Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 5462 ggr
Praefatio
4/24/14, 12:51 AM

Inreda öppen planlösning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis fått veta att vi äntligen, äntligen, äntligen ska få flytta från vår lilla etta till en tvåa. Efter 3,5 år med två vuxna på 33 kvm, och barn på gång dessutom, känns det superhärligt.

Lägenheten har dock öppen planlösning och jag tycker att det är jätteklurigt, vet inte alls hur jag ska lösa det. Hade vi haft kök och vardagsrum för sig hade det varit enkelt: Beiga och grågröna toner i köket med vita möbler och smådetaljer i svart smide. Väldigt lugnt, "naturigt" och ganska ljust med andra ord. I vardagsrummet hade jag tänkt en lite mer vågad, färgstark stil a'la Marocko med mycket guld, rött, saffran, lila och mörkturkos/petroleum och varma träslag, utan att för den sakens skull göra rummet mörkt. Det är så vi har inrett den nuvarande lägenheten.

Vi har redan möbler till de stilarna:

  • Köksbord och stolar går i vitt. Bordet är ett gediget klaffbord och stolarna är också gedigna. Sitsarna ska kläs om.
  • Har en skinnsoffa i mörkt lila, nästan svart (mörkare än på bilden) som vi nog inte vill göra oss av med, och om vi ska det så behöver det bli en ny skinnsoffa.
  • Har en hel del smålampor och detaljer i guld/mässing som jag vill använda.
  • Har ärvda möbler i form av bokhyllor, soffbord och en superhäftig gammal mjöltunna i något orangebrunaktigt träslag som jag skulle vilja ha i vardagsrummet… Men skulle eventuellt kunna låna ut dem till min lilla mamma så länge om någon har en bättre idé.
  • Har även tillgång till en skänk, fin TV-bänk och bokhylla i gråbrunt trä om jag hellre vill ha det.
  • Den vita fåtöljen på bilden är i själva verket en emmafåtölj i samma storlek, som ska kläs om. Har inte bestämt färg än, är öppen för förslag.
  • Har för övrigt tänkt platsbygga ett skrivbord där vi båda kan sitta.

Fönstren vetter åt sydväst, om det gör någon skillnad. Älskar växter och vill ha många sådana i fönstren, plus fönsterlampor och en hel del gardiner för att det inte bara ska bli stora, tomma fönster.

Ombonat och inbjudande är ledorden, absolut inte instängt och mörkt men inte heller avskalat. Hur gör jag egentligen? Hur tänker jag? Färgskalor etc? Hjääälp!

Annons:
Praefatio
4/24/14, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tavla, mask och spjut som absolut måste hamna på någon vägg i det stora rummet, de är typ de enda föremålen i vårt hem som min fästman verkligen tycker om och absolut vill ha med i inredningen. I övrigt är det jag som får fatta besluten. Ja, jag gillar dem också väldigt mycket förstås!

Praefatio
4/24/14, 12:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mjöltunnan, visar tydligt den orangebruna träfärgen. Den ska inte användas som TV-bänk i nästa lägenhet utan agera sidobord av något slag, troligen med en stor, grön krukväxt på. Man ser även hörnet på den mörklila soffan. Förstärkarna ska med, själva stereodelarna som står på vill vi få undan i en TV-bänk tillsammans med PS3 och sånt.

Maria
4/24/14, 10:38 AM
#3

Nu vet jag inte om bilden på lägenheten är er egen planlösning men jag tycker att soffan är placerad märkligt.

Man kan t.ex sätta den rakt ut från väggen där TV:n står som en slags rumsavdelare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Praefatio
4/24/14, 11:15 AM
#4

#3 Jo, det är en skalenlig planlösning som jag byggt upp, även möblerna är skalenliga. Var tänker du att man har TV:n om man sätter soffan där som rumsavdelare? 🙂 Tänker du att man vrider allt 90 grader?

Maria
4/24/14, 11:37 AM
#5

Man kan ju då ha TV:n där skrivbordet är nu.

Då har man fönstret/balkongen åt sidan istället för bakom sig. Jag tycker alltid det är trist att sitta i en soffa och inte kunna se ut😉

Dessutom kan solen vara störande i TV:n om man har fönster rakt in.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
4/24/14, 11:40 AM
#6

Jag hatar de här öppna planlösningarna, så jag hade satt nån rumsavdelare (bokhylla) ut från väggen vid köket så att det blir mer uppdelat.
Jag skulle också vridit soffan 90 grader och haft Tv där du nu placerat skrivborden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Praefatio
4/24/14, 11:47 AM
#7

#5 Problemet är bara var vi får plats med ett rejält skrivbord för två i så fall. Kanske under fönstret, i och för sig? Jag får pussla lite! Tur att man har SketchUp!

#6 Ja, jag har funderat på rumsavdelare. Är inte heller helt förtjust i öppen planlösning, hade hellre haft ett kök och ett vardagsrum, men är så lycklig att få flytta att allt känns som en befrielse ändå.

Praefatio
4/24/14, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Provade att flytta allt 90 grader och ni har helt rätt, det blev ett mycket mer harmoniskt rum med mycket mer golvyta och tydligare uppdelning mellan kök och vardagsrum vilket underlättar inredningen. Jätteosäker på hur vi ska göra med skrivbordet men vi måste ha ett så stort så det finns inte så mycket att göra åt.

Tack för hjälpen båda två! Tar gärna emot fler förslag.

Halvdansken
4/24/14, 12:04 PM
#9

Arbetar ni hemmifrån? Eller vad är behovet av det stora skrivbordet?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
4/24/14, 12:08 PM
#10

Jag hade skippat skrivborden (ni ska få barn, så ni kommer inte ha tid att sitta där ändå) och köpt ett stort köksbord och använt det som kominerat mat och arbetsplats.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
4/24/14, 12:21 PM
#11

#8 Ja, det var precis så jag menade😉

Håller med Halvdansken att satsa på ett sort 6-8 platsers köksbord. Ni kan ha yttersta kanten för två stolar mittemot varandra som matplats och resten som skrivbord.

Då kan ni ha hyllor där skrivbordet är nu och får ni gäster så kan man stuva in datorer och annat där så vips har ni ett stort matbord för många.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Praefatio
4/24/14, 12:34 PM
#12

Ni är bra kloka ni! Det är lätt att bli lite blind till slut. Med er lösning blir det dessutom avdelat på ett sätt så att den ärvda möbelgruppen (bord, hyllor och tunna) liksom står tillsammans i en egen sektion, vilket gör att det inte ser så himla konstigt ut tillsammans med de vita köksmöblerna. Det var roligt, ville ju hemskt gärna behålla dem. Det blev dessutom en mysig läshörna för fåtöljen, där jag kan sätta min golvlampa. Fåtöljen är extremt skön att sitta i så det är bra att den hamnar på ett ställe så att den faktiskt används. Tack vare att det blir en avskiljning kan man nog till och med köra på en gardinfärg i vardagsrumsdelen och en i köksdelen, och på så vis få en ännu bättre känsla av två separata utrymmen.

Att ta bort skrivbordet är uteslutet. Vi behöver både datorerna och arbetsutrymmet till vardags, och det förändras tyvärr inte bara för att vi får barn. Tänkte däremot ha någon form av hyllsystem ovanför datorerna, så att vi får undan mer grejer.

Vi har inget behov av så många matplatser till vardags, det räcker med två vuxenplatser och en barnplats, men det kommer gå jättebra att dra ut klaffbordet på den numera stora golvytan som ni lyckades trolla fram. Då får det med lätthet plats åtta personer runt bordet, det är en gedigen möbel som sagt 🙂 Har ett gäng finfina klappstolar när vi blir många.

data13
6/6/14, 11:24 PM
#13

Vilket program har du använt för att planera inredningen?

Hade gärna velat använda det till att planera mitt :)

Annons:
Praefatio
6/7/14, 1:23 AM
#14

SketchUp, det är lite halvavancerat att lära sig men väl värt det när man väl kan!

Leon1973
6/7/14, 10:03 PM
#15

Älskar Sketchup..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Upp till toppen
Annons: