Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2278 ggr
Marga
5/7/14, 10:03 AM

Balkonggolv

Jag har flyttat in i en lägenhet med stor balkong (13 m2) som jag ska glasa in och då vill jag lägga nytt golv på betongen (nu fula trätrallar). Jag vill inte ha matta, klinkers känns för kallt och jag har nu landat i någon typ av trä. Gärna lätt att lägga, t ex plattor. Mitt problem är att jag vill försäkra mig om att träet (oftast teak) kommer från hållbart skogsbruk, typ fsc-märkt, men det verkar jättesvårt att hitta. Någon som kan tipsa om var man hittar det, alternativ någon annan snygg golvbeläggning (enkel att lägga). Tacksam för alla tips!

Annons:
Halvdansken
5/7/14, 4:38 PM
#1

Jag hade nog valt nån vinyl, eller laminatgolv som inte är så ömtåligt. Ett riktigt trägolv är dyrt dessutom (500 -1000 kr kvm beroende på vilken typ).

Vad menar du med "oftast teak"? Vi har körsbärsträ, och det finns ju björk, ek och fur och jag vet inte allt. Teak är ju mycket dyrare, dessutom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Marga
5/7/14, 6:32 PM
#2

Tack#1, med oftast teak menar jag att det är det som jag har hittat. Jag är inte så priskänslig, hellre bra kvalitet som håller länge. Jag har sett akasia som var billigare men inte lika bra tror jag. Vinyl är PVC vilket verkligen inte är miljövänligt tyvärr. Jag vill fortfarande ha "utekänsla" även om balkongen är inglasad så laminat vet jag inte om det är så lyckat..

Maria
5/8/14, 4:38 PM
#3

Kan du inte måla de trätrallar som du redan har?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Marga
5/10/14, 11:16 AM
#4

#3 tack för förslaget men problemet är att när balkongen glasas in blir alla trallarna lite för stora så jag måste ändå såga av en bit. Det blir ganska mycket jobb så jag tänkte passa på att byta golv. Nu har jag redan skänkt bort de gamla trallarna till en kompis så det är lite sent påtänkt :-).

m2studio
5/11/14, 8:16 PM
#5

Om du tar några bilder och visa oss så kanske jag kan hjälpa dig att hitta rätt bra original material som passar din smak.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: