Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

Bygga & Renovera Ekonomi & juridik Inredning och design Sommar & Sol och allt annat Teknik & Media Växter & Trädgård
Bygga & Renovera

Hur lagar man en dörrkarm?

2014-05-23 18:20 #0 av: Svartkatt

Min hund åt i ett obevakat valptillfälle upp delar av en dörrkarm och lite på en golvlist. Detta har han tack och lov vuxit ifrån Pustar. Men nu ska jag alldeles snart flytta och måste därför fixa till dörrkarmen. Har en känsla av att det bli billigast för mig om jag fixar det själv Skämtar

Men, nu till frågan! Hur gör jag för att det ska bli bäst?! Finns det någon typ av spackel eller så som går att använda? Eller måste jag byta ut hela karmen? Storgråter

Anmäl
2014-05-23 18:29 #1 av: VildaVittra

Beror på skadans omfattning. Har du en bild?

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-05-23 18:30 #2 av: Svartkatt

Ska se om jag kan fixa!

Anmäl
2014-05-23 18:33 #3 av: Svartkatt

Här är bilden! 

Anmäl
2014-05-23 18:43 #4 av: VildaVittra

Det kan vara svårt att få det snyggt med spackel då det är laserat, så vad du skulle kunna göra är att såga av de skadade delarna och byta ut mot trä i samma storlek, för att sedan lasera brunt. 

Men laga det går absolut, oroa dig inte för det.

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-05-23 18:49 #5 av: Svartkatt

Får nästan springa in på bygghandeln på måndag och höra om dom har något magiskt knep att ta till. Att såga och greja vet jag inte riktigt om jag vågar, känns som att det skulle kunna gå väldigt fel Skämtar

Färgen, eller betsen är ju mörkare och inte så blank som på bilden. Skulle det då inte fungera att spackla med någonting lämpligt och måla efteråt med en brun färg i samma nyans?

Anmäl
2014-05-23 18:54 #6 av: VildaVittra

Här har vovven ansträngt sig för att aktivera matte och så fegar du ur för en liten såg? Lär dig såga kvinna!Skrattar Eller fråga grannen om hjälp.

Ta med bilden och mät vilka dimensioner på virket du ska ha om de på bygghandeln säger samma sak som jag. 

Anmäl
2014-05-23 19:10 #7 av: Svartkatt

Hahah, ja precis Skämtar han slet hårt med den där dörrkarmen under de 20 minuterna som jag satt i telefon. Skämtar Men, han lärde sig i alla fall att inte äta på annat än sina saker. Så någonting positivt kom det ju ur den historien också! Skrattar

Såga kan jag (även om det inte är min starkaste sida kanske..), men det känns lite läskigt att sätta tänderna i dörrkarmen faktiskt! Grannarna består av tre stycken äldre tanter som ringer hyresvärden varje gång de ska sätta upp en tavla. Så jag tvivlar en aning på deras eventuella sågkunskaper Skämtar

Men, pojkvännen kanske kan vara till någon nytta! Ska höra med honom när han kommer hem Glad

Anmäl
2014-05-23 22:05 #8 av: beem

Frågan är nog mer om din hyresvärd godkänner lagningen. Be han / hon tittat på skadorna och bedömma. Det är ju dumt om du kostar på spackel och lasyr och sen godkänner de inte lagningen.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2014-05-23 22:20 #9 av: Svartkatt

Hela huset håller förövrigt på att rasa samman och tapeterna (med stora synliga fläckar på) har inte blivit utbytta sen början av 90-talet. Så jag tror inte att han är alltför hård Skämtar om jag gör det ordentligt, så att det blir snyggt så tror jag inte att han kommer att klaga! Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.