Inredning och design

Måla om porslinsfigur?

2014-09-21 16:45 #0 av: emelieeva

Hej!

Köpte den här (porslins)elefanten på loppis för 50 kr, men tycker den är ganska så ful i färgerna. Skulle vilja ha den brun som grundfärg och måla detaljer med vitt eller ha vit som grund och måla blandade färger som detaljer. Finns det någon möjlighet att göra detta? Man kan ju inte använda porlinsfärg för den får inte plats i ugnen liksom haha. Tips? tack! 

Anmäl
2014-09-21 16:55 #1 av: VildaVittra

Bild?

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-09-21 16:56 #2 av: emelieeva

oops

Anmäl
2014-09-21 16:59 #3 av: VildaVittra

Jag skulle måla den med sprayfärg och göra detaljerna med samma färg med då vit kulör, men med schabloner. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-09-21 17:26 #4 av: emelieeva

tror du att man kan grundfäga med spray och sen köra någon annan med pensel? någon lackfärg eller så? 

Anmäl
2014-09-21 17:30 #5 av: VildaVittra

Bra fråga, jag skulle nog maila spraylacksföretaget och fråga om det. 

Anmäl
2014-09-21 18:56 #6 av: emelieeva

okeeeej, tackar! 

Anmäl
2014-09-30 11:46 #7 av: Tant Grön

Det beror på hur hållbart du vill ha det. Jag målade om en del tråkiga porslinsfigurer och små krukor i svart allmogefärg. Det höll bra några år i alla fall.
Sen har jag också lagat små skavanker med oljefärg från en sådan där billig låda med många färger. Den verkar hålla bra, men tar en vecka innan den torkar.

Anmäl
2014-09-30 11:48 #8 av: Tant Grön

Du kan väl lägga in en bild när den är färdig? 

Anmäl
2014-09-30 21:19 #9 av: emelieeva

okej! absolut! 

Anmäl
2014-10-04 15:44 #10 av: Woodland

Jag har målat över fula färger på porslin med Panduro hobby lack eller LeFranc&Bourgeous Deco lack.: mycket bra färg och lyster för prydnadsporslin som din elefant.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.