Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 3881 ggr
[JeanetteK]
8/18/14, 10:14 AM

Tips på stång till draperi

Jag ska sätta upp två draperier här hemma - ett ut mot uterummet och ett framför ytterdörren. Vi bor i ett gammalt hus och det drar rejält på vintern. Nu har jag hittat ett jättefint tyg jag vill använda. Det är tjockt och tungt. Räcker det med en vanlig rund gardinstång, eller bör jag använda någon annan stång? Vi har betongvägg på båda ställena så den kommer fästas med plugg eller vad det nu heter.

Annons:
Honestyisdead
8/18/14, 10:34 AM
#1

Borde räcka med vanlig rund om det är den typen som sedan vilar på hake. Men kanske bra att sätta upp någon extra hållhake.

[JeanetteK]
8/18/14, 10:40 AM
#2

Ja det är ju sant! Det bör funka. Tack.

[Torahzen]
8/18/14, 9:39 PM
#3

Vi har en dragig altandörr i köket. Där har vi klämt fast en duschstång i dörröppningen. En stång som spänns fast genom att man drar ut den, om du förstår anordningen på min beskrivning…

Siggebus
8/19/14, 7:22 AM
#4

Det finns ju olika tjocklekar - är draperiet tungt så kanske du inte ska välja den tunnaste 🙂
Sen tänk på att se till att stången är bra fastsatt och att du kanske väljer att sätta ringar på stången som draperiet fästs i.
Vid speciellt ytterdörren så drar man antagligen mycket i draperiet fram och tillbaka så det bör ju glida lätt.

AnnaFagerell
8/19/14, 7:29 AM
#5

Allt annat är kollat antar jag? Tätning i dörrar ex gör ju jättemkt. Vi hade i ett gammalt hus satt upp tjocka vävnader med bara gardinstång. Kolla bara så att du kan fästa i en regel eller så, om det är gips eller lervägg så var extra noga.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
8/19/14, 9:36 AM
#6

Tack för alla tips! 😘

#3 Smart! Det skulle kunna funka vid ytterdörren… 🤔👍

#4 Sant, ringar är nog inte fel. Då borde ju belastningen när man drar fram och tillbaka bli som minst. Tack! 

#5 Ska kolla det där med tätning. Det skulle ju kunna vara något vid ytterdörren. Det är betongvägg på båda ställena så det krävs ju såna pluggar eller vad det heter för betongvägg.

Annons:
VildaVittra
8/19/14, 10:32 AM
#7

Vid ytterdörren så skulle jag sätta upp det med en skena istället för en stång, så draperiet gled åt sidan lättare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
8/19/14, 12:44 PM
#8

#7 Okej, ja det är ju en bra tanke.

AnnaFagerell
8/20/14, 7:14 PM
#9

# 6 men saknar dörren tätningslist kanske? Har man fönster i dörren kan det vara bra att ha koll på kittet i fönstret

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
8/21/14, 8:28 AM
#10

#9 Jag tror att det är läge att byta tätningslisten. Den såg rejält sliten ut. Så där blir det både ny tätningslist och draperi. Det är jättekallt i hallen på vintern.

Upp till toppen
Annons: