Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 5307 ggr
PttCherie
2014-07-27 16:15

Hur mycket tjänar och sparar ni per månad?

Hur mycket tjänar ni på en månad efter skatt och hur mycket sparar ni?

Jag kan börja med mig själv.. för tillfället så är jag är långtidsjukskriven och lever på bidrag. Dock inga pengar för sparande eller något sparande. alls Jag har extremt ångest att vara i en sådan situation som ung. Mina planer/förhoppningar är att jag ska bli frisk och skaffa ett jobb efter mina studier. Alternativ att jobba deltid vid sidan av studierna som jag gjorde förr, så jag slipper ta lån.. Då jag vill ha ett framtidsparande för även bolån osv, så undrar jag vad är snittet som man sparar av sin lönn. :)

Annons:
Martin
2014-07-27 16:19
#1

Det är nog svårt att säga vad man sparar i snitt av sin lön. Det beror ju mycket på hur hushållets ekonomi ser ut, vad man har för eventuella lån osv. Jag sparar mindre nu med hus och lån på det som amorteras än innan när jag bodde i hyreslägenhet och inte hade samma utgifter.

Går dock ingen nöd på oss och vi sparar uppskattningsvis runt 10% av lönen i olika former av sparande.

mvh Martin

oh-la
2014-07-27 16:24
#2

jag har en bruttolön på 30 000 och sparar mellan 7000 och 10 000/månad lite beroende på och i olika sparanden. det är en del sparande till djuren, en del för framtiden, och en del till exempelvis resor. planen är väl att vi ska ha ett par hundra tusen undanstoppade inför husköpet om ett par år, utöver de pengar vi har fast i lägenheten, som vi nu ska sälja och byta upp till större.

Zepp
2014-07-27 16:30
#3

Det varierar hela livet.. beroende av inkomst, familjesituation, bostadstyp och lite annat!

I dag är nog bostaden den främsta sparformen och den främsta kapitalutgiften är bilen.

När man är ung så är ofta sparandet kortsiktigt, typ till körkort, resa osådant.

Som ung vuxen så brukar det bli till bostad för familjen.

Som medelålders för barnen.

Och som äldre till pensionen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CelsiusT
2014-07-27 16:35
#4

Jag är långtidssjukskriven med väldigt låg ersättning och sambon är korttidssjukskriven och i grunden arbetslös med nästan lika låg ersättning som min, men han är förhoppningsvis snart i jobb igen. Vi sparar ändå minst 10% av vår inkomst idag, men oftast mer än så, brukar ligga runt 15-20% som går till sparande. Och då har vi ett korttidssparande dit vi varje månad sätter en mindre summa och ett långtidssparande som vi sätter en större summa till och den planerar vi ska få bli kontantinsatsen till hus sen i framtiden. När sambon är tillbaka i jobb igen kommer vi lägga ännu större andel på sparandet, vi planerar nog att fortsätta leva så som vi gör idag (för vi har det ändå väldigt bra) och det hans inkomst kommer höjas med när han är i jobb igen kommer alltså då att gå direkt till hus-sparande. Idag bor vi i hyrd bostad, har var sin bil, hund och en del annat som kostar pengar. 

Jag tycker att grundregeln att spara minst 10% av sin inkomst är väldigt bra. Det kan man nästan alltid göra, om inte annat kan man säkert dra in på lite godis och sånt för att få till ett sådant sparande. Gör man det direkt lönen kommer in på kontot så ser man ju liksom aldrig dom pengarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zepp
2014-07-27 16:53
#5

Oså finns det lite annat att tänka på vad gäller sparande, nämligen pengar för plötsliga utgifter!

Man bör som hyresboende åtminstone ha en månadslön sparat per vuxen person i hushållet!

Som bilägare lika mycket, per bil.

Som förälder ytterligare någon månadslön.

Som hus/radhusägare minst tre månadslöner.

Allt för att ha buffert för oförutsedda utgifter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CelsiusT
2014-07-28 12:10
#6

#5 Ja det kan låta mycket att ha en hel månadslön sparad som man inte får röra. Men det är så lätt hänt att man plötsligt behöver den. Tex om man byter jobb så kan det ibland bli glapp i utbetalningarna. Eller om man blir sjuk/arbetslös så kan det också dröja rejält med utbetalningarna. Och då är plötsligt en månadslön undanstoppad guld värd och helt avgörande för hur ekonomin i hushållet ska klaras av.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
2014-08-02 18:04
#7

Jag får, när jag är på jobb, cirka 1400 euro per månad i handen.  Vi försöker spara både till resor och andra utgifter men emellanåt är det svårt.  Nu är jag mammaledig och får ännu  mindre och just nu försöker vi spara så att vi klarar av några månader utan en inkomst då maken är hemma med sonen. (finska regler)

Åsa S
2014-08-03 10:25
#8

Får runt 21000kr i bruttolön och sparar nog runt 10000 i månaden av min lön. Men då är jag ju gift och vi har billigt boende och inga barn så vi har rätt gott om pengar varje månad eftersom min man tjänar det dubbla som jag tjänar. +Vi sparar för att renovera badrummet för vi vill inte ta lån så vi sparar ihop till det mesta vi vill ha.

Swadika
2014-08-03 21:11
#9

Jag tjänar otroligt olika varje månad, för det beror på hur mycket jag får jobba. Nu under sommaren har jag haft extremt lite jobb men i höst beräknas det blir mycket mer.  Men mellan en 5000-12 000 får jag ut efter skatt, ibland mer.

Jag bor fortfarande hemma och ska göra det tills jag är klar med min utbildning (börjar nu i höst) och har ett säkrare jobb inkomstmässigt. Eftersom jag bor hemma behöver jag inte betala lika mycket och kan därför spara undan väldigt mycket. Jag betalar 1/3 utav det jag får ut till mina föräldrar. Sen har jag utgifter på ungefär 2000 i månaden och resten kan jag i stort sett spara. Så jag har ganska mycket på mina sparkonton, men kommer försvinna ganska mycket när jag flyttar för jag sparar undan pengar för möbler och så.  Sen är det ju ganska självklart att jag sparar mer pengar när jag får ut 12 000 än när jag får ut 5000

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fridaaaa
2014-08-06 08:30
#10

Får ca 9000kr av CSN sedan utöver det är beroende på hur mycket jag hinner/kan jobba. Så brukar ha ut 9000-12000kr i snitt/månad.
Hur mycket jag sparar per månad beror på vad böckerna kostar (inte billiga), ev extrautgifter mm men runt 500-1000kr månad försöker jag spara.

När jag får jobb sen och sambon får ett bättre jobb kommer jag kunna spara undan betydligt mer per månad även han.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaFagerell
2014-08-06 21:36
#11

Jisses vad en del kan spara, bara att gratulera. Jag har mellan 13-14000 ut i månaden och sparar inget. 500 i pensionsfond. Har tre barn, ogift.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[tk1971]
2014-08-08 14:09
#12

Oj, vilken tabufråga!

Siggebus
2014-08-09 10:27
#13

Jag får ut ca 14600 när fack/a-kassa är betalt.
Bor ensam i en hyres- 2:a.
När rubbet är betalt  (inkl verkligen ALLT) kan jag stoppa undan mellan 2500-3000 per månad.
De pengarna är både buffert och till sådant jag ev vill unna mig som någon ny möbel, resa etc

Annons:
Upp till toppen
Annons: