Annons:
Etikettövrigt
Läst 2451 ggr
jeessiikaa
5/22/14, 10:49 PM

Varmt i lägenheten

Hej! Är det någon här som vet om det finns en maxgräns för hur varmt det får vara i lägenheter under en längre period? Jag bor på översta våningen och det är något form av ståltak på lägenheten som gör att det blir som en bastu varenda sommar. Termometern har visat upp till 40 grader på en riktigt varm dag… Det är så illa att jaghar svårt att somna eftersom det är så hemskt varmt och svettigt dag ut och dag in.. Tack för svar! Förlåt för eventuella stavfel, skriver med mobilen!

Annons:
VildaVittra
5/22/14, 10:54 PM
#1

Höga temperaturer kan man få stå ut med om det är kortvarigt, vad du kan göra är att börja att prata med din hyresvärd. Vill denne inte göra någon åtgärd är det kommunens miljökontor som du ska vända dig till, då sätter de ut mätare i bostaden. Visar de på en otjänlig miljö får hyresvärden ett föreläggande om åtgärd. 

Tänk på att göra detta under typ juli, då det är som varmast då.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

beem
5/23/14, 11:03 AM
#2

Köp en bordsfläkt. Det kan jag verkligen rekommendera. Den är väldigt effektiv. Jag körde den i sovrummet i går och fick snabbt svalt.

http://www.clasohlson.com/se/Bordsfl%C3%A4kt/36-5000


Sorg är kärlek som blivit hemlös

jeessiikaa
5/23/14, 6:52 PM
#4

#1Tack! Jag ska be min mamma kontakta hyresvärden. Det brukar vara så här i tre-fyra månader om somrarna blir riktigt varma, räknas det som kortvarigt? #2 Jo, fläktar har vi men det hjälper tyvärr inte :/ #3 Tack så mycket! :)

VildaVittra
5/23/14, 6:55 PM
#5

#4 Nej, det är inte kortvarigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
5/24/14, 1:10 PM
#6

Har ni 40 grader inne? Det låter ovanligt mycket.

När man mäter temp när det gäller kyla så ska man mäta en bit in i rummet och upp från golvet. Jag gissar att det gäller samma när det kommer till värme.

Takfläkt kan ju vara nåt….?

Är det en hyreslägenhet så ta kontakt med hyresgästföreningen. De brukar kunna göra mätningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
m2studio
5/24/14, 1:52 PM
#7

40 grade? sälj entre biljetter då för 40 grade värme i Sverige? wow.😉

Nej, din hyresvärd ska fixa taket o isolationen om detta pågår mer än en vecka tror jag. Jag har hört i Malmö några föreningar var tvungen att fixa nya isoleringar så att värme av ta inom en timme efter solens nedgång. 

Det skadar inte att ringa eller surfa på Boverket, eftersom alla reglar gällande bostäder finns där.

Lycka till.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

beem
5/24/14, 3:24 PM
#8

Kolla med övriga grannar. Det är säkert fler som har problem och då kan ni gå samman och ta upp det med hyresvärden. 

Om man som ensam hyresgäst gör det brukar det alltid låta "ingen annan har klagat ". Jag har varit med om det men då gällde det kall lägenhet. När jag sen pratade med grannar upptäckte jag att de hade samma problem och klagat också.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Siggebus
5/25/14, 5:40 PM
#9

Det låter som verkligt dåligt isolerat!?
Hur är det på vintern - är det kallt då?

[Forest]
6/1/14, 7:32 PM
#10

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx

Här har vi varmare än 26 grader, vi har kontaktat hyresvärden som inte gör ett skit åt saken. Vi har skaffat rullgardiner och persienner men även satt på solfilm som är till fönster. Solfilm verkar lovande då vi har det svalare än förra sommaren dessa varma dagar, vi har även större AC inne + fläktar. Om vi får det bedrövligt varmt så sätter vi på ACn denna har hyresvärde fått gå med på att den går sommaren eftersom hyresgästföreningen kontaktats och legat på lite om detta. Vi är inte dom ända som klagar i huset om att det är varmt på sommaren 😞

Upp till toppen
Annons: