Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

Bygga & Renovera Ekonomi & juridik Inredning och design Sommar & Sol och allt annat Teknik & Media Växter & Trädgård
Bygga & Renovera

Färg på putsat hus?

2014-07-23 19:58 #0 av: AnnaFagerell

Har köpt ett hus i ett litet kvarter på landet som är putsat och sedan målat på 80 talet i en orange färg. Skulle vilja ha huset vinrött med vita knutar men någon har sagt till mig att det inte passar ett putsat hus?! 

Tips och ideér mottages. 

Medarbetare på djurskydd.ifokus
Anmäl
2014-07-23 20:05 #1 av: malda

Jag har alltid tyckt att putsade hus är fina i en blekgul nyans. Men mest är det nog en smakfråga. Du kan gå till en färghandlare och be om råd, de är väldigt kunniga. Många har program i datorn där man kan kolla lite vad som passar på ens hus, om olika kulörer passar tillsammans etc.

Anmäl
2014-07-23 20:06 #2 av: malda

Tillägg: om du tycker speciellt om vinrött så tror jag att det skulle vara fint att måla fönster och dörrar vinröda, knutar och foder vita, och själva fasaden blekgul!

Anmäl
2014-07-23 20:27 #3 av: AnnaFagerell

#2 Tycker du verkligen att vinröd/faluröd passar med gult? Gult kan ju vara fint annars med vita fönster?

Anmäl
2014-07-23 20:39 #4 av: malda

Det tycker jag absolut! Titta tex på den här bilden http://www.nordsjoidedesign.se/img/526/176378.jpg den beskriver ganska exakt det jag menar, även om jag föredrar en lite mer diskret gul. Tycker det är fint när man vågar bryta av med något annat än vitt. Grönt och gult i rätt nyanser är fint tillsammans annars.

Anmäl
2014-07-23 21:13 #5 av: AnnaFagerell

#4 Ja det var fint, men jag är rädd att det blir mycket rapsbaggar på sommaren... då vi bor på landet

Anmäl
2014-07-23 21:23 #6 av: malda

Det har jag inte ens tänkt på som ett problem, men kan tänka mig at det lätt blir det i ett område där det finns många..

Ett helt hus med putsfasad i vinrött/falurött har jag svårt att se framför mig. Men som detaljer kan det bli jättefint. Här är ett till exempel med en varm, jordig beige färg, grågröna fönster och dörrar, och vinröda detaljer. Snyggt tyckte jag! http://www.alcro.se/Global/Scaled/756x478x1/PageFiles-1583-roda-rosa-hus-4.jpg

Edit: glömde länken Gapskrattar

Anmäl
2014-07-24 07:29 #7 av: AnnaFagerell

#6 Jag funderar faktiskt på gult ändå... Men tar gärna emot fler tips =)

Anmäl
2014-07-24 12:51 #8 av: VildaVittra

Jag växte upp i ett vinrött putsat hus som någon nu målat om i blekgult. Jag tyckte den vinröda var mycket finare, gult blir så beigt av luftföroreningar. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.