Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 3608 ggr
Saffran0Spice
2014-07-04 16:29

Uppfräschning - billig färg?

Jag skulle vilja fräscha upp lägenheten med nya kulörer, ev så ska jag även måla köksskåpen - men vart hittar jag bra, billig färg och tillbehör för detta?

Vill fräscha upp, men har samtidigt inga tio-tusenlappar att lägga ut 😉

Kan lägga till att jag hyr lägenheten, och är nog lite osäker på om färgerna jag väljer kommer att kräva ommålning vid flytt >.<'

Annons:
parsley
2014-07-04 16:44
#1

Var försiktig med att måla om köksluckor om det är en hyreslägenhet, eftersom de kan bli dyrt att återställa.  

Billig färg och tillbehör finns på lågprisvaruhusen, t ex ÖB, Biltema, Jula och diverse lokala lågprisföretag. De gånger jag använt sådan färg tycker jag den varit helt OK.

Saffran0Spice
2014-07-04 17:02
#2

#1 ja jag ska först och främst få hit en besiktningsman som godkänner att jag målar (vilket inte blir ett problem när det ser ut som det gör!) men just köksluckorna ska jag vara extra noga med att hyresvärd och besiktningsman godkänner! =)

Maria
2014-07-04 20:04
#3

Min erfarenhet är att billig färg oftast blir dyr i längden då den täcker ganska dåligt och man får måla flera gånger.

Det känns som det inte är tillräckligt med "pigment" i.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saffran0Spice
2014-07-04 21:31
#4

#3 mm det är sant - vet inte ens hur mycket färg jag kommer behöva, men gissar på minst 3x10 liter + minst 5 liter till luckorna.

Halvdansken
2014-07-04 23:02
#5

Glöm inte målarrens, sandpapper och grundfärg.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Saffran0Spice
2014-07-05 13:11
#6

#5 ska ha dessa, kanske glömt nått?

  • Penslar, rollerset
  • Färg, grundfärg
  • Sandpapper, spakel och spate
  • Maskeringstejp, plast
Annons:
Halvdansken
2014-07-05 18:43
#7

Låter bra! Glöm inte målarrens, som du använder för att tvätta av med.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Saffran0Spice
2014-07-05 18:47
#8

#7 ok, ja de kanske inte fungerar med vattenlöslig färg på väggarna =P

Halvdansken
2014-07-05 21:04
#9

Du måste tvätta av innan du målar, annars ligger det ett lager med fett o smuts, och då fäster inte färgen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjallstal
2014-07-06 13:33
#10

Rustas väggfärg fick bäst i test i min lokalatidnings tester. :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Saffran0Spice
2014-07-06 13:38
#11

#9 trodde du menade att skölja penslarna med!
Fast jag har aldrig använt något sånt innan jag målat, och färger har fäst bra iallafall 🤔

#10 Asså, ja de har ju ganska billig färg också ^^

[Forest]
2014-07-17 23:55
#12

Nu är det så att rusta och öoB har nya färger med att jämföra en färg för 1200 kr mot 499 kr är rätt kul o se på testfakta. http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_96428.pdf 

Där kan man alltså köpa dubbelt så mycket färg och ändå komma undan billigare. 

Jag har målat om en svart vägg till vit, två gånger fick jag måla om den så det täckte helt färgen heter Extra vit på ÖoB och den är lite dyrare men attans vad jag vart nöjd, Har även målat om en fondvägg till skiffergrå 3 gånger valde jag att måla för jag ville ha den så mörk, men helnöjd även här. Då utan grundmålat innan.

Vad man ska tänka tycker jag på är snåla inte på själva redskapen köp inte dom billigaste penslarna/roller utan kosta på lite där det är även detta som får slutresutlatet så fint som man vill.

[JeanetteK]
2014-07-21 09:30
#13

Halloj! Jag målade om mina köksluckor i gamla huset, och det blev jättebra. Först tvättade jag med målartvätt för att bli av med allt fett. Sen använde jag en speciell roller med filtaktig yta för att få en jämn yta. Jag hade en färg som var för snickerier tror jag det stod. Från Byggmax. Det gick snabbt och blev mycket bättre än jag befarade. Lycka till!

Annons:
Saffran0Spice
2014-07-21 09:31
#14

#13 tack för tipset!

Synd att jag inte ska ha rött - ÖoB säljer 10 lit rödfärg för 89kr just nu =P

Praefatio
2014-07-23 18:16
#15

Mor min har just målat om med Rustas färg, resultatet blev kanonbra! Ingen som helst skillnad i täckningsförmåga jämfört med när vi målade om med Flüggers färg. Kan rekommendera den :) Hon målade över en mörkt klarröd vägg till ljusljusgrå. Gick tre lager med färg: ett lager vit grundfärg och två lager grått. Fast jag vete sjutton om lager nr två egentligen behövdes faktiskt.

Upp till toppen
Annons: