Annons:
Etikettövrigt
Läst 18787 ggr
Carl-Philip
2014-06-11 15:19

Ohyra (mott) i skafferiet!

Jag och min sambo har störts av "nattfjärilar" som flugit omkring här i hemmet, överallt och ingenstans. Det har hållt på i flera månader. Det svärmar inte av dem, men det är kanske 4-5 stycken i lägenheten hela tiden som sitter någonstans på nån vägg. Nu har vi lokaliserat att de kommer från skafferiet, där vi också har hittat som ett slags spindelväv i alla våra torrvaror. Musli, havregryn, mjöl och i bröd. Jag googlade lite och kom fram till att det kallas för mott, mottfjärilar. Det är vidrigt och de har förstört så mycket för oss, vi har fått slänga i princip alla öppnade varor i skafferiet och jag har sprayat med rengöringsmedel och torkat ur alla hyllplan, samt köpa helt nya varor. Numera stänger vi heller aldrig dörren till skafferiet eftersom jag tänker att de överlever bättre i mörker. Nu undrar jag om det finns några egna knep man kan göra för att bli av med dem för gott? Jag vill inte ha tillbaka dem i mina torrvaror nu igen när jag köpt helt nytt av allting! Sitter nån och lurar på nått knep som fungerar för att hålla dem borta, varför börjar de ens komma från början? 
Min absolut sista utväg blir att ringa anticimex men jag vill prova själv först..

Annons:
Gia91an
2014-06-11 15:23
#1

Anticimex lär knappat hjälpa. Mitt råd är att skaffa burkar att lägga torrvarorna i. Motten kommer ofta med mjöl/ströbröd eller annat då äggen redan finns däri. Om man då har ägg som kläcks i något paket när man har torrvaran i en burk, så kan man enkelt bara slänga det som finns i burken, inte allt i skafferiet. Det är mitt råd. Alternativt plastpåsar funkar också, men det är knöligt då det känns som att de tar sig in i allt utom plastlådor!

[JeanetteK]
2014-06-11 15:27
#2

Vi hade något liknande i skafferiet för länge sen. Vi tömde allt, dammsög överallt i varje minsta skrymsle och torkade, torkade, torkade. Fick dessa tips av min svärfar som jobbat på Anticimex. Han sa att man skulle vara extra noga i skarvar och sånt. Går det att dra ut hyllor så gör det och torka runt allt. Sen la vi allting i burkar innan det åkte in i skafferiet. Men det tog lång tid innan jag riktigt litade på att det var borta.

De kommer med från affären säkert. Vi hade fågelfoder (sån lösviktsfrön) i skåpet ovanför och vi fick för oss att vårt kom från djuraffären. Men det kan lika gärna kommit med hem från ica.

Otroligt obehagligt. Hoppas ni får bort det.

Gia91an
2014-06-11 15:30
#3

Precis som jeanette säger är det viktigt att städa så nogrannt också. Det var min räddning när vi fick in det i huset, det och burkar! ;)

Carl-Philip
2014-06-11 15:49
#4

Burkar låter som en bra idé :) Glasburkar som typ syltburksmodellen eller mer plåtaskar? De tar sig inte ur burkarna då? De kan väl tränga sig igenom ganska små glipor tänker jag.
Jodå vi har städat noggrant! Efter att jag tömde allting som var i skafferiet så sprayade jag ner det fullständigt med sån universalspray rengöringsmedel, det är ju säkert ganska starkt för dem, och torkade noga, flera gånger om och sedan dess har också skafferidörren stått öppen för att vädra ut den unkna lukten som jag får för mig att de skapat där inne :) Allt för att de ska trivas så dåligt som möjligt där inne! Jag funderar på att ställa in koppar med ättiksprit på varje hyllplan, det sprider ju en ganska frän doft som jag tror de ogillar, det borde väl funka?

[JeanetteK]
2014-06-11 15:53
#5

Det funkar med vilka burkar som helst. Vi har mest plastburkar. Stänger man locket så kommer dom varken in eller ut! :)

Tror absolut att er rengöring duger utmärkt. Ättikssprit kan jag inte tro att någon gillar! ;)

Intehärutandär
2014-06-11 16:06
#6

Mott kommer med matvarorna in. Släng allt och byt till lufttäta burkar. Sedan har anticimex klisterblad som är effektiva. Det tog död på alla våra. Kolla så burkar verkligen är täta med. Jag hade några som jag trodde var täta, tills jag upptäckte en kolonni inuti och ett minimalt hål för fingret att öppna med.

