Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3288 ggr
AnnaFagerell
2014-08-17 20:04

Vattnet luktar avlopp

Någon som varit med om att vattnet från egen brunn luktar avlopp/metall?

Precis köpt ett hus och ska analysera vattnet då det luktar avlopp. Man luktar inget gott efter en dusch… Om vattnet visar sig vara otjänligt, kan man då ta detta med säljaren eller skulle man kollat vattnet innan?

Tips och ideer om vattnet mottages

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[JeanetteK]
2014-08-17 20:12
#1

Så var det för oss när vi flyttade hit. Vi tog vattenprover och det visade sig vara tjänligt. I vårt fall hade ingen använt vattnet här på ungefär en månad. När det hade fått spola igenom ordentligt så blev det bättre. 

Jag tyckte att vi fick sämre vattenkvalitet nu under sommaren också. Ev pga värmen? Vi har nyligen skickat in ett nytt vattenprov och får svar i veckan. Nu när det är svalare ute så luktar vattnet godare igen. 

Jag tycker dock inte att det smakar jättegott så vi har satt in ett sånt här filter just för dricksvatten. Vi använder det vanliga till allt utom just det som är i dricksglaset. Vi är jättenöjda med detta filter. 

Tyvärr har jag ingen aning om vad som gäller gentemot säljaren. Det kanske går under dolda fel?

VildaVittra
2014-08-17 20:24
#2

Som Jeanette beskriver det, så brukar det vara den helt ofarliga sump/metangasen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AnnaFagerell
2014-08-17 21:39
#3

Jag fick just veta att vår brunn är alldeles full av SNIGLAR…. =( Blir att tömma brunnen och spola den

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaVittra
2014-08-17 21:50
#4

#3 Sniglar är ett gott tecken på kvalitet, min brunn är full av grodor och smakar super. Däri ligger inte problemet.

Se bara på ålen som dog nyligen, djur i vattnet är inte negativt, tvärtom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AnnaFagerell
2014-08-17 21:52
#5

#4 Fast jag pratade med förra ägaren som fick tömma brunnen pga detta problem. och sniglar kan ju inte simma… Vilket betyder lik i dricksvattnet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaVittra
2014-08-17 21:54
#6

#5 Sniglar är inte mer dumma än att de inte dränker sig själva. Jag tror nog förra ägaren försöker lura dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
AnnaFagerell
2014-08-17 21:55
#7

saxat… 
Otäta vattentäkter och då i synnerhet grävda brunnar och källor är populära tillhåll för diverse smådjur som möss, paddor och sniglar. Dessa överlever inte alltid denna tillvaro och kan ge vattnet en plötslig unken smak. Förhöjda bakteriehalter är således inte helt ovanliga i otäta brunnskonstruktioner.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2014-08-17 21:55
#8

#6 Vi har varit nere i brunnen… den är full av döda sniglar. De ramlar ner genom ett hål i locket

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2014-08-17 21:57
#9

#6 Den förra ägaren har gladeligen visat alla fel och brister och skulle nog inte sagt att han fick tömma brunnen om han ville luras… I morn ringer jag spolbilen..

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Torahzen]
2014-08-18 21:42
#10

Enkelt att åtgärda då. Laga locket också…

AnnaFagerell
2014-08-18 21:55
#11

#10 Jo ganska enkelt men sura pengar för att man inte kollat vattnet innan… Nu är vi utan vatten 24 timmar pga klor sanering i brunnen men sedan hoppas vi det ska vara bra vatten. ska analysera det så fort vi har blivit av med allt klor.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Torahzen]
2014-08-18 22:03
#12

Jo, det förstås. Hoppas att det blir bra sen!

AnnaFagerell
2014-08-19 07:27
#13

#12, Tack, det gör jag också…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Maria
2014-08-23 11:24
#14

När vi hade egen brunn i sommarstugan så hade vi kolfilter i anslutning till kranarna inne och det var väldigt effektivt både mot lukt och smak.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2014-08-27 17:13
#15

#14 av: Maria

Hur funkar det?

Maria
2014-08-27 17:22
#16

Den såg ut ungefär som denna fast vi hade ett helt kolfilter inne i behållaren som vi bytte med jämna mellanrum. Den var monterad under diskbänken på inkommande vatten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2014-08-27 18:33
#17

Intressant! Tack.

Upp till toppen
Annons: