Bygga & Renovera

Renovera antik taklampa

2014-10-08 11:03 #0 av: VildaVittra

Någon som har koll på textilkablar? Vilken färg ska man välja på kablarna till den här lampan och vilken form? De som går längs armarna är smalare än den i mitten. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-10-08 11:06 #1 av: VildaVittra

Sedan kommer vi till "ljusen". Höljena är gjorda av trä och jag har bara sett nya i plast, så vill behålla dom gamla. Finns det nya insatser att byta de gamla med? Var hittar jag sådana? Eller är det allt för brandfarligt med trä?

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-10-08 11:13 #2 av: VildaVittra

Eller skulle grön kabel passa bättre? http://www.snyggakablar.se/sv/textilkabel-elkablar/textilkabel-lampsladdar/textilkabel-olivgron

Anmäl
2014-10-08 11:34 #3 av: Niklas

Borde du inte kunna få tag på alla delar i en klassiskt lamp-affär? Jag har en känsla av att de kan ha rätt mycket lösa el-detaljer.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2014-10-08 11:44 #4 av: VildaVittra

Fast de brukar inte ha tygklädda kablar. Sedan hatar jag att gå i affärer och shoppa, så handlar allra helst på nätet, snabbt och smärtfritt. Jag vet, jag är en konstig kvinna. Cool

Anmäl
2014-10-08 12:04 #5 av: VildaVittra

Monterade isär ett ljus för att se hur insatsen såg ut, plasten känns "frisk". Kan man återanvända dom då? 

Anmäl
2014-10-08 14:04 #6 av: Niklas

Är det plast och inte bakelit då? 

Anmäl
2014-10-08 14:31 #7 av: VildaVittra

#6 Jo, det är nog bakelit, skulle gissa på att lampan är ifrån när elen "kom till Sverige". Är det bättre eller sämre? 

Anmäl
2014-10-08 14:49 #8 av: Niklas

Bakelit är bra. Det isolerar bra och håller väldigt länge. Jag skulle behålla det.

Anmäl
2014-10-08 15:05 #9 av: VildaVittra

Suveränt! Då vart det genast mycket billigare. 

Anmäl
2014-10-09 12:58 #10 av: Torahzen

Jag ser gärna slutresultatet sen!

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2014-10-09 13:05 #11 av: VildaVittra

#10 Jag med. Skrattar

Har mailat en del företag som ska skicka färgprover på kablarna åt mig och sedan måste jag hitta något företag som säljer sockerbitar där portot inte gå på 49 kr och uppåt. Galen Snåljåpen jag, men sockerbiten kostar typ 20 kr, så känns lite surt när den lär få plats i ett vanligt kuvert.

men det har hänt lite, jag har monterat bort all elkabel, ytterhöljet på dom rasade bort av sig självt, så nog behövdes det bytas alltid. 

Anmäl
2014-10-09 13:38 #12 av: VildaVittra

Har en lampa till och undrar om dessa är av bakelit dom också? 

Anmäl
2014-10-09 13:41 #13 av: Niklas

Det ser ut som bakelit där också.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.