Annons:
Etikettbygga-och-renovera
Läst 5008 ggr
[luneri]
4/9/14, 8:38 AM

Störande grannar

Jag flyttade in i en bostadsrätt för ett halvt år sedan. Grejen är att det är väldigt lyhört här. Min granne under mig väsnas HELA tiden bara de är hemma. Nu är det en barnfamilj, så det är väl kanske inte så mycket man kan göra åt det.

Varenda morgon oavsett veckodag börjar de väsnas mellan kl 7-9 och det är så illa att jag vaknar av det… jag måste sova med öronproppar för att kunna sova. 

Min fråga är vad man kan göra åt detta? Finns det en viss tid som de måste vara tysta på morgonen? Vad har jag för rättigheter i en bostadsrättsförening?

Jag börjar helt ärligt bli trött på det här och vill inte ens vara i lägenheten någon tid på dygnet för att de för så mycket oväsen. Kan man be föreningen isolera taket lite bättre? de andra grannarna hör jag i stort sett ingenting från nämligen. Jag hade aldrig flyttat till lägenheten om jag visste att det var så mycket oväsen.

Annons:
[tk1971]
4/9/14, 8:57 AM
#1

Jag tror det kan bli svårt. Du skriver inte vilket slags "oljud" det är. Jag tror det anses att man ska tåla ljud som kommer sig av vanligt liv i en lägenhet. Skulle det däremot vara t.ex. hög musik, högljutt hamrande eller nåt annat extraordinärt är det nog en annan sak.

Har du pratat med grannarna om det här?

Caf_Roy
4/9/14, 12:20 PM
#2

Prata med grannarna om att sätta in ljuddämpande skivor i taket och skaffa dig själv en tjock matta. Dela på kostnaden för skivorna?

Det borde räcka för att du ska få sova i alla fall.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Mustangcab]
4/9/14, 2:34 PM
#3

Det finns vissa regler för när det ska vara tyst i ett flerfamiljshus. Är det inte tyst på nätterna så ska du definitivt klaga på detta. Dessutom kan du begära att få mätt antal decibell då det inte få vara hur högt som helst inte ens på dagtid.

Själv bor jag i villa men sover med öronproppar då jag är väldigt ljudkänslig och det är ingen mer än katterna som stör mig.

Lill-Kisse
4/9/14, 2:38 PM
#4

Det är helt okej med ljud från kl 07.00 på morgonen och något man får acceptera. Det gäller även ljud som beror på att någon borrar, slipar eller utför annat renoveringsarbete.

[Mustangcab]
4/9/14, 2:58 PM
#5

# 4 Detta får inte pågå i det oändliga. 

Här är en länk till hyresgästföreningen frågor och svar.

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/default.aspx?askUsQuery=grannar

Oskar
4/9/14, 8:51 PM
#6

Oväsen kl 7 på morgonen tycker jag knappast man acceptera. Fast det beror ju på vad det står i era stadgar/regler. I min förening ska det vara tyst mellan kl 22 och 8. Och när det gäller att använda tvättmaskiner, bygga om eller göra annat som låter extra mycket så är det ännu striktare regler. Så kolla upp vad som gäller.

Sedan är det inte alltid man vet om att man väsnas…man kanske tror att det är mer välisolerat än vad det faktiskt är… Så ta ett vänligt snack med grannarna och be dem komma in i din lägenhet så att det själva får höra hur lyhört det är. Är man normalt funtat så försöker man ju sedan att visa lite mer hänsyn.

Oskar

Annons:
m2studio
4/22/14, 4:10 PM
#7

Skriv till Föreningen som ni tillhör då dem skickar ett brev till familjen att ska vara lite lugnare. Men å andra sidan är tveksam om föreningen kan tvinga dem att vara helt tyst, omöjligt.

Spela musik med hög volym och vända högtalarna mot golvet med 10 cm avstånd annans går sönder och spela upp Bom Bom Bom musik i två timmar, om granne kom upp till dig då du kan säga är att det är likadant för dig också.😂😂😂 om granne struntat i dig då är 

det kört.😃

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[luneri]
4/27/14, 10:28 AM
#8

Tack för svar! Det är oväsen i form av höglutt barn, massa bankande och brötande då och då, föräldrar som pratar högt och tvn som står på hög ljudnivå hela dagen, och på helgerna är värst. Sen vet jag inte hur isolerat det är, de kanske itne väsnas så mycket, men är väldigt lyhört istället. Däremot är de de enda grannarna som väsnas… Nu har de däremot lugnat ner sig en del, visst hörs det en del, men det är acceptabelt nu i alla fall, så jag undrar om de fått en tillsägelse. 

De där med plankor i taket låter som en bra idé om det skulle fortsätta framöver, men jag väntar nu och ser.

Tarotstollan
4/27/14, 9:09 PM
#9

Ta kontakt med din bostadsrättsförening och prata med dem om vad som är rätt och fel. Har du inte fått en pärm med massor av papper och broschyrer i? Där står allt du måste veta om din lägenhet och dina skyldigheter och möjligheter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

m2studio
4/28/14, 10:15 PM
#10

Bara vetta att ingen lyfter ett finger inom detta för dig, du är ensam men du har massa med rättigheter som nummer 9 sa redan.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Tarotstollan
4/28/14, 11:46 PM
#11

Bor själv i bostadsrätt och här har föreningen ett avtal med Securitas, så blir det för mycket väsen och annat som stör kan vi ringa dem, då blir de som stör bötfällda och får betala för Securitas uttryckning.
Självklart skall man tala med styrelsen först, ingen människa får störa mer än det som räknas som normalt t.ex. städning, renovering mm. Hög musik och dörrar som slås i och gapande och ropade räknas inte som normalt väsen!
Säg till styrelsen att de väcker dig och att du inte skulle köpt lägenheten om du vetat om detta oväsen innan! Det kan hända att de i styrelsen inte vet något eftersom det finns folk som hellre flyttar än säger sanningen till sin styrelse, vi har haft det lika dant här! När man börjar prata med sina grannar och frågar dem hur de upplever saker och ting kan man bli förvånad hur många det är som störs men inte vågar säga något, ni kan gemensamt prata med styrelsen i så fall!
Skulle inte styrelsen göra något kan du alltid prata med bolaget som äger huset!

Alla skall tänka sig för och inte störa sina grannar!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[luneri]
5/17/14, 9:52 PM
#12

Tack för informationen! 

Jag fick ett litet häfte när jag flyttade in, jag får ta och se om det står något där. 

Jag flyttade in för ett halvårsedan, men jag hade min inflyttningsfest först igår. Vi var 7 tjejer och visst, det är livat när det är fest, men inte överdrivet om man säger så, det var min första fest den perioden dessutom så jag tyckte inte jag gjorde något fel. Jag hade dessutom frågat ordförandepersonen om det var okej om jag hade fest när det är så lyhört och hon såg inga hinder med det om det inte sker varje helg då förstås och att man är tyst efter 10-11. Min granne under mig var väldigt upprörd och klagade på att vi var högljudda och hennes barn inte kunde sova. Jag fick känslan av att hon inte ville lyssna på mig, då jag sa att jag sällan har fest, vi kommer gå snart, då svarar hon, "jag kan inte svenska så bra", så det gick inte direkt att ha nån konversation med henne. Klockan var då 21 30, och det är ju helt okej tid att ha fest på, på en fredagkväll anser jag iaf. Vi gick sedan till tåget kl 22 15 ungefär, så jag anser inte att jag gjorde något fel. 

Jag hade öppet fönstret eftersom det blir så varmt där, och det kanske hade vart bra om jag stängde det insåg jag senare, men en fest borde man ju få ha så länge det inte är ofta det sker och långt in på natten.

[Thiah]
5/18/14, 6:39 AM
#13

En fest då och då tycker jag absolut att man har rätt till. Sen åkte ni ju iväg tidigt.

Min granne hamrade igår vid 24…inte första gången heller. Flertalet grannar dunkade i sina väggar för att få tyst. vår granne har även haft rytmiskt dunkande vid 04.30-05.30 men det har som tur är slutat. Vår granne verkar inte fatta hur högt vissa saker låter.

Annons:
[luneri]
5/18/14, 9:50 AM
#14

usch, vad jobbigt… 

Jag tycker det är okej med fest så länge det slutar under en rmlig tid, men sent in på natten är inte så roligt för grannarna.

Upp till toppen
Annons: