Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 5241 ggr
Praefatio
2014-06-29 14:23

Handdukar

Vi flyttar om en månad och jag passar på att se över vad som ska bytas ut här hemma. Vi har haft samma handdukar och badlakan i fyra år, en del betydligt längre än så, och de är alla slitna och missfärgade/urtvättade nu så inför flytten vill jag köpa nytt.

Ogillar verkligen att behöva köpa nytt för ofta, lägger hellre lite mer pengar på bra kvalitet. De vi har nu köpte jag på Hemtex, av deras märke Living. Det är först nu de blivit riktigt trista. Är Hemtex fortfarande bra? De kostar ju en del så vill inte slänga pengar i sjön. Har ni tips på andra bra ställen och märken att handla från? Läst lite tester på nätet och det verkar vara så att dyrt inte alltid är lika med bra… men testerna är ofta rätt gamla.

Tips? :)

Annons:
Maria
2014-06-29 14:30
#1

Fyra år???? Jag har handdukar som hängt med i 30 år😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Praefatio
2014-06-29 14:32
#2

Okej, kul för dig…? 🙂

[peter54]
2014-06-29 14:34
#3

Jag har ingen aning om var man bäst köper handdukar av god kvalitet 🙂

Kökshanddukar har vi några riktigt gamla, men de i badrummet byter frugan ut så fort de blir "bra" i mina ögon, jag avskyr nya handdukar som bara flyttar runt vattnet på kroppen.

Maria
2014-06-29 14:40
#4

#3 Då tänker vi samma. Jag använder aldrig t.ex sköljmedel till handdukar för då blir de alldeles för mjuka och stöter liksom bort vattnet har jag fått för mig.

Jag tror visserligen att man tjänar på att köpa, inte alltför tunn frotté ,utan satsa på ett slags mellanting. De dyraste är med all säkerhet inte alltid bäst men man kanske ska akta sig för de billigare varianterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Praefatio
2014-06-29 14:57
#5

Nej, sköljmedel ska man inte använda, då blir de porösa och slutar absorbera vatten ordentligt! 60 grader, tvättmedel och torktumling ger bäst handdukar.

Vi har gamla kökshanddukar i linne som min fästmans farmor vävde en gång i tiden, de säkert 50-60 år gamla och underbara.

Nu vill jag gärna ha tips om bra handduksmärken.

Halvdansken
2014-06-29 16:30
#6

Royal Velvet är fantastiskt. Jag har haft mina i 25 år och man kan inte se att de är använda.  Andra är tex Cannon, och Fieldcrest. Men jag vet inte var i Sverige man köper dem. Du får googla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Intehärutandär
2014-06-29 17:22
#7

Jag köpte min Sir Henry på Hemtex för…ja år 1997 kanske. Den hänger med ännu. Den kostade 500 kr.  Hur kvalitén är nu (på Hemtex) vet jag inte, men denna kommer nog hänga med 20 år till. :)

Praefatio
2014-06-29 20:30
#8

#6 Tack, ska googla!

#7 Känns generellt som att Hemtex nog har rätt bra kvalitet. Kanske tar och satsar på det. Svårt dock, känns som att kvalitet blir sämre och sämre för varje år som går oavsett varifrån man köper, de vill liksom att man ska köpa nytt så de ser till att det inte håller för länge…

VildaVittra
2014-06-29 21:43
#9

Här kommer en spara till och tipsar om att färga handdukarna som ser trista ut istället. 

Själv köper jag grovt 100% linnetyg på metervara och syr handdukar av det istället, linne suger och river bättre än bomull.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Praefatio
2014-06-29 21:45
#10

De är mer än trista, det är hål i dem efter ett par hundra tvättar :)

Dexterr
2014-06-30 14:03
#11

Min mamma köper handdukar på hemtex o de är så bra! De har hållt flera år nu o ser fortfarande nya ut 🙂.
Har själv bara köpt påslakan,underlakan på hemtex o andra ställen och hemtex har helt klart vart bäst så jag tycker att hemtex har otroligt bra kvalite på sina saker! Även om de är lite dyrare =)

Evelina!
2014-07-03 16:31
#12

Jag köpte mitt senaste handdukstillskott på Marimekko, snordyrt visserligen, men vilka handdukar sedan! Aldrig varit nedom maken! Kommer garanterat inte köpa handdukar annanstans ifrån igen.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

kickboard
2014-07-03 19:46
#13

Brukar tycka att tjocka frottéhanddukar visserligen känns lyxiga och ser fina ut, men i användningen är de alltför tjocka och suger vatten dåligt.  Mellantjock frotté är bäst.

Linne är suveränt i kökshanddukar.  Har i min ägo ärvda hemvävda  linnehanddukar som är ca 100 år gamla.  Hela, mjuka och sköna och suger dessutom i sig vatten väldigt bra.

Annons:
[WickedAlly]
2014-07-04 20:01
#14

Ica Home har överraskande bra handdukar. Efter över fem år ser de fortfarande nya ut trots att vi har en klar färg.

Fridaaaa
2014-07-06 20:23
#15

#4 Jag har alltid sköljmedel till mina handdukar, tycker inte att de blir mjuka och sköna annars utan det. Märker ingen skillnad annars alltså inte stöter bort vatten eller liknande, och är handdukar från olika ställen 🙂

Nu har jag fått många av mina handdukar men har några från IKEA som jag tycker faktiskt varit bra

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: