31 PM
#7

#6 Jo, det är nog bakelit, skulle gissa på att lampan är ifrån när elen "kom till Sverige". Är det bättre eller sämre?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
10/8/14, 2:49 PM
#8

Bakelit är bra. Det isolerar bra och håller väldigt länge. Jag skulle behålla det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

VildaVittra
10/8/14, 3:05 PM
#9

Suveränt! Då vart det genast mycket billigare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Torahzen]
10/9/14, 12:58 PM
#10

Jag ser gärna slutresultatet sen!

VildaVittra
10/9/14, 1:05 PM
#11

#10 Jag med. 😃

Har mailat en del företag som ska skicka färgprover på kablarna åt mig och sedan måste jag hitta något företag som säljer sockerbitar där portot inte gå på 49 kr och uppåt. 🤪 Snåljåpen jag, men sockerbiten kostar typ 20 kr, så känns lite surt när den lär få plats i ett vanligt kuvert.

men det har hänt lite, jag har monterat bort all elkabel, ytterhöljet på dom rasade bort av sig självt, så nog behövdes det bytas alltid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
10/9/14, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har en lampa till och undrar om dessa är av bakelit dom också? 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
10/9/14, 1:41 PM
#13

Det ser ut som bakelit där också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
VildaVittra
10/9/14, 3:01 PM
#14

Ahh, vad bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: