Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3178 ggr
[MikaelaR]
9/9/14, 1:41 PM

Fråga om villa/stuga

Hej! Jag har en fråga… jag vill verkligen bo i villa/stuga när jag blir äldre, men hur ska jag ha råd? Jag och min sambo kommer tillsammans tjäna varsin "normal" lön  får man ta lån då? hur tar man sig tillväga? eller är jag tvungen att bo i lägenhet resten av livet? 😕

Annons:
Gronstedt
9/9/14, 1:49 PM
#1

Beror helt på var du bor. I dagens Aftonbladet stod det om att man kan få en herrgård på vischan för samma pris som 10 kvadratmeter på fel ställe i stan.

[MikaelaR]
9/9/14, 2:01 PM
#2

Jag kan ju också flytta… men jag har sett Ok bostäder för allt från 700.000 till 1,5 miljon det borde man väl ha råd med om man tar lån?

Gronstedt
9/9/14, 2:19 PM
#3

Det beror ju på vad man har för inkomster och övriga kostnader. De flesta banker har något slags tjänst för att hjälpa till med att räkna ut vad man kan låna på en viss inkomst.

Maria
9/9/14, 2:36 PM
#4

Jag håller med Gronstedt. Gå till en bank och hör er för vad de har för villkor och krav.

Ett bra tips är ju att redan börja spara till kontantinsats.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[MikaelaR]
9/12/14, 10:40 PM
#5

Om man hyr då? det finns ju flera villor/stugor som uthyres för allt mellan 4000-12.000 i månaden, är det svårare att få hyra sånt än lägenhet?

[[Rabbitsforlife]]
9/12/14, 11:14 PM
#6

Vi hyr litet hus och tycker inte det är något krångligt alls, vi har en jättebra hyresvärd som är trevlig, snabb med att hjälpa till om det är problem och väldigt lätt att ha å göra med. Vi har även hyrt lägenhet och det var inte alls samma, hyresvärden var otrevlig och ville absolut inte hjälpa på något sätt om det var något problem. Dock så annonserar ju t.ex inte våran hyresvärd när det blir något ledigt utan han hyr endast ut till folk som blir rekommenderade eller tipsade och dom som redan hyr av honom.

Annons:
Maria
9/13/14, 8:17 AM
#7

#5 Vi hyrde flera år övervåningen på en gammal villa så det finns mängder med varianter av boende.

Vad som är svårt numera är ju att med bostadsbristen så är det så många sökande på varje objekt och fristående hus är ju ofta väldigt populärt att hyra .

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[jnordstrom]
9/13/14, 8:31 AM
#8

Med två normala löner lär det inte vara något problem. Dock kräver dom flesta bankerna att man ska ha 15% i handpenning. Vilket är rätt smart så man slipper förstora topplån.

Maria
9/13/14, 8:35 AM
#9

#8 Jag förstår tanken bakom kravet men samtidigt så är det svårt för många unga att spara ihop till den summan som beroende på var man bor kan bli väldigt hög.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hildgrim
9/13/14, 2:11 PM
#10

Med två normala löner ska ni nog med tiden inte ha några problem med att spara ihop till 15% handpenning.

Hildgrim
9/13/14, 2:17 PM
#11

#8 Det är väl ingen mänsklig rättighet att bo i villa? :P Jag tycker inte det är konstigt alls om folk som precis avslutat gymnasiet inte kan flytta till någon villa direkt utan kanske får nöja sig med mindre lägenhet eller bara ett rum i ett kollektiv samtidigt som dom sparar till större boende.

Däremot tycker jag kraven på hur stor inkomsten man ska ha är för stor. Enligt bankernas kalkyler får jag inte något bostadslån pga får låg inkomst (lågavlönat jobb, 80-90%) trots att jag har pengar till insatsen.

Maria
9/13/14, 2:56 PM
#12

#11 Jag gissar att svaret var till mig.

Det är givetvis ingen mänsklig rättighet att bo i villa men ett boende överhuvudtaget kan vara svårt för unga idag beroende på var man bor.

Där jag bor i Göteborg så går våra små radhus på 85 kvadrat för runt 3 miljoner och det är ganska mycket pengar om man ska ha till insatsen. Att spara ihop 345 000 kan ta ganska lång tid beroende på vad man tjänar. Lägenheter ligger ungefär på samma kostnad i området.

Då tycker jag kravet på inkomst är mer befogad då det är uträknat på att man ska kunna klara av löpande kostnader på sin inkomst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[jnordstrom]
9/13/14, 3:04 PM
#13

#11 jag har inte pratat om några mänskliga rättigheter 😜

Annons:
Niklas
9/16/14, 12:22 PM
#14

#12: 15 procent av 3.000.000 är 450.000. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
9/16/14, 12:47 PM
#15

#14 Haha, matte var inte mitt skarpaste ämne förstår jag😉 

Ännu svårare att få ihop 450.000

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: