Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1603 ggr
ChristineL
2014-09-04 18:34

Skador efter köp

Jag vet inte riktigt om detta passar in här men jag gör ett försök.

Vi är på väg att sälja vårat hus, det är inte topprenoverat men inte fallfärdigt heller.
Vad händer om det skulle komma fram att det finns skador i huset efter att köparen fått tillträde? Vad vi vet är det bara en grej och det står också med i visningsbilagan. Badrummet är ganska gammalt så jag oroar mig för att dom ska hävda att det är fuktskadat eller något sådant och vi ska bli ersättningsskyldiga 🤔

Annons:
Evelina!
2014-09-04 18:39
#1

Sälj med friskrivningsklausul.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Forest]
2014-09-05 10:05
#2

Har ni haft egen besiktningsman?

ChristineL
2014-09-05 10:29
#3

#1 - Vad innebär det?

#2 - När vi köpte besiktigades huset på vår bekostnad, nu har det inte varit tal om det.

[Forest]
2014-09-05 12:08
#4

3 Då tycker jag ni kontaktar den som besikta huset.

Niklas
2014-09-05 12:21
#5

Är det ett äldre badrum kan de inte vänta sig att det ska vara i toppskick. Skriv in i avtalet att ni inte vet badrummets skick.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Evelina!
2014-09-05 12:37
Annons:
annia1
2014-09-06 02:15
#7

ChristineL du skriver i TS att badrummet är ganska gammalt. Då skulle då jag utgå ifrån att det kan finnas fuktskador. Nu beror det på hur gammalt, men förr ställdes inte samma krav på ett badrum som det görs i dag speciellt när det gäller fuktspärr. För man använde inte badrum på samma sätt som idag.

Nu ska jag inte säga att det går att säga med 100% säkerhet att det går att få fram om det är skadat eller inte, men det går att säga att det är misstänkt. 

Oavsett om det är kakel eller våtrumstapet så titta på fogarna. Är dom hela eller finns det skador och nu menar jag mer genomgående skador i kakelfogarna. våtrumstapet kan släppa lite i fogar, men har de släppt mer under tiden ni bott i huset. Och då är det främst där du hanterar vatten som är viktigt. (tvättställ och dusch/badkar)
Sen vid golvbrunnen. Oavsett om det är klinker eller våtrumsmatta  på golvet verkar det vara tätt eller känns mattan/klinker lite löst runtom. 
Där ni satt upp saker har ni haft i silikon i hålen så att det skyddat. 

Sen finns det utrustning som man kan mäta om det finns fukt innanför i alla fall när det gäller våtrumstapet/våtrumsmatta. Kan nog vara knivigare när det gäller kakel/klinker. Vet inte vilken sorts företag som kan mäta, men anticimex har utrustning och ev VVS företag.

Ni har bott i huset ett tag. Nu är det svårt att beskriva, men har ni märkt nån lukt av nåt slag i badrummet och har det verkat som att fukten tagit tid på sig att försvinna.

Sen så har köparen stor undersökningsplikt. Är den osäker så kan den anlita en besiktningsman, men det tar inte bort ansvaret för undersökningsplikten.

Sen hitta jag en sida där det står om man använder sig av en friskrivningsklasul så brukar det sätta ner priset. Och det kan jag förstå. Själv är jag kluven till en sån friskrivningen för det låter då för mig personligen lite som att det faktiskt finns problem som man vill friskriva sig ifrån. Så prata med mäklaren vad som är bäst. Kanske bäst att sätta ner priset lite redan från början.

.

ChristineL
2014-09-06 09:10
#8

Tack för all hjälp!

Vi skrev kontrakt igår och dom vill besiktiga nästa vecka. Jag känner mig faktiskt lugnare efter att ha läst igenom vad kontraktet innebär, och köparna känns vettiga att ha och göra med.

Upp till toppen
Annons: