Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 7566 ggr
Svartkatt
5/23/14, 6:20 PM

Hur lagar man en dörrkarm?

Min hund åt i ett obevakat valptillfälle upp delar av en dörrkarm och lite på en golvlist. Detta har han tack och lov vuxit ifrån 🥵. Men nu ska jag alldeles snart flytta och måste därför fixa till dörrkarmen. Har en känsla av att det bli billigast för mig om jag fixar det själv 😉

Men, nu till frågan! Hur gör jag för att det ska bli bäst?! Finns det någon typ av spackel eller så som går att använda? Eller måste jag byta ut hela karmen? 😭

Annons:
VildaVittra
5/23/14, 6:29 PM
#1

Beror på skadans omfattning. Har du en bild?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svartkatt
5/23/14, 6:30 PM
#2

Ska se om jag kan fixa!

Svartkatt
5/23/14, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är bilden!

VildaVittra
5/23/14, 6:43 PM
#4

Det kan vara svårt att få det snyggt med spackel då det är laserat, så vad du skulle kunna göra är att såga av de skadade delarna och byta ut mot trä i samma storlek, för att sedan lasera brunt. 

Men laga det går absolut, oroa dig inte för det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svartkatt
5/23/14, 6:49 PM
#5

Får nästan springa in på bygghandeln på måndag och höra om dom har något magiskt knep att ta till. Att såga och greja vet jag inte riktigt om jag vågar, känns som att det skulle kunna gå väldigt fel 😉

Färgen, eller betsen är ju mörkare och inte så blank som på bilden. Skulle det då inte fungera att spackla med någonting lämpligt och måla efteråt med en brun färg i samma nyans?

VildaVittra
5/23/14, 6:54 PM
#6

Här har vovven ansträngt sig för att aktivera matte och så fegar du ur för en liten såg? Lär dig såga kvinna!😃 Eller fråga grannen om hjälp.

Ta med bilden och mät vilka dimensioner på virket du ska ha om de på bygghandeln säger samma sak som jag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Svartkatt
5/23/14, 7:10 PM
#7

Hahah, ja precis 😉 han slet hårt med den där dörrkarmen under de 20 minuterna som jag satt i telefon. 😉 Men, han lärde sig i alla fall att inte äta på annat än sina saker. Så någonting positivt kom det ju ur den historien också! 😃

Såga kan jag (även om det inte är min starkaste sida kanske..), men det känns lite läskigt att sätta tänderna i dörrkarmen faktiskt! Grannarna består av tre stycken äldre tanter som ringer hyresvärden varje gång de ska sätta upp en tavla. Så jag tvivlar en aning på deras eventuella sågkunskaper 😉

Men, pojkvännen kanske kan vara till någon nytta! Ska höra med honom när han kommer hem 🙂

beem
5/23/14, 10:05 PM
#8

Frågan är nog mer om din hyresvärd godkänner lagningen. Be han / hon tittat på skadorna och bedömma. Det är ju dumt om du kostar på spackel och lasyr och sen godkänner de inte lagningen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Svartkatt
5/23/14, 10:20 PM
#9

Hela huset håller förövrigt på att rasa samman och tapeterna (med stora synliga fläckar på) har inte blivit utbytta sen början av 90-talet. Så jag tror inte att han är alltför hård 😉 om jag gör det ordentligt, så att det blir snyggt så tror jag inte att han kommer att klaga! 🙂

Svartkatt
7/9/14, 5:58 PM
#10

Hittade mitt inlägg och tänkte slänga in en uppdatering! Köpte plastiskt trä på färgaffären, fanns i några olika träfärger, vi valde fura. Dessutom gick det att betsa över det! 😃 Fick hjälp att avgöra vilken nyans vi skulle ha på betsen. Sedan var det bara att köra. 

Träspacklet var jättesvårt att få på plats så att det blev snyggt, men vi tog det i flera omgångar och slipade ner med maskin när det var torrt. På med två lager bets, och tada! skadan var inte längre synlig, hyresvärden märkte ingenting och lägenheten gick igenom besiktningen. Tyvärr har jag ingen bild på hur resultatet blev.

Upp till toppen
Annons: