Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2164 ggr
[lenniiis]
2014-04-26 11:47

Måla om möbel

Hej! Vet inte riktigt vart jag ska skriva det här, om ni inte tycker detta passar får ni gärna hänvisa mig till en bättre kategori… Nu till min fråga!

Förhoppningsvis ska jag köpa ett begagnat sminkbord från 30-talet! Möbeln är i mörkbetsat björk och den är fint lackad. Jag vill ha den vit. Är det bara att måla eller måste det slipas och grejas?

Annons:
Paltn
2014-04-26 12:02
#1

beror vad för lack som sitter och vad för färg du använder.

Om du använder vattenbaserad färg så bör det funka med att bara slipa av ytan med 120 korns papper, sen grundmåla.
Du kommer inte behöva slipa möbeln lackren.

Använder du inte vattenbaserad färg så är risken stor att den bränner igenom lacken och resultatet blir bristande fäste och ful yta.

// Paltfan

[lenniiis]
2014-04-26 12:11
#2

#1 Ska man bara slipa över hela möbeln, som man fick lära sig på slöjden då eller? 😃 Lät ju definitivt lättast med vattenbaserad färg (vad är skillnaden egentligen? 🤔). Grundmåla? Måla noga eller vad menas med just ordet grund? / ovetandes 19-åring

Paltn
2014-04-26 14:07
#3

Ja bara slipa hela möbeln så du ruggar upp ytan. Vill du ha ett riktigt bra resultat så spacklar du även i det här skedet med snickerispackel där det finns repor och skador. Sen putsa av det.

Grundmåla med en grundfärg som efterliknar den nyans du väljer, i ditt fall vit grundfärg.
Sen går du på med den riktiga vita färgen du vill toppa med. Du kan även putsa av grundfärgen med 240 eller finare papper också ifall du vill.

// Paltfan

[lenniiis]
2014-04-26 15:41
#4

Tack så mycket för hjälpen! :)

Upp till toppen
Annons: