Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 6424 ggr
[melowi]
2014-05-01 02:07

Mögel i ventilen

Nu antar jag att det här inlägget inte passar in under kategorin men vet verkligen inte på vilken sajt jag bör fråga.
Vi kom hem för ungefär 2h sedan och direkt när vi klev innanför dörren möttes vi av en fruktansvärt äcklig och annorlunda doft från badrummet. Jag städade direkt ut toaletten om den nu skulle ha varit boven i dramat, men icke. Min fästman drog då fram badkaret och städade där om det skulle vara därifrån, men nej. Sedan kommer han ut från badrummet och säger att det ser ut som mögel i ventilen eller vad det nu heter. Ser riktigt äckligt ut osv. Helt ärligt är jag inte förvånad för, ursäkta, men den här jäkla skitbyggnaden skulle lika gärna kunna eldas upp. 
Men till frågan, vart ska vi vända oss gällande mögel? -Bor i en bostadsrätt.

Annons:
Maria
2014-05-01 08:57
#1

Det känns ju som att föreningen är det första ni ska vända er till och höra.

Annars kanske Anticimex kan hjälpa till?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leon1973
2014-05-01 12:25
#2

I ventilen samlas det ofta väldigt mycket damm som fastnar och blir en mögelliknande massa eftersom det också passerar mycket luft som innehåller höga mängder fukt. Det ser ut som mögel, men är oftast bara stora ansamlingar av damm.

Ta ner den, tvätta och sätt upp. Svårare än så är det inte.

Har ni mögel i badrummet syns detta i form av fläckar i tak och på väggar.

Google länk, mögel i badrum

Smutsig ventil

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2014-05-01 12:26
#3

Den äckliga doften kan bero på att det saknas vatten i vattenlåset exempelvis i golvbrunn, vask eller toastol..  
Då får ni lukten från avloppet in i lägenheten.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[melowi]
2014-05-01 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Leon1973: Woho! Tack för ett välskrivet svar! 
I så fall är det nog inte mögel utan smuts som du säger, slänger in en äcklig bild på ventilen. 

Då hade min fästman rätt om att det var toastolen som luktade då den var utan vatten när vi kom hem. Nu luktar det inte, men lika äcklig byggnad för det, blää! 🤮

En fråga: Bör man ha munskydd för att rengöra ventilen eller går det bra ändå? 🤔

Maria
2014-05-01 13:02
#5

#4 Det ser ut som "ren smuts"

Jag har aldrig använt munskydd när jag städat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[melowi]
2014-05-01 13:07
#6

Maria: Okej, då kör vi utan! 🙂 Tack för svar!

Annons:
Leon1973
2014-05-01 13:24
#7

Kör på utan, precis som Maria skriver så behövs det inte.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kickboard
2014-05-01 14:59
#8

Det är knappast ventilen som luktar, utan golvbrunnen eller vattenlås som har torkat under er frånvaro.  Spola kallt vatten i alla handfat, vasken i köket och häll även vatten i golvbrunnarna och du ska se att lukten försvinner efter att ni vädrat bort inomhusluften.

Leon1973
2014-05-01 15:27
#9

#8 - Du läste inte något annat är första posten eller?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kickboard
2014-05-01 15:40
#10

#9

Oj, förlåt!  Ser nu att du redan tagit upp den problematiken.

Leon1973
2014-05-01 16:03
#11

inte bara det utan att det redan är utvädrat och lukten har försvunnit ;)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Upp till toppen
Annons: