Annons:
Etikettövrigt
Läst 3645 ggr
Swadika
9/20/14, 6:28 PM

Tänka på vid lägenhetsvisning (hyres)

På onsdag ska jag på visning på en hyreslägenhet, det är första gången. Är det något som jag ska tänka på? Något man ska fråga och ja, haha jag vet inte riktigt hur det går till  :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
[Ztevo]
9/20/14, 8:38 PM
#1

Elen. Funkar badrumsavloppet…

Maria
9/20/14, 8:55 PM
#2

Med tanke på hur svårt det är att få hyreskontrakt överhuvudtaget så gillar ni lägenheten så är det ju toppen.

Är det flera som ska titta på lägenheten? I så fall så känns det ju som att bollen ligger hos hyresvärden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
9/20/14, 9:42 PM
#3

Jag kan inte komma på nåt att fråga när det gäller hyreslägenhet för blir det nåt fel så ska ju hyresvärden fixa det. Utan det är väl mer att se om du tycker att den passar dig.

En sak som jag själv skulle fundera på innan jag väljer en hyreslägenhet är om det är en vettig hyresvärd, men vet inte om jag skulle fråga just de som bor där.

.

Swadika
9/20/14, 10:23 PM
#4

Om jag förstått det rätt så är det de 15 med högst poäng som får se lägenheten, och sen den som har högst poäng och tackar Ja får den. Fast det kan vara jag som är helt felinformerad. Jag har i alla fall köplats 2. Vet inte hur många vi blir när den visas. 

Jag tror det är hyresvärden som ska visa lägenheten, som jag förstod det utav mejlet i alla fall, så kanske inte så bra att fråga då om hyresvärden är bra, hehe. 

Är det dumt att ta med sig någon? Det är bara jag som ska bo i lägenheten sen så vill ha med någon som kan se/höra saker som jag kanske missar :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

annia1
9/20/14, 10:51 PM
#5

Swadika jag kan inte svara på när det gäller att ta med sig nån för jag har inte varit på visning.  Så jag vet inte hur det ses på att man tar med nån utomstående. 

Men hur är det med lägenheter på din ort. Är det svårt att få en lägenhet eller inte. För är det svårt så får du nog mer titta på om det är en lägenhet du kan trivas i. Jag själv skulle nog kolla extra på badrummet hur det ser ut och ev luktar.  Likaså köket.

Det som verkar vara en fördel för dig. Har du köplats 2 så om du inte får denna lägenhet så borde du vara den som har första tjing på nästa.

.

Swadika
9/20/14, 11:57 PM
#6

Det är såklart bostadsbrist, som överallt i Sverige, men jag har fördelen att jag har råd med både ettor och tvåor (treor också men blir som ett slott för mig som är ensam med endast en hund haha) så jag kan söka båda plus att jag kan tänka mig bo i många områden i min stad, och framförallt att jag inte har bråttom att flytta egentligen. Det är bara mer att jag vill :)

Så får jag inte den här lägenheten, eller inte tycker om den så gör det inte så mycket egentligen så för jag är inte bostadslös eller så :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
annia1
9/21/14, 12:45 AM
#7

Swadika då har du flera fördelar. Titta på lägenheten känner du att du kommer trivas där och får möjligheten så ta den. Annars vänta till nästa. För huvudsaken är att du känner att du kommer trivas där. Och det gäller ju speciellt när det är bostadsbrist för trivs du inte så kanske du har svårt att hitta nån annan.

Även om du ska bo där själv så är ju trea bra om du planerar att skaffa familj framöver. För en trea så har du nåt att "växa" i utan att behöva jaga nytt boende.

.

VildaVittra
9/21/14, 4:57 PM
#8

Om lägenhetsinnehavaren är där, så fråga varför denne flyttar. Är ju inte kul om det är för att området är oroligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Torahzen]
10/1/14, 4:31 PM
#9

Ta gärna med dig någon. Hur nära är det till tvättstuga och förråd? När kan det bli aktuellt med någon form av renovering? Hur gamla är tapeterna?

Swadika
10/2/14, 7:21 PM
#10

Jag var på den visningen och tackade faktiskt nej till lägenheten, den var konstigt planerad med enormt badrum och klädkammare, men köket och rummet var extremt små. Det kändes inte bra och jag skulle inte trivas att bo där.

Var på en till visning sen, och den lägenheten förälskade jag mig i, tyvärr fick jag inte den då jag var plats 8 i kö, så jag räknade inte med det heller. Ska på en annan i början av nästa vecka, så får se hur det känns då :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Torahzen]
10/2/14, 8:55 PM
#11

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: