Annons:
Etikettekonomi-och-juridik
Läst 4326 ggr
Humi
2014-04-09 01:40

Mus i väggen

Jag bor i en hyresrätt och hittade precis en levande mus i min vägg! När jag skulle lägga mig hörde jag ett krafsande ifrån en av garderoberna, det är en inbyggd garderob så jag slet ur baksidan och till min förvåning hittar jag en mus(!) Verkar som att dom har byggt om då det var badrumskakel bakom garderoben och en liten avsats där musen stod när jag fick bort baksidan. Nu till själva frågan, vad kan jag kräva från hyresvärden? Förstår att jag kan få hit Anticimex eller liknande, men hur är det med själva spridningen på mössen? Kan jag kräva att dom sliter upp väggen bakom garderoben och letar efter fler? Eller är det bara gasning och sen hoppas på att dom fick alla utan att det blir en stank?

Annons:
Gia91an
2014-04-09 02:10
#1

Stank kommer du absolut inte ifrån i allafall. När vi haft gift ute stinker det i veckor, och det är ändå utomhus. Jag skulle satsat på musfällor, men då måste man tömma dem och det lär du säkert få göra själv om din hyresvärd inte typ är den bästa.

Tror inte att de skulle slita upp väggen heller, men man kan alltid fråga…

pellepojken
2014-04-09 02:15
#2

Du släppte väl ut musen ?

Nej,dom gasar inte.

Dom sliter inte upp väggen.

Caf_Roy
2014-04-09 03:24
#3

Skaffa en levandefångst-fälla och släpp ut stackarn i skogen. De är inte dyra, du får gott samvete, slipper bråka med hyresvärden och slipper stanken av ruttnande muslik i väggen.

Ställ sedan tillbaka fällan med nytt bete på en inbjudande plats. När du inte fångar några fler möss vet du att de är slut, så du behöver inte oroa dig för spridning heller.

Min farmor rekommenderar att använda Japp (godis) som bete, funkar utmärkt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Humi
2014-04-09 04:41
#4

Får ringa dom imorgon och försöka lösa det på bästa möjliga sätt. Är inte direkt personen som räddar skadedjur, men får se vad Hyresvärden säger om Anticimex :)

Nelley
2014-04-09 04:58
#5

Du är säkert lika mycket skadedjur för den som den är för dej. Musen förstår ju inte att du inte vill ha den där, den ville bara hitta ett tryggt ställe att sova, där ingen skulle döda honom.

Humi
2014-04-09 08:24
#6

Så tänker säkert kackerlackor också och andra kryp, finns inte direkt så många som "släpper dom fria".

Annons:
Nelley
2014-04-09 09:02
#7

Det kanske är för att det är mycket svårare. Hur stor är en kackerlacka, runt 1cm? Finns det kackerlacksburar som man humant kan fånga dem i så får du gärna länka🙂. Det är många som hellre vill rädda ett djur än att döda det. Synd att du inte tänker så.

Caf_Roy
2014-04-09 12:18
#8

Tycker du att rävar är fina? Tänk på musen som rävmat och att du slipper ha en död mus i väggen och slipper riskera fingrarna i giljotiner.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Humi
2014-04-09 12:29
#9

#7 Dom är inte omöjlig att plocka upp om man har dom i huset, samma med myror, mygg och andra djur som inte är önskvärda i hemmen. Om du nu ska vara en sådan djurvän hoppas jag att du inte dödar mygg på sommaren. #8 Samma med myggen gäller dig också, det är ju ändå mat för fåglarna!

[Mustangcab]
2014-04-09 14:30
#10

# 7 En kackerlacka kan bli betydligt större än  1 cm. Ursäkta OT. Men ta kontakt med hyresvärden för det kan finnas flera möss där som sprider sig inne i huset i så fall och som kan orsaka många problem.

https://www.google.se/search?q=kackerlackor&oq=kackerlackor&aqs=chrome..69i57j0l5.5103j0j8&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8#q=kackerlackor+bilder

Caf_Roy
2014-04-09 17:27
#11

#9 Om det var så att jag bara stötte på en eller ett par myggsvärmar om året som jag på ett enkelt och smidigt sätt kunde fånga in och släppa ut i ett kärr nånstans där de inte kommer bita mig skulle jag göra det. Jag skulle heller inte ha något emot att slå ihjäl en mus som inte vill sluta attackera mig. Om en fluga blir instängd med mig i bilen försöker jag alltid schasa ut den i stället för att slå ihjäl.

Om ett djur eller annat stör mig flyttar jag på det, om det biter mig försvarar jag mig och om det är ute efter att bita mig igen (typ broms) försöker jag ha ihjäl det tills det lämnar mig i fred eller dör.

Så jo, jag anser mig vara konsekvent.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Nelley
2014-04-09 18:56
#12

#10 Ja, fast såna finns ju inte i Sverige:)

linn8
2014-04-09 19:21
#13

#11 bra inställning:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Annons:
[Mustangcab]
2014-04-09 20:12
#14

# 12 Kackerlackor finns det gott om i Sverige. Ser du inte på TV, PLUS där de hade kackerlackor i ett helt flerfamiljshus. Det var Kristianstadbostäder som var ägare.

Nelley
2014-04-09 22:52
#15

Jag vet men jag menade att dem stora sorterna inte finns i Sverige;)

[Mustangcab]
2014-04-10 11:23
#16

# 15 Jodå det finns de vist de kommer med i bagaget när du varit utomlands.

Caf_Roy
2014-04-18 21:08
#17

#TS Hur går det med musen? Är den avhyst?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Humi
2014-04-19 00:44
#18

#17 beror på hur man ser på det hela. Har inte hört någonting från väggen eller sett någonting sen den natten.

Ringde husvärden och fick till svar "jaha… är du säker på att det var en mus? Vi återkommer."

Kan tillägga att det var efter att jag talade om att jag hade tagit en mus i väggen (Y)

Och årets husvärd går till… (trumvirvel) … MIN!

Upp till toppen
Annons: