Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

Bygga & Renovera Ekonomi & juridik Inredning och design Sommar & Sol och allt annat Teknik & Media Växter & Trädgård
Inredning och design

Tips på stång till draperi

2014-08-18 10:14 #0 av: [JeanetteK]

Jag ska sätta upp två draperier här hemma - ett ut mot uterummet och ett framför ytterdörren. Vi bor i ett gammalt hus och det drar rejält på vintern. Nu har jag hittat ett jättefint tyg jag vill använda. Det är tjockt och tungt. Räcker det med en vanlig rund gardinstång, eller bör jag använda någon annan stång? Vi har betongvägg på båda ställena så den kommer fästas med plugg eller vad det nu heter. 

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-08-18 10:34 #1 av: Hera

Borde räcka med vanlig rund om det är den typen som sedan vilar på hake. Men kanske bra att sätta upp någon extra hållhake.

Anmäl
2014-08-18 10:40 #2 av: [JeanetteK]

Ja det är ju sant! Det bör funka. Tack. 

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-08-18 21:39 #3 av: Torahzen

Vi har en dragig altandörr i köket. Där har vi klämt fast en duschstång i dörröppningen. En stång som spänns fast genom att man drar ut den, om du förstår anordningen på min beskrivning...

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2014-08-19 07:22 #4 av: Siggebus

Det finns ju olika tjocklekar - är draperiet tungt så kanske du inte ska välja den tunnaste Glad
Sen tänk på att se till att stången är bra fastsatt och att du kanske väljer att sätta ringar på stången som draperiet fästs i.
Vid speciellt ytterdörren så drar man antagligen mycket i draperiet fram och tillbaka så det bör ju glida lätt.

Anmäl
2014-08-19 07:29 #5 av: AnnaFagerell

Allt annat är kollat antar jag? Tätning i dörrar ex gör ju jättemkt. Vi hade i ett gammalt hus satt upp tjocka vävnader med bara gardinstång. Kolla bara så att du kan fästa i en regel eller så, om det är gips eller lervägg så var extra noga. 

Medarbetare på djurskydd.ifokus
Anmäl
2014-08-19 09:36 #6 av: [JeanetteK]

Tack för alla tips! Pussar

#3 Smart! Det skulle kunna funka vid ytterdörren... FunderarTummen upp

#4 Sant, ringar är nog inte fel. Då borde ju belastningen när man drar fram och tillbaka bli som minst. Tack! 

#5 Ska kolla det där med tätning. Det skulle ju kunna vara något vid ytterdörren. Det är betongvägg på båda ställena så det krävs ju såna pluggar eller vad det heter för betongvägg. 

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-08-19 10:32 #7 av: VildaVittra

Vid ytterdörren så skulle jag sätta upp det med en skena istället för en stång, så draperiet gled åt sidan lättare. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-08-19 12:44 #8 av: [JeanetteK]

#7 Okej, ja det är ju en bra tanke. 

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-08-20 19:14 #9 av: AnnaFagerell

# 6 men saknar dörren tätningslist kanske? Har man fönster i dörren kan det vara bra att ha koll på kittet i fönstret

Medarbetare på djurskydd.ifokus
Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.