Annons:
Carl-Philip
2014-06-11 16:21
#7

Vart köper ni era burkar/lådor? :) Och ska jag hälla ut allt mjöl direkt i burken eller ska jag stoppa ner hela den ursprungliga förpackningen i burken med?

[tk1971]
2014-06-11 19:15
#8

Det där är ett jädra elände. Vi råkade ut för samma sak för några år sedan. Det började fladdra små fjärilar i kök, vardagsrum och i ett förråd. Jag undrade var de kom ifrån. Sen såg jag att det fanns små larver som spann tunn väv i många av de öppna påsarna i skafferiet. Jag höll på att spy av äckel! Sen kom jag på att jag köpt fågelfrö i lösvikt och mycket riktigt, de fanns även i den påsen. Så jag antar att jag fick med mig dem från zooaffären och sen spred de sig till skafferiet. Köp ALDRIG frö i lösvikt!

Jag fick slänga alla öppnade påsar och burkar från skafferiet och rengöra allt. Senare när jag öppnade nya förpackningar såg jag till att sluta dem hermetiskt genom att ha dem i täta burkar eller tejpa igen påsarna. Till slut försvann de. När jag ringde Anticimex så påstod de att mott är omöjliga att bli av med på egen hand, men det kanske de sa bara för att få sälja sina tjänster.

[JeanetteK]
2014-06-11 19:19
#9

#7 Jag har helt vanliga plastburkar från typ Ica eller Coop. Det finns massor att välja på. Men jag har dom allra billigaste i alla möjliga olika storlekar. Vissa saker häller jag i  burken och ibland låter jag påsen vara kvar. Det beror på. Men det har funkat både ock. När jag inte har tillräcklig många burkar har jag satt t ex mjölpåsen i en plastpåse och förslutit med sån påsklämma. Funkar också.

#8 Japp, vi fick också med från lösvikts-frö troligen…

Carl-Philip
2014-06-13 14:24
#10

Åh vilka bra tips! Tack allihop, för era svar. :) Ska genast prova, nu ska krypen väck!

[Thiah]
2014-06-15 11:04
#11

Köper man lösviktsfrö bör man frysa det ett par dagar har jag hört. Vi har allt i glas/plastburkar i förebyggande syfte. :)

Maria
2014-06-15 11:12
#12

Jag har alltid torrvaror i burkar som jag köpt lite här och var.

Ikea, ICA, gamla diskade glasburkar eller liknande. Bara det är tättslutande lock.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annki59
2015-02-22 11:42
#13

Hjälp!!! har fått mott i typ alla min torrvaror i skafferi…. Fattar inte hur de kan ta sig in i lufttäta burkar… Jag har alla torrvaror i burkar behållare från Tupperware, som ju ska vara 100 % lufttäta, men ändå har jag fullt med äckliga små insekter som bildar  spindelnätliknande klumpar…ska man ringa Anticimex ??? Läst alla råd ovanför men har ju redan allt i tättslutande burkar så vad göra??

//Annki

Annons:
[JeanetteK]
2015-02-22 14:16
#14

Börja med att rensa, kasta och städa. Dammsug, dammsug, dammsug i alla hörn och vrår. Antagligen har då fått med dig från affären trots burkar. Jag läste någonstans att det tyvärr kan hända trots burkar. Det krävs lite för att dom ska komma ut/in. 🤢Börja sanera själv. Tar du dit Anticimex sprutar de med gift som gör att du inte kan använda köket på flera veckor. I alla fall var det så förr. Usch och fy, tycker så synd om dig. ❤️

Intehärutandär
2015-02-22 14:33
#15

Som jag skrev längre upp, så kan även de lufttätaste burkar har springor. Mina tupperware hade ett par mm för att få upp burken t ex. Ring anticimex eller motsvarande ( vi har Nomor), så skickar de klisterlappar. Och släng allt förstås. Så inga ägg finns kvar.

Spectabile
2015-02-22 16:25
#16

När jag hade de där krypen så sanerade jag själv. Slängde allt förstås, när jag köpte nytt så placerade jag allt i det skåp som låg längst ifrån det skåp där jag hittat krypen. Jag fick med dom hem från affären, det vet jag med säkerhet, så jag bytte såklart affär också. Jag blev i alla fall av med dom utan Anticimex.

Upp till toppen
Annons: