Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 1602 ggr
Maria
8/30/14, 9:44 AM

Knivar

Jag älskar mina knivar. Märket är Sabatier och de första inköptes i början på 80-talet.

Eftersom knivarna är ganska dyra så köpte vi en och en med längre mellanrum då vår ekonomi inte var alldeles strålande. Numera har jag alla varianter jag behöver.

De kommer hålla resten av våra liv och mer därtill.

Håller ni med om att det är viktigt med bra knivar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Praefatio
8/30/14, 5:33 PM
#1

Ja, det är extremt viktigt. Vi har "budgetvarianten" av bra knivar, dvs. Fiskars. De är alldeles underbara och en riktig fröjd att laga mat med. Kommer troligen inte hålla hela livet, men i alla fall tills vi har så god ekonomi att vi hinner byta ut dem :)

[Thiah]
8/30/14, 5:48 PM
#2

Aboslut! Har både "fiskars sorten" och dyrare varianter. =)

En annan sak jag gillar att ha ordentligt är saxar. Har en rejäl sax som är till allt möjligt från gitarrsträngar till blommor och sen 2 som enbart är till mat.

Praefatio
8/30/14, 5:50 PM
#3

Ja, en ordentlig kökssax är verkligen en god investering! Även där är Fiskars ett bra budgetalternativ, tycker jag. Är mycket nöjd med våra.

[Thiah]
8/30/14, 6:01 PM
#4

Samma här, 2 fiskars och sen en helt vanlig sax från mataffären. 

Den ena fiskarsen får som sagt stå ut med precis allt som inte har med mat och göra och den håller sig så fin och vass.

Maria
8/30/14, 6:02 PM
#5

Jag har också en Fiskarssax som jag är jättenöjd med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

oh-la
9/1/14, 12:47 PM
#6

verkligen ett måste. vi har Global hemma, skulle inte kunna existera i köket utan bra knivar.

mina föräldrar har bara haft billiga skitknivar tidigare. gick ihop med syskonen och köpte dem en globalkniv i julklapp här om året, nu är alla knivar utbytta mot komplett set. matlagning blir ju så mycket roligare om man har bra verktyg :)

Annons:
[WickedAlly]
9/2/14, 10:06 AM
#7

Fiskarssax har vi också, är imponerad över hur vass den håller sig.

Har en uppsättning fiskars knivar också som jag köpt på Gekås, betalade nästan ingenting men de håller sig jättebra. Sen har vi en uppsättning svindyra knivar, också men ärligt talat, jag märker ingen jätteskillnad från de från Fiskars. Nu är jag visserligen kass på att ta hand om och förvara dem, så jag får väl skylla mig lite själv. 

På jobbet har vi Global, de är bra tycker jag men inte jättesköna att hålla i, speciellt inte om man är lite fuktig om händerna. Fast eftersom kvalitén är såpass bra så funderar jag lite på att investera i sådana ändå.

Bra knivar är jätteviktigt, absolut :)

[Thiah]
9/2/14, 7:45 PM
#8

Jag märker inte heller direkt nån skillnad på den billigare kniven eller min dyra "japanskt märke" kniv.  Det jag märker skillnad på är om pappa varit här och slipat dom eller inte på länge 😂

Pappa har dock en global kniv som är säkert 15 år åtminstone och den är bättre än nån annan av mina knivar. Men då tar han väldigt bra hand om sina knivar och det gör kanske inte riktigt jag. 😎

[Forest]
9/5/14, 10:08 AM
#9

Oja det är viktigt att ha vassa knivar, jag slipar mina själv.

Upp till toppen
Annons: