Annons:
Etikettövrigt
Läst 3903 ggr
JustMySelf
2014-04-24 13:34

Fest i villaområde

Jag ska ha en större fest hemma hos mig, bor i en villa i utkanten av ett ganska lugnt villaområde. Räknar med ungefär 60 personer, är det fint väder tänkte vi vara i trädgården, regnar det försöker vi få plats inomhus. Vi kommer oavsett att spela musik. Jag funderar på om jag ska skriva något litet brev till grannarna? Typ meddela att vi tänkte spela musik och skriva mitt telefonnummer de kan ringa om vi stör. Vad tycker ni om det? Bör man göra så? Jag har bott här i tre månader och känner inte mina grannar alls. Vad bör jag skriva i ett sådant brev?

Annons:
Lexie82
2014-04-24 13:38
#1

Absolut bör du skriva och förvarna dina grannar. Gärna så tidigt som möjligt, för vissa grannar kanske vill passa på att sova någon annanstans då.

Skriv gärna och tala om vad du heter, ditt telefonnummer och varför du ska ha fest (är det något speciellt tillfälle brukar grannar ha mer överseende) samt att det är helt okej om de ber er dämpa er.

Tänk dock på att försöka att inte vara FÖR hogljudda FÖR sent.

Praefatio
2014-04-24 13:42
#2

Ja, du bör definitivt skriva ett brev. Det behöver inte vara något avancerat:

"Hej!

Vi i [hus] ska vara värdar för en större fest den [datum]. Festen kommer vid fint väder hållas utomhus och vi kommer att spela musik. Vi hoppas innerligt att ingen ska störas, och uppmanar er att komma och säga till eller ringa oss på [nummer] om ni vill att vi ska dämpa oss.

Tack för er förståelse!
[Namn]"

Sedan gäller det förstås att se till att festen blir städad och att det faktiskt inte störs. Fram till tio är det helt okej att det är högljutt men därefter går man antingen in eller dämpar sig ordentligt oavsett om någon klagar eller ej 🙂 Självklart ser man också till att festen inte utökas till grannens trädgård genom att folk börjar slänga skräp eller dylikt.

Praefatio
2014-04-24 13:45
#3

#1 Ja, att ge en anledning till festen (födelsedag, inflyttning, vad som) är supersmart. Det är mycket lättare att ha överseende om man vet att det är en engångsföreteelse, än om man börjar undra om det kommer bli sådär hela sommaren. I och med att ni är nya är det extra viktigt, för precis som du säger så känner ju ni och era grannar inte varandra och det är jättetrist att hamna på fel fot och bli sedda som de där störiga grannarna som bara festar.

Upp till toppen
Annons: